دوشنبه 16 مهر 1403

استشمام عطر رضوی در هرمزگان؛ از اهتزاز پرچم حرم مطهر در ساحل خلیج فارس تا برپایی جشن‌های بزم نور

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
استشمام عطر رضوی در هرمزگان؛ از اهتزاز پرچم حرم مطهر در ساحل خلیج فارس تا برپایی جشن‌های بزم نور

هرمزگان با میزبانی از کاروان زیر سایه خورشید باری دیگر عطر و بوی حرم رضوی را احساس کرد، مردم ساحل نشین بندرعباس با آمدن خادمین بارگاه حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) شوق تازه ای را در وجود خود احساس کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ در آستانه شب میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها خواهر گرامی امام رضا علیه‌السلام و آغاز دهه کرامت با استقبال پرشور آحاد مردم و خادمیاران رضوی استان هرمزگان در فرودگاه بین‌المللی شهدای پرواز 655 بندرعباس خادمین حرم مطهر آستان بابرکت حضرت علی‌بن موسی الرضا علیه السلام وارد شهر بندرعباس شدند.

خادمین حرم مطهر رضوی به عنوان سفیران امام رئوف و حاملین پرچم مقدس و مطهر بارگاه نورانی حضرت علی‌بن موسی‌الرضا بنا است یازده روز میهمان مردم شریف استان هرمزگان باشند و ویژه برنامه‌های مختلفی را به مناسبت دهه کرامت ایام ولادت سراسر نور حضرت معصومه سلام الله علیها و حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در استان تحت عنوان جشن‌های مردمی و بین‌اللملی زیرسایه خورشید استان هرمزگان اجرایی کنند.

در آیین استقبال از خادمین حرم مطهر رضوی گروه رزم‌نوازان نیروی دریایی ارتش به اجرای برنامه پرداختند.

حضور در امام‌زاده سید مظفر علیه السلام و شرکت در مراسم عطرافشانی و غبارروبی این آستان و حضور و تجدید بیعت با شهدای گمنام و ادای احترام به مقام شامخ آن‌ها و همچنین حضور در آیین اهتزار پرچم منقش به نام مبارک علی‌بن موسی الرضا علیه السلام از برنامه‌های امروز خادمان حرم مطهر خواهد بود.

آیین عطرافشانی و غبارروبی امام‌زاده سید مظفر و قبور شهدای گمنام بندرعباس برگزار شد

این کاروان در اولین برنامه خود در بندرعباس همراه با استقبال اسمعیل جهانگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و حجت‌الاسلام و المسلمین مهدیان مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان وارد امامزاده سید مظفر علیه السلام شدند و با استقبال مردمی مراسم عطرافشانی و غبارروبی ضریح مطهر امام‌زاده واجب التعظیم حضرت سید مظفر بن موسی‌بن جعفر علیه السلام را برگزار کردند.

همزمان با این مراسم در امامزاده سید مظفر علیه السلام گروه دیگری از خادمین حرم مطهر امام رضا علیه السلام با حضور در گلزار شهدای گمنام مراسم غبارروبی و عطرافشانی را گلزار شهدای گمنام بندرعباس برگزار کردند.

مصطفی رجبیان دبیر جشن‌های مردمی و بین‌اللملی زیرسایه خورشید هرمزگان در این آیین اظهارداشت: پانزدهمین دوره جشن‌های زیرسایه خورشید به لطف و عنایت حضرت رضا علیه السلام در حال برگزاری است و استان هرمزگان هم از سال 91 توفیق شرکت در این جشن‌ها را دارد و امروز سه کاروان از خدام حرم مطهر رضوی همراه با پرچم آستان مقدس رضوی وارد استان شدند و قرار است در سراسر استان از شمال تا جنوب و شرق و غرب حضور پیدا کنند.

وی افزود: هرمزگانی‌ها به شدت امام رضایی هستند و ارادت ویژه‌ای نسبت به امام رضا علیه السلام دارند چنانچه برای زیارت از امام رضا علیه السلام آداب و رسوم خاصی را دارند که نمونه‌ای از آن را در چاوشی‌خوانی استقبال از کاروان رضوی شاهد بودیم.

رجبیان تاکید‌کرد: در هفته کرامت بالغ بر 200 رویداد فرهنگی و هنری به وقوع خواهد پیوست که با همکاری برخی از دستگاه‌های اجرایی این امر محقق خواهد شد بنابراین لازم است از دستگاه‌هایی که ما را در اجرای برنامه‌های دهه کرامت همراهی می‌کنند تشکر و قدردانی داشته باشیم

وی تصریح‌کرد: شعار امسال برنامه‌های زیرسایه خورشید "هر چه دارم از تو دارم یا علی بن موسی الرضا علیه السلام" است‌.

رجبیان با اشاره به حواشی اخیر جشنواره فیلم کن و ساخت فیلمی تحت عنوان "عنکبوت مقدس" عنوان‌کرد: قطعا حضور پرشور مردم در جشن‌های زیرسایه خورشید و استقبال از خادمین حرم مطهر رضوی در سراسر کشور می‌تواند جوابی در خور به کسانی باشد که در این ایام جسارت بزرگی را به ساحت قدسی حضرت رضا علیه السلام داشتند که البته این کار آن‌ها نشان از حماقت آن‌ها است.

