دوشنبه 16 مهر 1403

اعتراف بولتون به نادیده گرفتن تبعات رقابت پاکستان و هند توسط ترامپ

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اعتراف بولتون به نادیده گرفتن تبعات رقابت پاکستان و هند توسط ترامپ

اسلام‌آباد - ایرنا - جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در کتاب خود به نام "اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد: خاطرات کاخ سفید" نوشت: دونالد ترامپ پس از نبرد هوایی پاکستان و هند در اسفندماه 1397، تبعات رقابت میان این دو کشور شبه قاره را نادیده گرفت.

سایت خبری دی ویک روز دوشنبه نوشت: بولتون در کتابش تاکید کرد که پس از عملیات هوایی هند علیه پاکستان در منطقه «بالاکوت» ترامپ تصور نمی‌کرد که این تنش طولانی شود و هیچ کس در آن زمان به این ماجرا اهمیتی نمی‌داد.

بولتون افزود: رقابت پاکستان و هند نباید نادیده گرفته شود زیرا این تنش‌ها در مرحله اول مانند یک گلوله کوچک برف است که با گذشت زمان بزرگ‌تر و غیرقابل کنترل می‌شود.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت: ترامپ با قاطعیت شکایت هند مبنی بر اینکه قطع خریداری نفت از ایران به ضرر دهلی‌نو تمام می‌شود، را نیز رد کرد و این امر موجب شد که هند مجبور به یافتن تامین کنندگان جدید و حتی خرید نفت با قیمت بالا شود و به نظر نمی‌رسید ترامپ نگران این موضوع باشد.

پس از عملیات هند در پاکستان در روز هفتم اسفند 1397 که یک روز پس از آن نیروی هوایی پاکستان دو جنگنده هندی را سرنگون کرد، دونالد ترامپ مدعی کمک به کاهش تنش‌ها در شبه قاره شد و پیشنهاد میانجیگری بین رقبای سنتی شبه قاره را مطرح کرد که این موضوع نه تنها از جانب دهلی‌نو رد شد بلکه رهبران سیاسی در پاکستان نیز دولت عمران خان را از اعتماد به ترامپ برحذر داشتند.

کتاب جدید "جان بولتون" مشاور سابق امنیت ملی آمریکا به نام «اتاقی که اتفاق آنجا افتاد: خاطرات کاخ سفید» قرار است فردا (سوم تیر) منتشر شود اما پیش نویس برخی از فصل‌های این کتاب به رسانه‌ها درز کرده است.

بولتون در کتابش هفته گذشته بخش‌هایی از آن در رسانه‌های آمریکا منتشر شد به نکاتی درباره نقطه ضعف‌های ترامپ در سیاست خارجی اشاره کرده است. انتشار بخش‌هایی از این کتاب خشم و عصبانیت ترامپ را برانگیخته است و وی از دادستان کل آمریکا خواسته است تا مانع انتشار آن شود.

بولتون در آوریل 2018 (فروردین 97) به تیم امنیت ملی کاخ سفید پیوست و در ماه سپتامبر (شهریور) سال بعد، دولت ترامپ را ترک کرد و گفت خودش این را خواسته است. اما ترامپ می گوید به دلیل اختلاف با بولتون او را اخراج کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*