پنج‌شنبه 19 مهر 1403

استاد سعیدی؛ مترجم و اسلام شناسی که مرید اقبال بود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
استاد سعیدی؛ مترجم و اسلام شناسی که مرید اقبال بود

سید غلامرضا سعیدی، نویسنده، مترجم و اسلام شناس معاصر سال ها زندگی خود را وقف نشر و گسترش مبانی اسلام کرد و به نقل از مقام معظم رهبری حقا او را باید در زمره پیشروان نهضت اسلامی در ایران شمرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در روستای نوزادِ مؤمن آباد بیرجند به وقت سال 1274 فرزندی به نام غلامرضا زاده شد؛ سید غلامرضا تا 8 سالگی در همان روستا به مکتب می رفت تا اینکه پدر از هرات می آید و خانواده را به بیرجند می برد. 7 سالی در مدرسه شوکتیه درس می خواند و خارج از مدرسه با زبان های عربی، فرانسه و انگلیسی آشنا می شود و بعدتر راهی هندوستان می شود و آنجاست که با اندیشه های علامه اقبال آشنا می شود و تاجاییکه مرید این علامه می شود.

استاد سید غلامرضا سعیدی تعدادی از آثار اقبال را ترجمه می کند و و در بسیاری از افکار خود تحت تأثیر وی قرار می گیرد. او که خود از اقبال شناسان ایرانی است، میگوید: اقبال بنده را از غربزدگی نجات داد و گفت: بیا که ساز فرنگ از نوا در افتاد است درون سینه او نغمه نیست فریاد است «خدا بر درجات اقبال بیفزاید. همانجور که او به ملای رومی میگوید: مرشد من اوست، بنده هم با افتخار تمام باید عرض کنم که اقبال حقی بزرگ؛ بیش از هر کس دیگر به گردن من دارد. البته معلمین و پدران فکری ما خیلی زیاد بودند ولی بنای شکسته خورده و ترک برداشته را اقبال محکم و سیمان کاری کرد.»

شاگردان و آثار استاد سعیدی

استاد سعیدی شاگردان زیادی را تربیت کرده اند که از نامدارترین آنها می شود به نام هایی همچون دکتر علی شریعتی و شهید چمران اشاره کرد.

سید غلامرضا سعیدی آثار فراوانی را به رشته تحریر درآورده است که می شود به کتاب هایی نظیر «عمار یاسر، پیشاهنگ اسلام و پرچمدار علی (ع)»، «مبادی اسلام و فلسفه احکام»، «مانیفیست یا منشور جهانی اسلام و بحران فعلی جهان»، «اسلام و غرب»، «مفخر شرق: سید جمال الدین حسینی به ضمیمه های اندیشه های اقبال لاهوری» اشاره کرد.

پیشرو نهضت اسلامی

استاد سعیدی در 22 آذرماه 1367 و در سن 93 سالگی در بیرجند درگذشت و در قم به خاک سپرده شد. رهبر معظم انقلاب که در آن سال رئیس جمهور وقت بودند در پیامی درگذشت این استاد فرزانه را تسلیت گفته و برای ایشان نوشتند:«این عنصر صدیق و دلسوز و خدمتگزار اسلام، در طول سالهای با برکت عمر خویش، با فحص و تحقیق و نگارش و ترجمه، آثاری پدید آورد که بی شک در نشر افکار نوین اسلامی، دارای تأثیر بود و به خاطر همین آثار است که حقا باید او را در زمره پیشروان نهضت اسلامی در ایران شمرد. او همچنین انسانی وارسته و پاکدامن و متواضع و غیور و مبارز بود. به مسائل جهان اسلامی اهتمام میورزید و در راه تشکیل نظام اسلامی تلاش فرهنگی ارزندهای میکرد. عمر طولانی و پر برکت و پر ماجرای او با پاکی و پاکدامنی سپری شد، پاک زیست و پاک به جوار الهی پر گشود، رحمت خدا بر او و یاد او گرامی باشد.»

بیشتر بخوانید؛

آیت الله دستغیب؛ معلم اخلاق و شهید محراب

استاد سعیدی؛ مترجم و اسلام شناسی که مرید اقبال بود 2