سه‌شنبه 17 مهر 1403

از افزایش تسهیلات ویژه دانشگاه آزاد تا ابلاغ مصوبه ارزیابی دانشگاه‌ها

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
از افزایش تسهیلات ویژه دانشگاه آزاد تا ابلاغ مصوبه ارزیابی دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم. اعلام نوع وام و زمانبندی پرداخت وام‌های دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نوع وام و زمانبندی...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

اعلام نوع وام و زمانبندی پرداخت وام‌های دانشجویی

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نوع وام و زمانبندی اعطای وام‌های دانشجویی در نیمسال اول را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد. ثبت نام وام ضروری از 21 آبان آغار می‌شود. نوع وام و زمانبندی اعطای وام‌های دانشجویی در نیمسال اول 1402-1401 از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشگاه‌ها را ابلاغ شد. نوع وام و زمانبندی اعطای وام‌های دانشجویی در نیمسال اول 1402-1401 به شرح زیر است: براساس جدول مذکور مبالغ وام تحصیلی بر اساس مقطع تحصیلی است. پرداخت وام ویژه دکتری در قالب وام تحصیلی مقطع دکتری (به صورت 6 ماهه) پرداخت می‌شود. مبلغ وام تحصیلی دانشجویان متأهل حداکثر تا دو برابر مبلغ وام دانشجویان مجرد است.

بخشنامه جدید دانشگاه آزاد برای افزایش سقف تسهیلات ابلاغ شد

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل «افزایش سقف فردی تسهیلات جعاله و کارت اعتباری کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه» را ابلاغ کرد.

داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل «افزایش سقف فردی تسهیلات جعاله و کارت اعتباری کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه» را به رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها ابلاغ کرد. این دستورالعمل با توجه به تعاملات صورت گرفته بین دانشگاه آزاد اسلامی و یک بانک مبنی بر اعطای تسهیلات جعاله و کارت اعتباری به کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است. براساس بند‌های این دستورالعمل سقف فردی تسهیلات جعاله از 600 میلیون ریال به 800 میلیون ریال (معادل 80 میلیون تومان) با نرخ 13 درصد و بازپرداخت 60 ماهه و تسهیلات کارت اعتباری از 500 میلیون ریال به یک میلیارد ریال (معادل 100 میلیون تومان) با نرخ 13 درصد و بازپرداخت 36 ماهه افزایش یافته است.

40 درصد مباحث کنکور تستی را اصلاح کردیم

قائم مقام دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: یکی از عوامل سطحی شدن دانش آموزان همین کنکور‌های تستی است که حداقل 40 درصد آن امسال اصلاح شده و به صورت پلکانی آن را افزایش می‌دهیم تا به صورت تشریحی دانش آموزان درس بخوانند و به محتوای علم ورود پیدا کنند. منصور کبگانیان، قائم مقام دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جلسه 168 شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در ابتدای جلسه امروز گزارش علم و فناوری داشتیم که موضوع بسیار مهم نتایج عملکرد دانش آموزان ایرانی در آزمون‌های بین المللی تیمز و پلز مطرح است و عمدتا در دو حوزه ریاضیات و خواندن و نوشتن به زبان ملی همان کشور است که باید به آن دو توجه شود. وی افزود: این دو آزمون همه ساله برگزار می‌شود و طبق آمار و داده‌ها این موضوع بسیار نگران کننده است؛ چرا که افت شدیدی را نشان می‌داد و مطابق آمار 2019 شاید آموزش و پرورش کشور در این دو حوزه جزو چند کشور آخر بودیم. البته این آمار در کلاس چهارم ابتدایی، هشتم دبیرستان و سال‌های مختلف گرفته شده است.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارزیابی دانشگاه‌ها

رئیس سازمان امور دانشجویان از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارزیابی دانشگاه‌ها بر اساس شاخص‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌های فیزیکی خبر داد. هاشم داداش پور ضمن اعلام حمایت از ایجاد قطب‌های مذهبی و فرهنگی در دانشگاه‌های پیام نور شهر‌های مقدس گفت: وظیفه ما به عنوان قشر دانشگاهی تأمین نیاز‌ها و خواسته‌های به حق دانشجویان در زمینه‌های مذهبی، فرهنگی، ورزشی، سرگرمی و فراغت است و دانشگاه پیام نور دارای زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه است که می‌تواند منبعی برای کل دانشجویان دانشگاه‌های کشور باشد. رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در نشست با رئیس، اعضای هیأت رئیسه و رؤسای استانی دانشگاه پیام نور که به صورت ویدئوکنفرانس در سازمان مرکزی برگزار شد، با اشاره به رویکرد دولت برای تصویب تسهیلات مورد نیاز دانشجویان در قالب سفر‌های استانی افزود: تاکنون 5 هزار و 870 میلیارد تومان در قالب سفر‌های استانی ریاست جمهوری برای دانشگاه‌های کشور مصوب شده است و دانشگاه پیام نور می‌تواند سهم خود را از این سفر‌ها مطالبه کند.

انتخاب چهار نفر از روسای دانشگاه‌های آزاد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از تایید انتخاب چهار نفر از روسای دانشگاه‌های آزاد اسلامی کشور خبر داد. پنجاهمین جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌های کشور، به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و ابراهیم تقی‌زاده رییس دانشگاه پیام نور در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

آنچه که دانشجویان باید درباره وام شهریه بدانند

ثبت‌نام وام‌های دانشجویی نیمسال اول تحصیلی در سامانه دانشجویی (پورتال صندوق) از 21 مهر 1401 تا 16 آذر 1401 برای ثبت تقاضای وام‌های تحصیلی، شهریه، و مسکن متاهلی دانشجویان ادامه دارد. ثبت نام وام‌های دانشجویی نیمسال اول تحصیلی در سامانه دانشجویی (پورتال صندوق) از پنجشنبه 21 مهر 1401 تا روز چهارشنبه 16 آذر 1401 برای ثبت تقاضای وام‌های تحصیلی، شهریه، و مسکن متاهلی دانشجویان ادامه دارد. دانشجویان متقاضی می‌توانند درخواست‌های خود را در سامانه صندوق رفاه به آدرس www.swf.ir ثبت کنند. اما یکی از متقاضی‌ترین وام‌های دانشجویی، وام شهریه است که با تدابیر صندوق رفاه دانشجویان این وام‌ها نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری پیدا کرده است. وام‌های شهریه به دانشجویان نوبت دوم و دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشجویان شهریه پرداز پرداخت می‌شود

از افزایش تسهیلات ویژه دانشگاه آزاد تا ابلاغ مصوبه ارزیابی دانشگاه‌ها 2
از افزایش تسهیلات ویژه دانشگاه آزاد تا ابلاغ مصوبه ارزیابی دانشگاه‌ها 3
از افزایش تسهیلات ویژه دانشگاه آزاد تا ابلاغ مصوبه ارزیابی دانشگاه‌ها 4
از افزایش تسهیلات ویژه دانشگاه آزاد تا ابلاغ مصوبه ارزیابی دانشگاه‌ها 5