چهارشنبه 18 مهر 1403

افزایش نمونه‌گیری‌ها علت رشد آمار مبتلایان کرونایی در خراسان شمالی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افزایش نمونه‌گیری‌ها علت رشد آمار مبتلایان کرونایی در خراسان شمالی است

بجنورد - ایرنا - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: افزایش نمونه‌گیری‌های ابتدای اردیبهشت ماه و رعایت نکردن فاصله گذاری‌اجتماعی از عوامل رشد آمار مبتلایان کرونایی در این استان 863 هزار نفری است.

دکتر سیداحمد هاشمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تعداد نمونه گیری ها هم اکنون 2 تا 3 برابر افزایش یافته است، اظهار داشت: پیش از اردیبهشت ماه روزانه 60 نمونه گیری انجام می شد که این میزان 170 مورد در مدت 24 ساعت گذشته توسط متخصصان در آزمایشگاه مرکز تشخیص کووید 19 استان نهایی شد.

وی افزود: تا پیش از این تنها بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی و افرادی که شرایط جسمی مشکوک به کرونا داشتند آزمایش می شدند ولی اکنون شهروندان با علایم اولیه و اطرافیان مبتلا به کرونا هم نمونه گیری می شوند، که همین امر منجر به افزایش کشف مبتلایان شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: علاوه برشناسایی بیماران بیشتر به دلیل افزایش نمونه های تشخیص، هم اکنون شاهد رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی از جانب مردم، شروع مسافرت ها و تجمعات در بوستان ها هستیم به گونه ای که گمان می کنند، این بیماری کم و یا تمام شده است.

وی با بیان اینکه تا اواسط فروردین شاهد سیری نزولی کرونا بودیم، افزود: از ابتدای اردیبهشت این روند در شهرستان های رازوجرگلان، بجنورد، مانه و سملقان روندی صعودی پیدا کرد که در این بین اسفراین و گرمه وضعیت بهتری نسبت به شهرستان های دیگر دارند زیرا تا حدودی پیک این بیماری را گذرانده اند.

هاشمی با بیان اینکه استان خراسان شمالی در وضعیت هشدار قرار دارد، تصریح کرد: یکی از دلایل خارج شدن برخی از استان ها از وضعیت قرمز، افزایش ضریب نمونه گیری ها است به گونه ای که در برخی از استان روزانه به طور متوسط 2 هزار تست افراد مشکوک به کرونا انجام می شود.

شمار مبتلایان به کرونا در خراسان شمالی در هفته اخیر روندی افزایشی به خود گرفته که به گفته مسوولان بهداشتی اگر بخواهد به سمت نزولی شدن آمار مبتلایان پیش برود چاره ای جز رعایت پروتکل های وزارت بهداشت، همکاری همه جانبه مردم، پرهیز از تشکیل تجمعات و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به خصوص در فعالان صنفی وجود ندارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون 120 هزار و 198 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 51 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 6 هزار و 988 نفر رسید.

ویروس کرونا که عامل شیوع بیماری کووید - 19 در جهان به شمار می رود یک بیماری ویروسی است که تاکنون بیش از چهار میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است.

استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*