شنبه 5 آبان 1403

افزایش تولید مس کشور به یک میلیون تن تا 6 سال آینده

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
افزایش تولید مس کشور به یک میلیون تن تا 6 سال آینده

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس گفت: در حال حاضر میزان تولید مس در کشور 250 میلیون تن است که تا 6 سال آینده به یک میلیون تن می رسد.

آقای علی رستمی در مراسم امضای تفاهم نامه سازمان ملی زمین و مسکن با شرکت‌های پیشران برای ساخت84 هزار واحد نهضت ملی مسکن توسط بخش خصوصی در 2 هزار و 618 هکتار زمین واگذار شده گفت: 15 میلیارد یورو سرمایه گذاری را در شرکت ملی مس هدف گذاشتیم که بتوانیم تولید مس کشور را از 250 هزار تن فعلی به یک میلیون تن در افق 5 تا 6 ساله برسانیم.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس، در صورت تحقق این امر، صادرات مس کشور از یک و نیم میلیارد دلار کنونی به بیش از 10 میلیارد دلار و اشتغال فعلی که حدود 30 هزار نفر مستقیم و 80 هزار نفر به طور غیر مستقیم است به 60 هزار نفر اشتغال مستقیم خواهد رسید.

او می گوید: در مجموعه ملی مس هم اکنون 28 هزار نفر پرسنل داریم که در دو استان کرمان و آذربایجان شرقی بیشترین تمرکز را دارند. پروژه های توسعه ای هر دو استان شروع شده و پیشرفت های خیلی خوبی دارند. هم اکنون در حال جذب نیروهای خوب و تحصیلکرده اند و برای جذب این‌ها، حوزه مسکن یکی از حوزه هایی است که می تواند موجب انگیزش شود.

رستمی گفت: واقعیت این است که در صنعت مس هم بهترین نیروها و هم بیشترین خروجی ها را از کشور داریم.

او گفت: صنعت مس صنعت سودآوری در جهان است و برای همین نیروهای ما را کشورهای همسایه مانند ارمنستان از ما می گیرند بنابراین در حوزه رفاهیات کارکنان و پرداختی ها باید توجه ویژه ای داشته باشیم.

او گفت: به همین منظور هماهنگی هایی را با مسئولان دو استان انجام دادیم و خواستار کمک شدیم و در استان آذربایجان شرقی با همت خوبی که همکاران ما در مجتمع مس سونگون و سازمان مسکن و شهرسازی و استانداری و مقامات استان انجام دادند به نتیجه رسیده است و امیدواریم همین کار در کرمان که 20 هزار نفر از نیروها در این استان هستند انجام شود.

رستمی ادامه داد: هم اکنون 7 درصد سرزمین را اکتشاف کردیم 19 میلیارد تن ماده معدنی مس کشف شده و در جایگاه 5 دنیا قرار داریم و باور ما بر این است که بنا به دستور مقام معظم رهبری که دو بار از حوزه معدن گلایه داشتند بتوانیم اکتشاف ها را توسعه دهیم، رتبه های یکم و دوم جهان را کسب خواهیم کرد و بعد از کشور شیلی، جایگاه ما خواهد بود.

وی گفت: در تولید رتبه 18 دنیا را داریم. می خواهیم با برنامه ای که در دولت برای پیشران طراحی شده رتبه تولید را به رتبه داشتن ماده معدنی برسانیم. هم اکنون برای بیش از 250 سال آینده ماده معدنی در اختیار داریم لذا صنعت مس صنعت بسیار مهمی برای کشور است و تحریم پذیر نبود و در بدترین شرایط صادرات داشتیم.

رستمی افزود: آینده این صنعت هم درخشان است و دنیا به سمت تولید خودرو برقی و انرژی های تجدیدپذیر می رود و این به معنای مصرف چند برابری مس است.

او گفت: حاشیه سود این صنعت خیلی خوب بود و در دو دهه گذشته حدود 40 تا 50 درصد حاشیه سود داشته و می تواند در تحول و توسعه آینده ایران از صنایع مهمی باشد که اقتصاد ایران را متحول کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی