دوشنبه 2 مهر 1403

اعزام زائران مناطق محروم خراسان‌جنوبی به مشهد مقدس / آرزوی پیرمرد 92ساله‌ای که با زیارت امام رضا (ع) برآورده شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
اعزام زائران مناطق محروم خراسان‌جنوبی به مشهد مقدس / آرزوی پیرمرد 92ساله‌ای که با زیارت امام رضا (ع) برآورده شد

آستان قدس رضوی با اعزام زائران مناطق محروم به مشهد مقدس تاکنون توانسته است آرزوی بسیاری از مشتاقان زیارت امام رضا علیه السلام را محقق کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، درد است دوری وقتی که پایت را ببندد تا به هوای دیدار امام مِهر و مِهربانی منتظر بمانی. درمان این درد، نظر امام است که هوای دلت را می‌داند و بی‌هوا تو را به طریقی می‌طلبد.

وقتی دلی به سمت امام رضا (ع) روانه شد، خود امام اسباب زیارت را فراهم می کند.

پیرمرد 92 ساله زائر اولی امام رضا (ع)

این مطلب را پیرمرد 92 ساله ای به من گفت که برای اولین بار به زیارت امام رضا (ع) مشرف شده بود.

محمد چهکندی نژاد که متولد 1308 است در محله انقلاب بیرجند زندگی می کند که نتوانسته بود به زیارت امام رئوف برود با همت خیرین و آستان قدس رضوی به زیارت امام رضا (ع) مشرف می‌شود.

وی می گوید: اولین لحظه ای که به من اطلاع دادند قرار است به زیارت امام رضا (ع) بروم حس شعف و شادی بی نظیری در دلم ایجاد شد.

وی افزود: با اینکه من سن و سال زیادی دارم و تنها دغدغه ام این بود که برای دیگران زحمتی نداشته باشم اما به لطف امام هشتم تمام همراهانم در این سفر مانند فرزندانم هوای من را داشتند.

زیارت امام حسین (ع) را از امام رئوف خواستم

وی همدلی و همراهی را یکی از برجسته ترین ویژگی های این کاروان در سفر به حرم امام رضا (ع) می داند و می گوید: اولین لحظه که چشمم به ضریح امام رضا (ع) افتاد از ته قلبم برای خودم و همرانم سفر کربلا و زیارت امام حسین (ع) را آرزو کردم.

با اینکه چندوقتی است هوای حرم به سرش زده است و نمی تواند خود را به حرم امام رضا (ع) برساند، یک روز متوجه می شود که دعوت نامه ای از سوی آقا امام رضا (ع) برایش آورده اند.

دعوت نامه ای که مهرش را خود آقا زده است. بی گمان ازرفتن به مشهد، از طرف کانون زیارت آستان قدس رضوی به وی اطلاع می دهند که زائرحرم امام رئوف است.

وی که از این رفتن به مشهد اشک شوق در چشم دارد می‌گوید: خدا خیرشان دهد. من را به تمام آرزویم رساندند. دیدار حرم دوست ونشستن در صحن وسرای امام رضا (ع) آرزویم بود که به لطف خداوند محقق شد.

عاقبت بخیری آرزویم برای همه جوانان است

وی عاقب بخیری را از صمیم قلب برای همه جوانان سرزمینش زیرسایه امام رئوف می خواهد و می گوید: خدا ما را ز در این خانه جدا نکند.

فاطمه محمدی از دیگر زائران حرم امام رضا (ع) است که برای اولین بار پا به حرم گذاشته و توانسته حرم امام رضا را در آغوش بگیرد.

وی می‌گوید: هر انسانی که به بارگاهی مقدس و حرمی مثل حرم امام رضا وارد می شود، احساس آرامش می کند. بیش از هر چیز روح و روان آدمی، حالت و شرایط مطلوب و ایده آلی پیدا می کند.

وی افزود: من هر وقت به حرم امام رضا مشرف می شوم، احساس سبکی می کنم؛ احساس می کنم مثل کبوترهای حرم امام رضا (ع) دارم به پرواز در می آیم.

ذوالفقاری یک دیگر از زائران امام رضا علیه السلام است که به کمک خیرین توانسته به زیارت امام رئوف برود و بخاطر این لطفی که آستان قدس رضوی و خیرین کرده اند خداوند را بسیار شاکر است.

وی زیارت امام رضا علیه السلام را یک موهبت الهی می داند و می گوید: قطعا امام رضا علیه السلام به من عنایت ویژه ای داشته اند که زیارت غریب الغربا نصیبم شده است.

وی زیارت امام رضا علیه السلام را از بهترین توفیقات و برکاتی دانست که خداوند در این دنیا نصیب انسان می کند و می افزود: برنامه های معنوی این زیارت و حضور در حرم مطهر از بهترین لحظه های این سفر است.

وی خاطرنشان کرد: به لطف خداوند در این سفر پر خیر وبرکت مهمان سفره پربرکت امام رضا علیه السلام بودیم و این لحظه ها بسیار به یادماندنی بود.

