سه‌شنبه 28 فروردین 1403

استاندار همدان بر ساماندهی معادن استان بر اساس ملاحظات زیست محیطی تاکید کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار همدان بر ساماندهی معادن استان بر اساس ملاحظات زیست محیطی تاکید کرد

همدان - ایرنا - استاندار همدان با اشاره به فعالیت 301 معدن دارای مجوز با 26 ماده معدنی شناخته شده در سطح استان، گفت: معادنی که در زمینه محیط زیستی، پوشش جانوری و گیاهی دارای مشکل و آسیب زا هستند باید شناسایی و تعیین تکلیف شده و مجوز فعالیت آنها در راستای حفاظت از محیط زیست باطل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علیرضا قاسمی فرزاد» روز پنج‌شنبه در شورای معادن استان همدان با اشاره به اینکه براساس تاکید رییس جمهور فعالیت معادن باید در راستای ثروت افزایی و اشتغالزایی باشد، افزود: هیچ الزامی بر ادامه فعالیت معادن دارای مشکل و آسیب زا و همچنین کار آنها برای خام فروشی وجود ندارد.

وی همچنین از آغاز طرح مطالعاتی معادن استان همدان در قالب چشم اندازی مشخص خبر داد و اظهار داشت: باید در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست های دولت، ضمن شناسایی ظرفیت های استان از هر گونه خام فروشی در این زمینه جلوگیری شود.

استاندار همدان با اشاره به اینکه مجوز فرآوری سیلیس به دلیل خام فروشی در استان صادر نمی شود، تصریح کرد: یکی از اقدامات موثر و راهگشا در زمینه تحقق اهداف و برنامه های موردنظر دراین حوزه، حرکت به سمت فرآوری با کمترین آسیب به محیط زیست و پیشگیری از متضرر شدن دولت است.

قاسمی فرزاد با تاکید بر اینکه معادن باید استانداردهای لازم را در فرآوری های خود مورد توجه قرار داده و رعایت کنند، گفت: برهمین اساس مقرر شد که اداره کل محیط زیست استان همدان با بررسی های تخصصی، معادن آسیب زا در سطح استان را شناسایی و تعیین تکلیف کند.

نماینده عالی دولت در استان همدان تصریح کرد: مجوز فعالیت معادنی که مرغوبیت مواد اولیه خود را از دست داده و از دیگر استان‌ها این مواد را وارد می‌کنند نیز تمدید نخواهد شد.

استاندار همدان اظهار داشت: پیمانکاران برای مقرون به صرفه بودن کارهای عمرانی، زیرساختی و راه سازی می توانند از مصالحی مانند شن، ماسه، بیس و سنگ های لاشه ای در طول مسیر استفاده کنند.

قاسمی‌فرزاد خاطرنشان کرد: در همین ارتباط فعالیت معادنی که با فرآوری در افزایش ارزش افزوده و صادرات نقش موثر دارند باید تقویت شوند.

به گزارش ایرنا، از 67 نوع ماده معدنی کشور 26 نوع در معادن استان همدان استخراج و فرآوری می‌شود.

استان همدان حدود 2 میلیارد تن از ذخایر 60 میلیارد تنی اکتشاف شده کشور را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

استاندار همدان بر ساماندهی معادن استان بر اساس ملاحظات زیست محیطی تاکید کرد 2