حجت‌الاسلام جوادی مبلغ کاروان زیرسایه خورشید هرمزگان نیز در این مراسم اظهارداشت: یکی از چیز‌هایی که در این برهه جامعه ما بسیار به آن نیاز دارد " امید " است البته امیدی که بر مبنای واقعیت باشد لذا باید بدانیم که منبع اصلی امید، خداوند متعال است و طبق بیان مبارک امام رضا علیه السلام اگر کسی دچار ناامیدی می‌شود به این دلیل است که نگاهش به خداوند متعال صحیح نیست از این رو بایست نسبت به خداوند سبحان حسن ظن داشته باشیم.

وی افزود: در ناامیدی‌ها نگاه مثبت خیلی می‌تواند به کمک ما بیاید از این رو امام رضا علیه‌السلام درس حسن ظن و نگاه زیبا به ما می‌دهد که اگر این امر محقق شود زندگی‌ها زیباتر خواهد شد بنابراین قدم اول این است که حسن ظن به خداوند را در خودمان به بلوغ برسانیم.

حجت‌الاسلام جوادی تأکید کرد: امام رضا علیه السلام به حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام فرمودند که به شیعیان ما سلام برسانید و بگویید راه نفوذ شیطان را ببندند؛ بنابراین این امر هم حائز اهمیت است که اجازه ندهیم شیطان بر ما سیطره پیدا کند.

در این مراسم تولیت آستان مقدس امام زاده سید مظفر علیه السلام بندرعباس نیز گزارشی از عملکرد و مطالبات این آستان ارائه داد.

جشن بزم نور در محله سیم‌بالا‌ی بندرعباس برگزار شد

در ادامه برنامه‌های اولین روز حضور کاروان خدام رضوی در استان هرمزگان، کاروان زیرسایه خورشید استان راهی محله سیم بالا و مسجد نبی‌اکرم (ص) واقع در چهارراه مصلی بندرعباس شد.

حضور خدام حرم آستان قدسی حضرت علی‌بن موسی الرضا علیه السلام با حضور و استقبال پرشور مردم محله سیم بالا همراه بود.

حجت‌الاسلام جواهری مبلغ کاروان زیرسایه خورشید استان هرمزگان در این مراسم اظهارداشت: اگر شما فرض کنید خانه‌ای 200 متری دارید و همسایگان هم به همین اندازه خانه داشته باشند و دیوارهای خانه‌ها برداشته شود متراژ منازل بیشتر خواهد شد که در واقع سلام کردن هم همین معنا را دارد چرا که وقتی به کسی سلام می‌دهیم یعنی دیوارهای خودمان را با او بر می‌داریم و می‌خواهیم در حل مشکلات وی مشارکت داشته باشیم.

وی افزود: امام رضا علیه السلام به ما در نامه‌ای به حضرت عبدالعظیم حسنی سلام کرده است و ما را به جلوگیری از نفوذ شیطان توصیه کرده‌اند که یکی از راه‌های نفوذ شیطان این است که افراد صله رحم را بین خود قطع کنند؛ گاهی اوقات خدای‌ناکرده یک فامیل سر یک ناراحتی کوچک قطع رابطه می‌کنند لذا باید بدانید که این اولین قدم برای نفوذ شیطان است.

مبلغ کاروان زیرسایه خورشید استان هرمزگان تصریح‌کرد: نباید اجازه دهیم که با افزایش فاصله‌ها بین خانواده‌ها شیطان در ما نفوذ پیدا کند که چنانچه جلوی این امر را بگیریم مورد شفاعت اهل بیت (ع) قرار خواهیم گرفت.

در این مراسم از پدر بزرگوار شهید محمد احترامی که پایگاه بسیج محله سیم بالا به نام این شهید بزرگوار نامگذاری شده است و از مکبران نوجوان مسجد نبی اکرم (ص) تجلیل به عمل آمد.

اهتزار پرچم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در ساحل بندرعباس

در آستانه شب میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها با حضور کاروان‌های خدام رضوی در دو نقطه از شهر بندرعباس پرچم منقش به نام مبارک حضرت شمس‌الشموس علی بن موسی‌الرضا علیه السلام به اهتزار در آمد.

یک گروه از کاروان‌های رضوی در بوستان ساحلی غدیر (زیر پرچم) و گروه دیگر با حضور در کوهستان پارک پنجه‌علی مراسم اهتزار پرچم مطهر رضوی را برگزار کردند.

پرچم سبز رنگ منقش به نام مبارک حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه السلام 12 متر مربع طول و 6 متر مربع عرض دارد.

گفتنی است در این مراسم گروه رزم‌نوازان منطقه یکم نیروی دریایی ارتش به اجرای برنامه پرداختند.

این مراسم با مدیحه سرایی برای حضرت رضا علیه السلام نیز همراه بود.

