جمعه 10 فروردین 1403

از درمان بیماران هموفیلی با واکسیناسیون معکوس تا تولید باند زخم آنتی‌باکتریال با نانوکامپوزیت

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
از درمان بیماران هموفیلی با واکسیناسیون معکوس تا تولید باند زخم آنتی‌باکتریال با نانوکامپوزیت

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید. تولید باند زخم آنتی‌باکتریال با نانوکامپوزیت محققان موسسه علوم فیزیک در موسسه حیفی آکادمی علوم چین راهبرد جدیدی در زمینه سنتز سبز نانوذرات نقره و احیاء مواد کامپوزیت اکسید گرافن (AgNPs@rGO) براساس فناوری پلاسما ارائه کردند. بر این راهبرد محققان نانومواد کامپوزیتی با فرایند بسیار ساده‌تر تولید کردند که می‌تواند برای ضدعفونی و ترمیم زخم به کار رود. پرتاب موفقیت آمیز ماهواره دانشجویی کوچک (SSS) اپسکو به فضا پروژه SSS شامل طراحی، ساخت و پرتاب 3 ماهواره کوچک (1 میکرو ماهواره به وزن 30 کیلوگرم و 2 ماهواره مکعبی هر یک به وزن 1 کیلوگرم) است. آزمایشگاه تحقیقات فضایی دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی مسئول طراحی، توسعه و تحویل زیر مجموعه پایداری و کنترل وضعیت ماهواره میکرو از مجموعه ماهواره‌های پروژه SSS بود. در طول 4 سال گذشته تیم‌های دانشگاهی و صنعتی از کشور‌های عضو روی این پروژه به صورت مستمر کار‌کرده و نهایتا صبح روز پنج شنبه 22 مهر ماه پروژه sss اپسکو، با موفقیت پرتاب شده و در مدار کاری خود قرار گرفت.

فهرست محصولات اولویت‌دار دانش‌بنیان منتشر شد مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فهرست محصولات دارای اولویت دانش‌بنیان را منتشر کرد. شرکت‌هایی که دارای این محصولات هستند می‌توانند از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند شوند. در این فهرست محصولاتی در حوزه‌های کشاورزی، مواد شیمیایی، دارو، الکترونیک، مواد پیشرفته و تجهیزات پزشکی در فهرست محصولات اولویت‌دار دانش بنیان قرار گرفته‌اند.

درمان بیماران هموفیلی با واکسیناسیون معکوس! یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که یک پلتفورم تازه طراحی شده براساس اصل «واکسیناسیون معکوس» می‌تواند برای جلوگیری از ایجاد واکنش ایمنی ناخواسته استفاده شود، چیزی که مانع از اثربخشی درمان‌های هموفیلی و برخی اختلالات درمانی می‌شود. محققان دانشگاه بوفالو (UB) در بیانیه مطبوعاتی خود گفتند: «تقریبا برای یک سوم بیماران مبتلا به هموفیلی A سیستم ایمنی بدن آن‌ها بزرگترین مانع برای درمان است.» به گفته آن‌ها این پلتفورم واکسیناسیون معکوس می‌تواند این مانع را برطرف کند. نتایج این فناوری جدید در مجله Scientific Reports منتشر شد.

تولید الیاف نوری زیستی برای کمک به درمان اختلالات مغزی کابل‌های فیبر نوری یک سیگنال را به‌عنوان یک پالس نور در امتداد یک محیط شفاف، معمولا شیشه، هدایت می‌کنند. این کابل‌ها نه تنها برای انتقال اطلاعات استفاده می‌شود، بلکه در بسیاری از کاربرد‌های مراقبت‌های بهداشتی و زیست‌پزشکی، دانشمندان از فیبر‌های نوری استفاده می‌کنند. پیشرفت اخیر محققان در این زمینه اپتوژنتیک است، روشی که در آن از فعال یا غیرفعال کردن سلول‌های مغزی با نور و با رنگ‌های مختلف نور به‌منظور درمان اختلالات مغزی استفاده می‌کند.

جدیدترین باتری خودرو 900 چرخه شارژ / دشارژ را تجربه کرد! جدیدترین باتری شرکت نانو وان توسط تعدادی از شرکت‌های خودروساز در حال آزمایش است. این باتری‌ها به نرخ بالای شارژ و تخلیه دست پیدا کرده و 900 چرخه شارژ / دشارژ را تجربه کرده‌اند. فناوری پتنت شده شرکت نانو وان این پتانسیل را دارد که نیاز به مواد اولیه فلزی به شکل سولفات را کاهش داده و همچنین یک مرحله تصفیه گران‌قیمت و جریان پسماند سولفات را در تولید کاتد حذف کند.

رونمایی از باتری که بعد از یخ‌زدگی همچنان خوب کار می‌کند!

باتری باتری گرافنی Graphene 3.0 Battery دارای مقاومت در برابر درجه حرارت بسیار پایین بوده، ظرفیت باتری و دوام بسیار بالایی دارد. این شرکت الکترولیت ضدیخ را به باتری اضافه کرده است که می‌تواند به‌طور پویا با شرایط مختلف محیطی سازگار شود، دمای باتری را تنظیم کرده و اطمینان حاصل کند که مسافت پیموده شده خودرو‌های برقی در زمستان کاهش نمی‌یابد. در عین حال، این باتری در برابر درجه حرارت شدید مقاوم است و می‌تواند دامنه دمایی بین منفی20 تا 55 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

از درمان بیماران هموفیلی با واکسیناسیون معکوس تا تولید باند زخم آنتی‌باکتریال با نانوکامپوزیت 2
از درمان بیماران هموفیلی با واکسیناسیون معکوس تا تولید باند زخم آنتی‌باکتریال با نانوکامپوزیت 3