یک‌شنبه 8 مهر 1403

افتتاح 19 طرح و پرداخت بدهی‌های شرکت توسعه طی 6ماه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افتتاح 19 طرح و پرداخت بدهی‌های شرکت توسعه طی 6ماه

تهران - ایرنا - شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی درآغاز فعالیت دولت سیزدهم وارث مشکلات متعددی از طرح‌های ناتمام به جای مانده از دولت قبل و حجم عظیمی از بدهی‌های معوقه شد اما در مدت 6 ماه این بدهی‌ها را وصول و 19 طرح عمرانی را هم طی پنج ماه افتتاح کرد.

به گزارش ایرنا؛ شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور به عنوان بازوی اصلی وزارت ورزش وجوانان در ایجاد تحول در حوزه زیر ساخت‌های ورزشی کشور به شمار می‌رود و این وزارت‌خانه در آغاز فعالیت دولت سیزدهم این شرکت را با حجمی از بدهی‌ها معوقه با زیان دهی بالا طی سال‌های گذشته تحویل گرفت.

شرکتی که می‌توانست در کنار نقش هزینه بر بودن؛ درآمدزا هم باشد اما در دولت دوازدهم علاوه برزیان دهی بالا و معوقات به جا مانده؛ در تکمیل طرح‌های نیمه تمام هم ضعیف ظاهر شد. بر این اساس این شرکت در آغاز فعالیت خود در دولت جدید نخست با بدهی‌های شرکت اعم از حقوق و مزایای 6 ماهه معوقه منابع نیروانسانی و مجموعه های تابعه 195 میلیارد ریالی، بدهی مالیاتی سه ساله اخیر 61 میلیارد ریالی و بدهی سه ساله شرکت به سازمان تامین‌اجتماعی 40 میلیارد ریالی روبرو شد.

به همین منظور شرکت توسعه در گام نخست این بدهی را طی چهارماه آغاز فعالیت کاری خود پرداخت کرده است. این حجم از بدهی‌ها از طریق ساماندهی وضعیت مطالبات شرکت و ایجاد درآمدهای جدید پیگیری و وصول شده است. در واقع مجموع مطالبات معوق شرکت از بهره‌برداران حقیقی و حقوقی بیش از 260میلیارد ریال، مطالبات شرکت از فدراسیون‌ها بیش از 940 میلیارد ریال، ایجاد درآمدهای جدید از جمله بازنگری قرارداد باشگاه‌های ورزشی پرسپولیس و استقلال در برگزاری بازی‌های لیگ برتر در مجموعه ورزشی آزادی و تعیین حق تبلیغات شرکت در قراردادهای مذکور و اعمال افزایش 64 درصدی حق تعرفه‌های همراه بوده است.

برنامه ریزی برای افزایش درآمد شرکت بویژه از محل‌های جدید درآمدی باعث افزایش حدود 100درصدی درآمد شرکت از 124میلیارد ریال به 972 میلیارد ریال در مقایسه با سال گذشته است. به عبارتی دیگر میزان درآمد در این چندماه 2 برابر میزان درآمد در مدت مشابه سال قبل است.

یکی از اقدام‌های شرکت توسعه برخی محل‌های جدید درآمدی است که این موارد شامل:

نظیر احصاء درآمد تبلیغات محیطی زمین چمن ورزشگاه آزادی از بازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس

پیگیری مجدانه وصول مطالبات از محل بدهی فدراسیون‌های ورزشی

ارزش گذاری واقعی و دقیق اماکن تجاری با بهره‌گیری از کارشناسان رسمی خبره و کارآمد

ایجاد تعامل با نخبگان و سرمایه گذاران جهت اخذ طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری

ایجاد فضای رقابتی در مزایده ها که موجب افزایش حجم اعتبارات واگذاری بهره برداری‌ها شده است

اما اقدام دیگر در این 6 ماه سال 1400 افتتاح 19 طرح عمرانی در دهه فجر بود که در مقایسه با سال‌های اخیر و با توجه به وضعیت اعتبارات دولت در حوزه طرح های تملک دارایی های سرمایه‌ای رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

شرکت توسعه در کنار افتتاح طرح‌های نیمه تمام برخی از طرح ها مانند ترمیم سقف سالن 17 هزار نفری آزادی، استاندارد سازی 9 خط تله کابین و جابه جایی دکل‌های اسکی دیزین، تعیین تکلیف و تحویل مجموعه سوارکاری شهداء از فدراسیون چوگان به شرکت که سالها مغفول مانده بود و بهره برداری از آن اماکن که با مشکل رو برو بود، تعیین تکلیف و عملیات اجرایی آنها انجام شده است.

رسیدگی به املاک چالش دار و تعیین تکلیف وضعیت آنها از دیگر فعالیت های 6 ماه اخیر شرکت توسعه و اماکن ورزشی کشور است. تعیین تکلیف وضعیت بهره برداری پیست اسکی دیزین پس از 2 سال تعطیلی، راه اندازی پیست شمشک و تعیین تکلیف بعد از 2 سال تعطیلی بصورت رایگان، تعیین تکلیف مجموعه‌های گلف، چوگان و ژیمناستیک و تعیین نحوه و زمان وصول مطالبات و تعیین تکلیف وضعیت بهره‌برداری مجموعه شهدا چوگان با توجه به صرفه و صالح شرکت بخشی از رسیدگی به املاک چالش دار این شرکت بوده است.

برچسب‌ها