حسین محترم یکی دیگر از زائران امام رضا علیه السلام است از احساسش هنگام ورود به حرم مطهر می‌گوید: همه ی ما وقتی به این اماکن شریف وارد می شویم، به واسطه ی احساس نیازی که داریم، روح بلندی پیدا می کنیم.

وی افزود: احساس می کنیم ارتباط عمیق تری بین ما و امام معصوم پیش آمده، بی هیچ تلاشی. این ارتباط، آن قدر ساده و دلنشین برقرار می شود که ما به سرعت احساس سبکی می کنیم این همان حس خوبی است که در این سفر نصیبمان شد.

همراهی و همدلی زائران در دیدار امام رئوف

وی گفت: همراهی و همدلی بین زائران و اینکه همه کمک می کردند تا به یکدیگر کمک کنند یکی از بهترین اتفاقاتی است که در این سفر نصیبمان شد.

وی که خدا را بابت این سفر شکر می کند و قدردان زحمات خیرین است، یادآورشد: امیدوارم خداوند توفیق دهد و این گونه سفرها برای افرادی که زیارت امام رضا علیه السلام آرزوی قلبی آنها است محقق شود.

علی اصغرعسگری پناه مسئول کانون زیارت خدمت رضوی در خراسان‌جنوبی در گفتکوبا خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: در آذرماه سال جاری، 44 نفر سهمیه از مشهد به ما داده شد تا افرادی که تاکنون به زیارت امام رضا علیه السلام مشرف نشده اند و یا از رفتن آنها به مشهد 10 سال گذشته است به پابوس امام رضا علیه السلام بروند.

وی خاطرنشان کرد: این میزان سهمیه بین مسجدهای داخل شهر تقسیم شد و به هر مسجد 10 نفر سهمیه داده شد.

انتخاب از مناطق محروم شهر بیرجند

مسئول کانون زیارت خدمت رضوی در خراسان‌جنوبی یادآورشد: از بین مناطق محروم و از مساجد قائم آل محمد، جامع پایین شهر، حضرت ابوالفضل مهرشهر و صدیقه طاهره (س) شهر بیرجند افرادی که به پابوس امام رضا علیه السلام نرفته بودند انتخاب شدند.

عسگری پناه با بیان اینکه افراد بالای 60 تا 100 سال در این سفر حضور داشتند، گفت: در این سفر سه روزه زائران عزیز مهمان سفره امام رضا (ع) بودند و هزینه سفر توسط خیرین پرداخت شد.

وی ادامه داد: برنامه معنوی در حرم برای زائران شامل مداحی، زیارت امین الله و زیارت امام رضا (ع) بود که به صورت دسته جمعی برگزار شد.

مسئول کانون زیارت خدمت رضوی در خراسان‌جنوبی افزود: خیلی از مکان‌های حرم مطهر که معمولا برای زائران ناشناخته است برای شناخت بیشتر مورد بازدید زائران قرار گرفت.

اعزام 450 نفر به مشهد مقدس در سال جاری

عسگری پناه اظهارکرد: در سال جاری، 450 نفر سهمیه برای اعزام به مشهد به کل استان داده شد؛ 300 نفر به زیارت امام رضا علیه السلام مشرف شدند و 150 نفر دیگر در رزو هستند.

وی گفت: در سال جاری 300 نفر از زوجین جوان را ثبت نام کردیم که تاکنون آستان قدس به ما 44 نفر سهمیه دادند و با توجه به کمبود اعتبارات و بیماری کرونا این سفرها امکان پذیر نشد.

مسئول کانون زیارت خدمت رضوی در خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: 300 نفر از نهبندان، سربیشه، قاین، بیرجند، فردوس و سرایان به مشهد مشرف شدند و یک کاروان دیگر از بشرویه و طبس تا پایان امسال مشرف خواهند شد.

عسگری پناه گفت: با توجه به اینکه شناسایی افراد محروم باید توسط کانون زیارت انجام شود در هر شهرستان نماینده دارد و نماینده در هر شهرستان زائران محروم و مزدوجین را شناسایی می کنند.

اعزام زائرین مناطق محروم و مرزی به مشهدمقدس افزایش یابد

وی اضافه کرد: در شهرستان نهبندان 200 زائر محروم داریم که به مشهد مشرف نشدند و استطاعت مالی هم ندارند با پیگیری نمایندگان شهرستان و رایزنی ما با مرکز استان امیدواریم زمینه اعزام این زائران به مشهد مقدس فراهم شود.

مسئول کانون زیارت خدمت رضوی در خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به محرومیت شهرستان‌های درمیان، زیرکوه، سربیشه و نهبندان و حضور در نوار مرزی کشور، آستان قدس باید سهمیه بیشتری به این شهرستان ها بدهد.

وی کمک خیرین برای اعزام کاروان ها به مشهد را بی نظیر دانست و یادآورشد: تاکنون کمک های بسیاری برای هزینه رفت و برگشت اتوبوس و دیگر هزینه های سفر توسط خیرین صورت گرفته است.

انتهای پیام /