یک‌شنبه 17 تیر 1403

افسردگی با سطح پروتئین‌های موتورخانه سلول مرتبط است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
افسردگی با سطح پروتئین‌های موتورخانه سلول مرتبط است

تهران - ایرنا - مطالعات جدید نشان می‌دهد افراد مبتلا به افسردگی که درمان نشده‌اند، سطوح پایین‌تری پروتئین در میتوکندری (موتورخانه سلول) دارند ولی زمانی که شروع به درمان‌های مهارکننده بازجذب سروتونین یا SSRI می‌کنند، سطوح این پروتئین‌ها به حالت عادی بازمی‌گردد.

افسردگی یک معضل جهانی است و بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود 15 درصد از افراد در مقطعی از زندگی یک دوره ناتوان‌کننده افسردگی را تجربه می‌کنند. درمان‌های گوناگونی شامل گفتار درمانی، دارو درمانی و تحریکات الکتریکی و مغناطیسی برای مبتلایان افسردگی تجویز می‌شود و محققان همواره به دنبال روش‌های موثرتری برای درمان این اختلال هستند.

به گزارش روز سه‌شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، به این منظور محققان دانشگا کالیفرنیا در آمریکا پروتئین‌های تولیدشده توسط میتوکندری را مورد بررسی قرار دارند.

میتوکندری اصطلاحا موتورخانه سلول نامیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد افراد مبتلا به افسردگی که درمان نشده‌اند، سطوح پایین‌تری پروتئین در میتوکندری دارند؛ ولی زمانی که شروع به درمان‌های مهارکننده بازجذب سروتونین یا SSRI می‌کنند، سطوح این پروتئین‌ها به حالت عادی بازمی‌گردد.

افسردگی چگونه به پروتئین‌های میتوکندری مربوط است؟

میتوکندری مولد اصلی انرژی در سلول است و نورون ها سلول‌هایی هستند که به مقادیر بالای انرژی نیاز دارند. مطالعات جدید نشان می‌دهد افراد مبتلا به افسردگی میتوکندری‌های کمتری در نورون‌های خود دارند.

ادامه مطالعات نشان می‌دهد افراد مبتلا به افسردگی درمان‌نشده سطح پایین‌تری از پروتئین‌های تولید شده توسط میتوکندری دارند. این پروتئین‌ها به حفظ انرژی بهینه و یکپارچگی سلول کمک می‌کنند. با بررسی سطح پروتئین‌های سلول می‌توان دریافت که اثربخشی داروهای مختلف به چه اندازه است. این بررسی با آزمایش ساده خون انجام می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد، ممکن است منشا افسردگی در مغز باشد، ولی اثرات آن در خارج از سیستم عصبی نیز ظاهر می‌شود و می‌توانند به ناتوانی بیمار منجر شود. نتایج این مطالعه در نشریه Nature Molecular Psychiatry منتشر شده است.

*س_برچسب‌ها_س*