یک‌شنبه 17 تیر 1403

استنکاف از پرداخت تسهیلات مسکن به دلیل سوق پیدا کردن بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
استنکاف از پرداخت تسهیلات مسکن به دلیل سوق پیدا کردن بانک‌ها به سمت بنگاه‌داری

حسین‌پور گفت: استنکاف بانک‌ها از پرداخت تسهیلات مسکن به دلیل سوق پیدا کردن آن‌ها به سمت بنگاه‌داری است.

امان‌الله حسین‌پور عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلیل همکاری نکردن بانک‌ها برای اعطای تسهیلات مسکن گفت: در حال حاضر بانک‌ها فقط اعطای تسهیلات مسکن را محدود نکرده‌اند بلکه در سایر زمینه‌ها مثل حوزه کشاورزی، فرزندآوری، ازدواج و... نیز تسهیلات پرداخت نمی‌کنند.

وی اظهار کرد: بانک‌ها تصور می‌کنند که با عدم پرداخت تسهیلات می‌توانند تا تورم را کنترل کنند، در صورتی که این دید اشتباه است. قفل کردن کار صرفاً راه کنترل تورم نیست به عنوان مثال در حوزه مسکن اجاره‌ها روز به روز در حال افزایش است و قیمت متراژ خانه‌ها برای خرید هر روز در حال بالا رفتن است. در این شرایط فقط با اعطای زمین رایگان به مردم مشکل مسکن حل نمی‌شود.

نماینده مردم اسفراین در مجلس افزود: زمین یک بخش از موضوع بحران مسکن است و قسمت مهم دیگر اعطای تسهیلات به مردم است به عنوان مثال در زمینه مسکن مهر فارغ از اشکالاتی که داشته در اصل قضیه دلیل موفقیت این بود که دولت همه بخش‌ها را هماهنگ جلو برد، مثلا فراهم کردن خدمات، تسهیلات زمین و غیره.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: دولت در آن زمان تسهیلات برای خرید مسکن را راحت پرداخت می‌کرد، اما در حال حاضر اینکه ما شعار بدهیم که زمین می‌دهیم، راه و شهرسازی هم زمین‌ها را واگذار کند، بنیاد مسکن هم به کمک آن‌ها بیاید و قیمت مصالح هم کنترل شود، اما تسهیلات برای ساخت و خرید مسکن در کار نباشد، نمی‌توان انتظار داشت که قانون جهش تولید مسکن اجرایی شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: مردمی که فاقد مسکن هستند معمولاً افرادی هستند که جز دهک‌های پایین جامعه هستند. دهک‌های پایین جامعه سرمایه‌ای در اختیار ندارند و فقط با تسهیلات است که می‌توانند خانه دار شوند.

حسین‌پور اظهار کرد: ما از یک سو این ادعا را می‌کنیم که دولت باید مسکن را به قشر‌های پایین تخصیص دهد، اما وقتی بانک‌ها جلوی اعطای تسهیلات مسکن را می‌گیرند نباید انتظار داشت که این قانون اجرا شود. این موضوع مورد نقد بسیاری از نمایندگان است و بانک مرکزی باید برای حل این مسئله تدبیری بیندیشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بانک‌ها حتی به تسهیلات تکلیفی که مجلس برای آن‌ها برای فرزندآوری مصوب کرده نیز عمل نمی‌کنند. در تبصره 18، مجلس اعتبار خیلی بالایی برای بانک‌ها در نظر گرفته تا این تسهیلات را به مردم اعطا کنند، اما هیچ وامی به مردم به خصوص در شهرستان‌ها اعطا نمی‌کنند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس با بیان اینکه برای حل معضل مسکن در سال 1402 برای استان‌ها خزانه استانی را پیش‌بینی کردیم تصریح کرد: هدف ما از ایجاد خزانه استانی این است که از این چالش عبور کنیم و با هدایت این مبالغ به شورای برنامه‌ریزی استان، کاری کنیم که منابع به دست شهرستان‌ها برسد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: از سوی دیگر شاهدیم که بانک‌ها در جا‌هایی که تسهیلات تکلیفی را باید تخصیص دهند، استنکاف می‌کنند و بهانه نبود اعتبار را می‌آورند و در مقابل به سمت اعطای تسهیلاتی می‌روند که پشت پرده آن رانت است و سود بالایی دارد.

حسین‌پور گفت: در واقع بانک‌ها با این اقدامات به دنبال بنگاه‌داری هستند و تسهیلات خودشان را به این سمت هدایت می‌کنند. آن‌ها وقتی می‌خواهند 200 تا 300 میلیون وام برای مسکن به مردم بدهند بحث نبود همخوانی منابع و مصارف را مطرح می‌کنند و می‌گویند که امکان اعطای تسهیلات برای آن‌ها وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید به این مسئله به صورت جدی ورود کند، بیان کرد: بانک مرکزی باید به استنکاف بانک‌ها به ندادن وام مسکن ورود کند، مجلس هم بر این موضوع مصر است و محکم ایستاده تا بانک‌ها را مکلف به اعطای تسهیلات کند. دولت هم باید به بانک‌ها تذکر بدهد که این تسهیلات تکلیفی را پرداخت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس