سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403

افزوده شدن ظرفیت مصلی در نماز عید فطر امسال

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
افزوده شدن ظرفیت مصلی در نماز عید فطر امسال

امروز وزیر راه و شهرسازی با حضور پیمانکار و مشاور طرح، از روند تکمیل بخش مرکزی مصلای امام خمینی (ره) تهران بازدید و اعلام کرد که ظرفیت مصلی در عید فطر اضافه می‌شود.

مهرداد بذرپاش امروز پنج شنبه 16 فروردین در آستانه برگزاری مراسم نماز عید فطر در مصلای امام خمینی (ره) حضور یافت و از روند تکمیل بخش مرکزی مصلای امام خمینی (ره) تهران بازدید کرد.

در این بازدید از بخش‌های در حال ساخت مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران از جمله گنبدخانه، ایوان و شبستان شرقی، ورودی غربی و ساختمان رواق غرب و کارگاه ورودی شمالی مصلای امام خمینی (ره) بازدید انجام شد.

در این بازدید وزیر راه وشهرسازی با پیمانکار و مشاور ساخت مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران گفتگو کرد و گزارش‌های اجرای پروژه در خصوص روند تکمیل این طرح عمرانی در این بازدید ارائه و اعلام شد که به ظرفیت مصلای امام خمینی (ره) در نماز عید فطر امسال اضافه شده است.

مساحت زمین قسمت مرکزی مصلای تهران حدفاصل خیابان رسالت و شهید بهشتی 63 هکتار است که با افزودن اراضی شمالی بزرگراه رسالت و مجموعه چهل‌سرا (پادگان عباس‌آباد) اراضی وسعت خواهد یافت.

ایوان بزرگ میان مسجد جامع و گلدسته‌های اصلی به صورت پوسته‌ای به ارتفاع 72 متر و دهانه 110 متر طراحی شده است که 20 هزار متر مربع زیر بنا و گنجایش بیش از 38 هزار نفر را دارد. طراحی این ایوان نسبت به انواع معماری ایوان‌ها در مساجد، نوگرایانه و بدیع است.

مصلی 14 گلدسته، 12 صحن و 5 ورودی دارد همچنین مصلی دارای 7 گنبد می‌باشد که متأثر از معماری گنبد‌های ایرانی مناطق مختلف کشور طراحی شده‌اند. گنبد اصلی مصلی، از بزرگترین گنبد‌های جهان اسلام است که فضای زیر گنبد بیش از 13 هزار متر مربع است.

در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران ابنیه‌های شاخص شامل رواق غرب (34 هزار متر مربع)، رواق شرق (55 هزار متر مربع)، ورودی رواق غرب (19 هزار متر مربع)، قرائت خانه (2.5 هزار متر مربع)، گنبدخانه، پیش ورودی و شبستان‌های جانبی ایوان (45 هزار مترمربع) و صحن مرکزی (52 هزار متر مربع) و ایوان مرکزی (16 هزار متر مربع) است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی