پنج‌شنبه 5 مهر 1403

اسناد محدودی از حمله عوامل پهلوی به حرم امام رضا به جای مانده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اسناد محدودی از حمله عوامل پهلوی به حرم امام رضا به جای مانده است

مشهد - ایرنا - مرکز اسناد آستان قدس رضوی درحالی اسنادی از حمله ماموران رژیم پهلوی در تاریخ 29 آبان‌ماه سال 1357 را در اختیار دارد که از این جنایت حکومت پهلوی اسناد محدودی از جمله مصاحبه با مجروحان و شاهدان عینی به جای مانده است.

به گزارش روز پنجشنبه آستان قدس رضوی، کارشناس مطالعات اسناد انقلاب اسلامی مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این خصوص گفت: اسنادی از اعلامیه‌ها و واکنش‌های شخصیت‌های مختلف، تصاویری از تظاهرات مردم و همچنین چندین ساعت مصاحبه مرکز اسناد آستان قدس رضوی با شاهدان عینی و مجروحان حادثه در این مرکز نگهداری می‌شود.

فاطمه خندان افزود: در این تاریخ، مزدوران رژیم پهلوی در پی تظاهرات مردمی، به مقابله با آنها برخاستند و علاوه بر درگیری با مردم در خارج از حرم مطهر، به صورت مسلح به صحن حرم منور رضوی (ع) نیز یورش بردند و اقدام به تیراندازی کردند که در این حمله چند نفر از زائران نیز مجروح شدند.

وی اضافه کرد: مردم انقلابی و علما حرکت مأموران رژیم و هتک حرمت حرم مطهر امام هشتم (ع) را به شدت محکوم کردند و علاوه بر این افراد، امام خمینی (ره) نیز که در چنین تاریخی در تبعید به سر می‌بردند طی اعلامیه‌ای این فاجعه بزرگ را محکوم کردند.

کارشناس مطالعات اسناد انقلاب اسلامی مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: پس از گذشت هفت روز از درگیری ماموران ساواک و تیراندازی در حرم مطهر رضوی (ع)، علما و روحانیت در مشهد عزای عمومی اعلام کردند که در پی آن تمامی بازارهای شهر تعطیل شد و تظاهرات گسترده‌ای در شهر توسط اقشار مختلف مردم رخ داد.

خندان افزود: اعلامیه‌ها، اسناد مکتوب و تصویری و خاطرات تاریخ شفاهی موجود در مدیریت اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، گوشه‌هایی از این روز تاریخی را ثبت کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*