یک‌شنبه 8 مهر 1403

اروپا در موضوع جبل‌الطارق از اسپانیا حمایت می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اروپا در موضوع جبل‌الطارق از اسپانیا حمایت می‌کند

تهران - ایرنا - روزنامه دیلی میل روز یکشنبه نوشت: اتحادیه اروپا در پی خروج انگلیس از این نهاد، در موضوع جبل الطارق از موضع اسپانیا در برابر انگلیس حمایت خواهد کرد.

تارنمای این روزنامه چاپ لندن افزود: حمایت اتحادیه اروپا از ادعای مادرید علیه لندن، به اسپانیا قدرت خواهد داد که سرنوشت این منطقه را از توافق آتی تجاری برگزیت جداسازد.

مادرید در تازه ترین اقدام برای بهره برداری از برگزیت برای به کرسی نشاندن ادعایش درباره جبل الطارق، اعلام کرد که مسئله جبل الطارق باید در موضع اولیه مذاکرات اتحادیه اروپا گنجانده شود که قرار است روز دوشنبه انتشار یابد.

به نوشته روزنامه آبزرور، مادرید اعلام کرده است که جبل الطارق باید از روابط تازه انگلیس با اتحادیه اروپا کنار گذاشته شود، مگر اینکه اسپانیا مجوز صریحی در این باره صادر کند.

به گفته یک دیپلمات بلندپایه اتحادیه اروپا؛ مادرید به صورت اصولی درخواست کرده است که روابط تازه بدون رضایت اسپانیا شامل جبل الطارق نشود و مجوز اسپانیا تنها در صورتی داده خواهد شد که مذاکرات دوجانبه با لندن به نتیجه برسد.

جبل الطارق که در منطقه راهبردی بسیار مهمی مسلط بر آبراه غربی دریای مدیترانه قرار دارد، از 300 سال پیش به انگلیس تعلق داشته است.

جنگ لفظی تازه انگلیس و اتحادیه اروپا امروز در حالی آغاز شد که لندن در پیش نویس قوانین مربوط به مجوز سفر بدون روادید شهروندان انگلیس، جبل الطارق را مستعمره این کشور دانسته است.

این منطقه صخره ای به وسعت حدود 7 کیلومتر مربع که نزدیک به 30 هزار نفر جمعیت دارد، به جز سیاست خارجی و دفاعی دارای خودمختاری بوده و پادگان و یک پایگاه دریایی بریتانیا در این منطقه مستقر است. در همه‌پرسی سال 2002 میلادی حدود 99 درصد ساکنان جبل‌الطارق به طرح حاکمیت مشترک انگلیس و اسپانیا بر این منطقه رأی منفی دادند. کمیسیون اروپای پیش از این در بیانیه ای اعلام کرده اسپانیا از حمایت کامل اتحادیه اروپا بر سر آینده جبل الطارق برخوردار است اما شماری از اعضای ارشد حزب محافظه کار انگلیس، هر گونه کوتاه آمدن بر سر جبل الطارق را رد و تلاش مادرید به منظور تسلط بر این منطقه را محکوم کرده اند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*