جمعه 20 مهر 1403

افزایش فشارها برای برکناری مشاور پرحاشیه نخست‌وزیر انگلیس

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزایش فشارها برای برکناری مشاور پرحاشیه نخست‌وزیر انگلیس

لندن - ایرنا - فشارها برای برکناری مشاور ارشد نخست‌وزیر انگلیس و ایده‌پرداز اصلی سیاست بدنام «ایمنی گله‌ای»، به دلیل نقض آشکار مقررات قرنطینه از سوی افکار عمومی بالا گرفت.

«بوریس جانسون» امروز (دوشنبه) در واکنش به این فشارها، از سفر مشاورش به شهری در 420 کیلومتری لندن در میانه قرنطینه کامل کشور که هیچ شهروندی به جز در موارد اضطراری حق رفت و آمد نداشت، دفاع کرده و آن را اقدامی مسئولانه و قانونی خوانده است. گفته می‌شود «دومینیک کامینگز» پس از ابتلای همسرش به «ویروس کرونا»، فرزندانش را به والدینش در شهر «دورهام» سپرده است.

با این حال شاهدان از تردد مکرر کامینگز به دورهام از لندن خبر داده و این مساله را نقض فاحش محدودیت‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می‌دانند.

تاکنون 15 نفر از هم‌حزبی‌های جانسون خواستار استعفای کامینگز از مقام مشاور ارشد نخست‌وزیر شده اند. «پاول می‌نارد» از اعضای پیشین دولت انگلیس گفته است که اقدام کامینگز غیرقابل دفاع و غیرقابل تحمل است.

همچنین اسقف‌های کلیسای انگلیس، نخست‌وزیر را به دلیل حمایت از مشاورش و بی‌حرمتی به محدودیت‌ها، به باد انتقاد گرفته‌اند. «نیک هینز» اسقف کلیسای شهر «لیدز» در توییتی نوشت: اکنون سووال این است که آیا ما می‌پذیریم به ما دروغ گفته و دهن‌کجی شود.

شماری از پزشکان انگلیس نیز تهدید کرده‌اند که اگر کامینگز تا آخر هفته از مقام خود کناره‌گیری نکند، استعفا خواهند داد. دکتر «دومینیک پیمنتا» متخصص امور قلب و عروق تصویری از خود را در توئیتر منتشر کرده و نوشته است: در حقیقت اقدام مشاور نخست‌وزیر بی‌محلی به تمام تلاش‌های ما در سازمان ملی بهداشت است. اگر او استعفا ندهد، من این اقدام را خواهد کرد.

در همین حال دانشمندان گروه «شیوع آنفلوآنزا» که در خصوص نحوه مقابله با کرونا به دولت مشورت می‌دهند، اعلام کردند که حمایت تمام قد نخست‌وزیر از مشاورش به معنای دور ریختن مشاوره‌های آنها است.

همچنین «کی‌یر استارمر» رهبر حزب اصلی مخالف دولت (حزب کارگر) تصریح کرد که اگر نخست وزیر بود کامینگز را بی‌درنگ اخراج می‌کرد. او حمایت جانسون از مشاورش را مورد عتاب قرار داده و تصریح کرد که جانسون با این کار، ملت انگلیس را تحقیر کرده است.

نخست‌وزیر انگلیس گفته است که استدلال کامینگز را مورد بررسی قرار داده و با او درباره عدم قانون شکنی موافق است، اما تیتر صفحه اول روزنامه‌های امروز انگلیس مملو از عناوین تند و انتقادی علیه جانسون و مشاورش بود.

«دیلی میرور» با انتشار تصویری از جانسون و کامینگز نوشت: «یک متقلب و یک ترسو». این روزنامه این را هم تیتر زد، «آن دو در کدام سیاره زندگی می‌کنند». در همین حال «ایندیپندنت» به استقبال تیتر تندتری رفت و نوشت: «جانسون هیچ پاسخ قانع کننده‌ای نداد». «گاردین» هم تیتر صفحه اولش را به این عنوان اختصاصی داد که «نه عذرخواهی، نه توضیح، نخست‌وزیر روی کامینگز قمار می‌کند».

کامینگز کسی بود که ابتدای شیوع ویروس کرونا در انگلیس سیاست مثال‌زدنی و بدنام ایمنی گله‌ای را پیشنهاد کرد و به اجرا گذاشت. در این سیاست که گفته می‌شود محصول ذهنی کامینگز بوده است، قرار بود با بازگذاشتن راه ویروس، زمینه ابتلای بین 60 تا 80 درصد جامعه فراهم شده تا بدین ترتیب ایمنی همگانی ایجاد شود.

در مراحل اولیه گسترش بیماری، کامینگز در برابر سیاست‌های سختگیرانه کنترلی مقاومت و استدلال می‌کرد که مرگ تعدادی از افراد سالمند و مستمری‌بگیر چندان مهم نیست. اما زمانی که گروه مشاوره راهبردی دولت درباره افزایش آمار مرگ و میر در صورت عدم اجرای مقررات قرنطینه هشدار داد، کامینگز و به تبع او جانسون موضع خود را به طور کلی تغییر دادند. کامینگز در این لحظه متوجه شد نقش مهمی در ایجاد یک فاجعه ملی داشته است.

میراث سیاست بدنام کامینگز سبب شده تا انگلیس با ثبت 36 هزار و 793 نفر مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا دارای بالاترین آمار جان‌باختگان پس از آمریکا در جهان باشد.

*س_برچسب‌ها_س*