میزبانی محلات بندرعباس از خادمین حرم مطهر رضوی / جشن‌های بزم نور در مساجد بندرعباس برگزار شد

کاروان‌های خادمین حرم مطهررضوی از عصر امروز همراه با پرچم متبرک حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام در محلات و مساجد مختلف شهر بندرعباس حضور پیدا کرده و در جمع مردم محلات به اجرای برنامه‌های فرهنگی مذهبی پرداختند.

کاروان خدام رضوی ابتدا با حضور در کوی پلیس بندرعباس در جمع مردم این محله در مسجد حضرت اباالفضل علیه‌السلام حضور پیدا کردند و مردم دلباخته این محله خالصانه و مخلصانه پرچم متبرک حضرت رضا علیه‌السلام را زیارت کردند.

این کاروان سپس راهی منزل شهید بزرگوار از شهدای هشت سال دفاع مقدس شهید همت‌الله شمسایی شدند و با خانواده این شهید والامقام دیدار کردند.

برنامه بعدی این کاروان مبارک حضور در محله الهیه شمالی بندرعباس بود و برای اجرای برنامه در این محله راهی مسجد حضرت علی‌اکبر (ع) شد و در این مسجد نیز جشن بزم نور با حضور پرشور مردم و خدام آستان مقدس حضرت رضا علیه‌السلام برگزار شد.

همزمان کاروان دیگری از خادمین حرم مطهر رضوی نیز در مسجد حضرت صاحب‌الزمان (عج) محله درخت سبز بندرعباس به اجرای برنامه‌های متناسب با شب میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین امامی‌پور مبلغ کاروان زیرسایه خورشید ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: از شواهد و قرائن بر می‌آید که خداوند متعال بانوان را بیش از آقایان دوست دارد چرا که در روایات تاکید شده است که هر کسی همسرش، مادرش، دخترش و خواهرش را تکریم کرده و خوشحال کند خداوند متعال نیز او را در قیامت خوشحال خواهد کرد.

وی افزود: حضرت معصومه سلام الله علیها در پیشگاه خداوند دارای جایگاه بی‌نظیری است که می‌تواند مؤمنین را حتی در بهشت هم شفاعت کند که نشان از جایگاه رفیع این بانوی آسمانی است که در حالی که امام هم نیست توانسته است به این جایگاه دست پیدا کند بنابراین با تلاش و مجاهدت دست یافتن به مقام حضرت معصومه سلام الله علیها دور از دسترس نیست.

مبلغ کاروان زیرسایه خورشید هرمزگان تصریح‌کرد: باید تلاش کنیم خودمان را شبیه حضرت معصومه سلام الله علیها کنیم یعنی مانند او باشیم و زندگی خود را شبیه این بانوی بزرگوار کنیم چرا که در قیامت طبق روایات هر کسی با امام خود محشور خواهد شد از این رو اگر ما خود را به حضرت معصومه سلام الله علیها مشابهت دهیم با این بانوی والامقام در صحرای محشر محشور خواهیم شد.

وی عنوان‌کرد: باور تک تک خادمین حضرت رضا علیه‌السلام این است که پرچم متبرک هر کجا برود با اذن امام رضا علیه‌السلام است و حضرت خودشان رئیس کاروان هستند و تصمیم می‌گیرند که پرچم و خادمینش به کدام سرا بروند و یکی از شواهد بر این مدعی برنامه‌هایی است که علی‌رغم ماه‌ها برنامه‌ریزی لغو می‌شوند اما برخی برنامه‌ها بدون هیچ برنامه‌ریزی قبلی اجرایی می‌شود‌.

حجت‌الاسلام والمسلمین امامی‌پور در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: طبق روایتی از وجود نازنین و مبارک امام رضا علیه‌السلام نزدیک‌ترین فرد به آن حضرت در روز قیامت خوش خُلق‌ترین افراد در بین خانواده‌ها است از این رو باید تلاش کنیم تندی‌ها را در خانه و خانواده به طور کل کنار بگذاریم.

انتهای پیام /

استشمام عطر رضوی در هرمزگان؛ از اهتزاز پرچم حرم مطهر در ساحل خلیج فارس تا برپایی جشن‌های بزم نور 2
استشمام عطر رضوی در هرمزگان؛ از اهتزاز پرچم حرم مطهر در ساحل خلیج فارس تا برپایی جشن‌های بزم نور 3
استشمام عطر رضوی در هرمزگان؛ از اهتزاز پرچم حرم مطهر در ساحل خلیج فارس تا برپایی جشن‌های بزم نور 4
استشمام عطر رضوی در هرمزگان؛ از اهتزاز پرچم حرم مطهر در ساحل خلیج فارس تا برپایی جشن‌های بزم نور 5
استشمام عطر رضوی در هرمزگان؛ از اهتزاز پرچم حرم مطهر در ساحل خلیج فارس تا برپایی جشن‌های بزم نور 6
استشمام عطر رضوی در هرمزگان؛ از اهتزاز پرچم حرم مطهر در ساحل خلیج فارس تا برپایی جشن‌های بزم نور 7
استشمام عطر رضوی در هرمزگان؛ از اهتزاز پرچم حرم مطهر در ساحل خلیج فارس تا برپایی جشن‌های بزم نور 8