پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

استاندار: تحقق ایده پیشرو بودن یزد در پژوهش و فناوری امکان پذیر است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار: تحقق ایده پیشرو بودن یزد در پژوهش و فناوری امکان پذیر است

یزد - ایرنا - استاندار یزد به جایگاه برتر استان از لحاظ علمی، فناوری و پژوهش اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت ها، همکاری مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها، صنایع و شرکت های مختلف تحقق ایده عملی پیشرو بودن بیش از این در کشور امکان پذیر است.

به گزارش ایرنا، محمدعلی طالبی روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از برگزیدگان هفته پژوهش (22 تا 27 آذر) که در فضای مجازی برگزار شد، افزود: پیوند بین دانشگاه، صنعت، شرکت های پژوهشی علم و فناوری و بخش خصوصی می تواند سبب تحرک و توسعه بیشتر استان شود.

وی تصریح کرد: یزد برخودار از شاخص های خوب در حوزه های صنعت، دانشگاه ها با اعضای هیات علمی برجسته و شرکت های علم و فناوری است که می تواند همانند بسیاری از شاخص های اجتماعی در زمینه پژوهش و فعالیت های علمی در کشور پیشرو باشد.

وی ادامه داد: مسوولان شرکت های علم و فناوری استان به خوبی توانستند از فرصت تحریم های ظالمانه استکبارجهانی علیه ایران برای بومی سازی با استفاده از فناوری داخلی استفاده کنند.

طالبی در ادامه ابراز امیدواری کرد که حداکثر بهره برداری از ظرفیت های موجود انجام شود تا یزد به عنوان استان برتر در علم، فناوری و پژوهش در سطح کشور بیش از این بدرخشد.

وی یکی از نیازهای ضروری امروز استان را پرداختن به پژوهش در بدنه آموزش و پرورش و تعمیم آن در بین دانش آموزان عنوان کرد و گفت: همکاری بین شرکت های مختلف و صنعت با دانشگاه نشان دهنده آن است که ایده های نو حامیان و خریدارانی در دولت و بخش خصوصی دارد و این امر فضای بهتری برای ترویج پژوهش در بین دانش آموزان و دانشجویان ایجاد می کند.

طالبی تأکید کرد: استان هیچ محدودیتی در پرداختن به بحث پژوهش ندارد و بستر کار پژوهشی و فعالیت های علمی هم فراهم است و رویکرد استان در اقتصاد دانش بنیان با تعریف پروژه های جدید و افزایش همکاری ها باید تداوم یابد.

همچنین قاسم برید لقمانی رییس دانشگاه یزد در آیین یادشده گفت: نقش فناوری اطلاعات را نمی توان در پژوهش های کنونی نادیده گرفت و از چند سال قبل توسعه آموزش مجازی با استفاده از ظرفیت اینترنت در دستور کار بود و شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه 1398 در استان یزد سبب شد تا این امر که شاید 10 سال زمان می برد سریع تر انجام شود.

وی احترام به نخبگان، اعتماد به نیروهای داخلی، استفاده از ظرفیت های موجود استان، استفاده از بخش خصوصی و حمایت از ایده ها و طرح های داخلی را مهمترین مسایل در توسعه پژوهش و فناوری عنوان کرد.

برید لقمانی ادامه داد: در کشورهای مختلف کمک های خیری به سمت موضوع های پژوهشی هدایت می شود و در استان یزد هم می طلبد خیرانی در حمایت از کارهای پژوهشی فعالیت کنند.

وی افزود: طرح «ایده شو شهروند دانش آموز» با مشارکت آموزش و پرورش و شهرداری یزد با هدف آشنایی این قشر با کاهش استفاده از سوخت های فسیلی، تفکیک پسماندهای خشک و کاهش آلایندگی برگزار و یکی از فعالیت های دارای اثربخشی اجتماعی محسوب می شود.

در مراسم یادشده از تعدادی برگزیدگان هفته پژوهش تجلیل شد و چهار تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه یزد، شرکت های علم و فناوری و بخش صنعت منعقد و سه دستاورد جدید فناوری هم رونمایی شد.

دستگاه خرج گذاری چال های انفجاری برای معادن به عنوان اولین نمونه ایرانی، سیستم مدیریت اطلاعات یکپارچه برای شرکت های فولادی با استفاده از هوش مصنوعی و برد الکترونیکی برای صنعت نساجی به عنوان اولین تولید داخلی بر اساس مهندسی معکوس سه فناوری جدیدی بود که از آنها رونمایی شد.

*س_برچسب‌ها_س*