جمعه 10 فروردین 1403

افت فروش بزرگان بورس در تیر ماه

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
افت فروش بزرگان بورس در تیر ماه

با نزدیک شدن به پایان مرداد ماه و مشخص شدن میزان فروش مرداد ماه شرکت‌ها فعالان و تحلیلگران بازار می توانند فروش ماه ششم را تخمین بزنند و سود (EPS) شش ماه رو محاسبه کنند و به عبارتی دخل شرکت‌های بورسی را محاسبه کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، با گذشت از اواسط مرداد ماه شرکت‌ها و تحلیلگران به دنبال اندازه گیری میزان دخل و خرج شرکت های بورسی هستند تا خود را برای گزارش‌های شش ماه آماده کنند و پیش بینی‌های خود را با گزارشات واقعی بسنجند.

با این حال با نزدیک شدن به پایان مرداد ماه و مشخص شدن میزان فروش مرداد ماه شرکت‌ها فعالان و تحلیلگران بازار می توانند فروش ماه ششم را تخمین بزنند و سود (EPS) شش ماه رو محاسبه کنند و به عبارتی دخل شرکت‌های بورسی را محاسبه کنند. حدود خرج شرکت‌ها هم تا حدودی مشخص و قابل تشخیص است مگر این که شرکت‌ها بخواهند همچون وبملت در سال قبل فعالان بازار را حیرت زده کنند. در این گزارش به بررسی میزان فروش چند شرکت از گروه آهن و فولاد در طی چهار ماهه پرداخته‌ایم.

کاهش فروش بزرگان

در تیر ماه 1401 فولاد، فملی و ذوب با کاهش افت فروش مواجه شده‌اند هر چند که در مدت بهار و سه ماهه ابتدایی سال روند رو به رشدی را داشته‌اند. برای این صنعت وضعیت برق تابستان و افت تولید را هم باید در نظر گرفت. همچنین افت قیمت‌های جهانی را هم نباید نادیده گرفت. که به گفته خیلی از فعالان بازار بورس تهران، نماد ها به رشد های سال قبل و اواخر سال 1400 چندان واکنش مثبتی نشان نداند پس در هنگامه افت هم نمی‌توان انتظار افت زیادی از این ناحیه متصور بود.

در میان بزرگان ذوب توانسته فروش خود را هر چند کم و با بهای تمام شده بالا در یک سیر نسبتا مستقیم حفظ کند. ذوب بتواند بحث بهای تمام شده خود را مدیریت کند می‌تواند بار دیگر به روزهای اوج خود برگردد.

تعادل در شرکت های میانه

کاوه توانست در سه ماهه ابتدایی سال سود خوبی را از فروش بدست آورد اما مشکلات این صنعت دامن این نماد را هم گرفت و در طی اطلاعیه چند روز گذشته خود که در سامانه کدال مطرح شد که به دلیل قطع برق، اقدام به تعمیرات دوره‌ای زده است. که به گفته خود شرکت میزان 48 هزار تن از فروش محصولات خود را از دست خواهد داد.

فولاژ و فخاس اوضاع مشابهی دارند و عملکرد فروش فولاژ بهتره بوده است. شرکت آهن و فولاد ارفع با وجود افت در میزان فروش ماه چهارم سال خیلی تجربه افت سنگینی را نداشته است.

دیگر شرکت‌ها 

نماد های فگستر، کویر و فسپا در این اوضاع بد گروه آهن و فولاد توانسته اند خوب دوام بیاورند و روند فروش خود را هرچند کم اما در مسیر صعودی حفظ کنند.

در این گروه فاسمین با فروش خرداد ماه خود رکورد دیگری برای خود ثبت کرد که البته این موضوع را باید مدیون فروش صارداتی این شرکت دانست.

شرکت فجر افت فروش خود را از اردیبهشت ماه آغاز کرده است و یک ماه نسبت به هم‌گروهی‌های خود در افت فروش جلوتر است.

مرداد ما برای این صنعت ماه سرنوشت سازی خواهد بود تا شرکت ها نشان دهند چقدر در تولید و فروش برای شش ماهه اول سال مصمم بوده‌اند.

همچنین بخوانید
افت فروش بزرگان بورس در تیر ماه 2