سه‌شنبه 10 مهر 1403

اشتغال مستقیم 6 هزار زنجانی در صنایع دستی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اشتغال مستقیم 6 هزار زنجانی در صنایع دستی

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: هم اکنون حدود 6 هزار نفر در این استان به طور مستقیم در رشته‌های مختلف صنایع دستی اشتغال دارند.

امیر ارجمند روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنایع دستی نمودی از میراث کهن ایرانیان است، افزود: هر محصول صنایع دستی در حقیقت شناسنامه فرهنگ و هویت ایرانی است و صادرات صنایع دستی علاوه بر ارزآوری، در حقیقت صادرات فرهنگ ایرانی است.

وی با بیان اینکه صنایع دستی عالی‌ترین حوزه برای برنامه ریزی و دستیابی به شعار جهش تولید است، اظهار داشت: زنجان در تولید صنایع دستی فلزی و از نظر تعداد و کیفیت فروشگاه‌های این صنعت، جزو استان های تراز اول کشور به شمار می رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان 10 ژوئن (مصادف با 20 خرداد) روز جهانی صنایع دستی را فرصتی برای توجه به فعالان و دست اندرکاران این عرصه عنوان کرد و گفت: هر ساله با نزدیک شدن به روز جهانی صنایع دستی و اهمیت این روز و به پاس تلاش هنرمندان و فعالان این حوزه برنامه های متعدد و متنوعی در دستور کار معاونت صنایع دستی استانها قرار می گیرد که امسال نیز چون سال های گذشته در استان برنامه های متعدد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: معرفی صنعتگران برگزیده نشان کیفیت (اثر، هنرمند)، تجلیل از هنرمندان دریافت کننده نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در سال98، برگزیده قلم‌تراش فاخر، نمایش آنلاین قلم‌تراش‌های فاخر استان، حضور در شهرستانها و تقدیر از همکاران و صنعتگران شهرستانی، رونمایی از اپلکیشن معرفی صنایع دستی، بازدید از کارگاه های صنایع دستی و دیدار با پیشکسوتان صنایع دستی از جمله برنامه های بزرگداشت هفته صنایع دستی در زنجان است.

ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و گیوه دوزی از صنایع دستی عمده و بومی استان زنجان به‌شمار می‌روند.

گفتنی است سال گذشته شورای جهانی صنایع‌دستی، زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد.

*س_برچسب‌ها_س*