سه‌شنبه 17 مهر 1403

استاندار: باید علت بالا بودن ابتلای خراسان شمالی به کرونا شناسایی شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار: باید علت بالا بودن ابتلای خراسان شمالی به کرونا شناسایی شود

بجنورد - ایرنا - استاندار خراسان شمالی گفت: کار مدیران ارائه اخبار و آمارهای کرونایی در استان نیست، بلکه وظیفه اصلی آنان شناسایی علل بالا بودن ابتلا و تلاش برای کاهش فوتی‌های این بیماری است.

محمدعلی شجاعی روز دوشنبه در نشست ستاد استانی کرونا افزود: در حقیقت باید ضعف های حوزه پیشگیری و درمان به طور دقیق و کارشناسی مشخص شود تا شاهد کاهش آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از کرونا در استان باشیم.

به گزارش ایرنا، استان خراسان شمالی از اوایل مردادماه در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته است و اکنون با گذشت حدود 2 ماه در رهایی از این وضعیت توفیقی نداشته است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با بیان اینکه در شرایط کرونایی باید تصمیم گیری های دقیق و سریعی انجام گیرد، خاطرنشان کرد: همه دستگاه های اجرایی، نظامی، قضایی و اطلاعاتی باید با ارائه اطلاعات و آمار دقیق در شناسایی علل همه‌گیری این بیماری بسیج شوند، تا تمامی امکانات و هزینه ها را بر روی جامعه هدف متمرکز کنیم.

سلامت مردم اولویت نخست است

وی با اشاره به درخواست ها در خصوص بازگشایی باشگاه های ورزشی و سینماهای استان در شرایط کرونایی، افزود: اگرچه بسیاری از واحدهای صنفی با بسیاری از مشکلات اقتصادی مواجهند و اشتغال، تولید و کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است ولی سلامت مردم باید اولویت نخست مدیران و تصمیم گیران باشد.

شجاعی افزود: در واقع حوزه اجرایی برای بازگشایی برخی از اماکن در شرایط کرونایی نیازمند اقناع سازی، همراهی دستگاه ها و اقتدار برای اجرا است نه اینکه دستگاه ها صرفا متقاضی بازگشایی برخی مراکز باشند.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: اگرچه برخی از واحدهای صنفی با تذکر و توضیحات لازم موازین بهداشتی را رعایت می کنند ولی گروه های بازرسی هر دستگاه، باید با افرادی که نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی بی توجهند برخوردی قاطع و جدی داشته باشند، زیرا در اوضاع کنونی رعایت اخلاق به معنای دقیق و اجتماعی آن، برخورد قاطعانه با متخلفان و افراد بی تفاوتی است که سلامت خود و دیگر افراد جامعه را تهدید می کنند.

وی با اشاره به نقش ناوگان شهری و حمل و نقل عمومی در شیوع این بیماری خاطرنشان کرد: شهرداری ها علاوه بر اجرای دقیق تمامی دستورالعمل های ستاد ملی کرونا، باید رانندگان را نسبت به عدم ارایه خدمات به مسافران فاقد ماسک توجیه کنند.

شجاعی با اشاره به حفظ سلامت دانش آموزان اظهار داشت: تمهیدات جدی باید برای پیشگیری از کرونا در خوابگاه های دانش آموزی در نظر گرفته شود به گونه ای که محل اسکان آنها باید با کمترین تعداد دانش آموزان دایر باشد.

رعایت موازین بهداشتی در ناوگان های شهری کمتر از 50 درصد است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: اگرچه یکی از راه های اصلی جلوگیری از شیوع کرونا ماسک زدن است ولی نتیجه گیری موثر در این حوزه نیازمند ماسک زدن 90 درصدی شهروندان است.

دکتر افشین دلشاد افزود: با وجود آنکه دستورالعمل های بهداشتی در مراکز بهداشتی و درمانی به شکل دقیق رعایت می شود ولی طبق بررسی های انجام شده، متاسفانه رعایت این دستورالعمل ها در ناوگان عمومی حمل و نقل شهری کمتر از 50 درصد است.

وی با اشاره به اینکه ابتلای زنان در استان بیش از است، اظهار داشت: میانگین سنی افراد مبتلا در استان بین 51 تا 52 سال است ولی اگر بازگشایی مدارس منجر به ابتلا شود، شاهد کاهش رده سنی مبتلایان به کرونا خواهیم بود.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان خراسان شمالی که اوایل تیرماه از نظر همه گیری کرونا، در شرایط هشدار قرار داشت، از اوایل مردادماه در ردیف استانهای قرمز کرونایی قرار گرفت و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*