سه‌شنبه 1 خرداد 1403

استاندار همدان: مقابله با ریزگردها هم‌افزایی استان‌های همجوار و اقدامی ملی را می‌طلبد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
استاندار همدان: مقابله با ریزگردها هم‌افزایی استان‌های همجوار و اقدامی ملی را می‌طلبد

همدان _ ایرنا _ استاندار همدان با اشاره به اینکه منشا اصلی ریزگردها در کشور سرزمین‌های همسایه است، گفت: مقابله با پدیده آلودگی ناشی از ریزگردها و گرد و غبار هم‌افزایی استان‌های همجوار و اقدامی ملی را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قاسمی فرزاد روز دوشنبه در جلسه کارگروه آلودگی هوای استان همدان، افزود: برهمین اساس ضروری است که دستگاه‌های اجرایی به عنوان یک مسئولیت خطیر اجتماعی در زمینه محیط زیست حضور و مشارکتی فعال داشته باشند.

وی ضمن تبریک هفته محیط‌زیست و گرامیداشت یاد شهدای این حوزه، اظهار داشت: ریزگردها باعث بروز تغییر و تحولاتی در نوع آب و هوای کشور شده که در این راستا باید به صورت علمی و اجرایی چاره‌اندیشی شود.

استاندار همدان با بیان اینکه رفع مشکل ریزگردها نیازمند سازوکاری دیپلماتیک در سطح ملی و بین‌المللی است، تصریح کرد: در داخل کشور برای حل مشکل ریزگردها، باید بین استان‌های غرب کشور که از این موضوع رنج می‌برند، یک هم‌صدایی و هم‌افزایی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: بروز پدیده گرد و غبار و ریزگردها علاوه بر آلودگی هوا و مشکلات انسانی، مخاطرات گیاهی را نیز به وجود خواهد آورد.

نماینده عالی دولت در استان همدان با بیان اینکه هر وقت یک اقدام امنیتی علیه کشور انجام می‌شود واکنش مقتضی و مناسب صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در حوزه محیط زیست و ریزگردها نیز باید اقدامی اساسی و دیپلماسی جدی انجام شود چراکه موضوعی با ضریب اهمیت بسیار بالاست.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه برای حفظ وضعیت موجود و احیا شرایط متاثر از آلودگی ریزگردها تعامل تمامی دستگاه‌های اجرایی ضروری است، گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی مربوطه با ایجاد پوشش گیاهی متناسب با مناطق استانی و آب‌و هوایی می‌توانند به کاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی ریزگردها کمک کنند.

استاندار همدان با بیان اینکه کاشت درخت و گیاهان کم‌آب‌بَرِ سازگار با مناطق شور، لم یزرع و بایر نیز نقش موثری در کاهش آسیب‌ها و آلودگی ریزگردها دارد، تصریح کرد: بخش تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی باید در راستای اقدام برای کاهش آسیب‌های آلودگی ریزگردها بیش از پیش فعال شود.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت مجموعه‌های علمی، تحقیقاتی و دانش‌بنیان در راستای مقابله با آلودگی ریزگردها باید استفاده بهینه شود، گفت: دستگاه‌های متولی راه درست نگهداری و بهره‌برداری و مراقبت از محیط زیست را باید به طور گسترده ارائه و آموزش دهند.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: سازمان صمت باید اقدامات مقابله‌ای خود در حوزه برداشت‌های غیر مجاز معادن از دامنه الوند را در دستور کار قرار دهد ضمن اینکه آگاهی‌بخشی، هشدارهای جدی و تذکر لازم به شرکت‌ها و کارخانجاتی که در زمینه فرآوری فعالیت دارند و مواد اولیه را به صورت غیر مجاز تهیه می‌کنند نیز باید به صورت جدی در دستور کار باشد.

استاندار همدان با بیان اینکه با شرکت‌ها و افراد سودجویی که منابع آبی را آلوده و رسوبات را وارد سدهای استان می‌کنند باید درچارچوب قانون برخورد شود، افزود: دراین زمینه از برنامه‌ها و طرح‌های دستگاه‌های اجرایی با هدف حفظ محیط زیست به صورت کامل حمایت می‌شود.

وی اظهار داشت: باید از ابتدای تابستان و بایک بسیج همگانی پاکسازی و پالایش محیط پیرامونی ورودی و خروجی شهر همدان از آلودگی‌های محیط زیست در دستور کار قرار گیرد و با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، یک خط دشت‌بان تشکیل و در راستای پاکسازی محیط پیرامونی ورودی و خروجی شهرها اقدام شود.

برچسب‌ها