پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

افشاگری یک رسانه عبری در مورد انفجار پیجرها در لبنان

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
افشاگری یک رسانه عبری در مورد انفجار پیجرها در لبنان

نوع ماده منفجره به کار رفته در پیجرها فاش شده است. طبق گزارش‌های رسانه‌های عبری، موساد این مواد منفجره را در 5000 پیجر جاسازی کرده است.

رسانه‌های عبری اعلام کردند که نوع ماده‌ای که برای انفجار دستگاه‌های پیجر در لبنان به کار رفته، پینتریت (PETN) نام دارد که یک ماده منفجره بسیار قوی و حساس است.

یک منبع امنیتی ارشد لبنان به رویترز گفتند که موساد مقادیر کمی مواد منفجره را در پنج هزار پیجر تایوانی که ماه‌ها پیش توسط حزب‌الله لبنان درخواست شده بود، جاسازی کرد.

رویترز به نقل از یک منبع بلند‌پایه امنیتی در لبنان و یک منبع دیگر در گزارشی آورده است که سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، موساد ماه‌ها قبل از انفجارهای روز سه‌شنبه مواد منفجره‌ای را داخل 5 هزار پیجر خریداری شده توسط حزب‌الله، کار گذاشته بود.

این عملیات که منجر به انفجار هزاران پیجر در سراسر لبنان شد و تعدادی کشته و مجروح به جا گذاشت بنا به گزارش رویترز، یک نقص امنیتی بی‌سابقه برای حزب الله به شمار می‌رود.

به گفته یک منبع امنیتی لبنانی که نامش فاش نشده، پیجرهایی که حزب‌الله سفارش خرید آن‌ها را داده بود توسط یک شرکت تایوانی به نام «گلد آپولو» تهیه و به لبنان ارسال شده است.

مسئولان این شرکت اما گفته‌اند که خود پیجرها را تولید نمی‌کنند بلکه شرکتی اروپایی با برند «گلد آپولو» سازنده این دستگاه‌ها است.

اسرائیل هنوز به طور رسمی نسبت به اتهام‌های مطرح مبنی بر دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی این کشور در انفجار پیجر‌های اعضای حزب‌الله واکنش نشان نداده است.

شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در لبنان اما معتقدند که اسرائیل به صورت مستقیم در این عملیات نقش داشته و باید منتظر پاسخ انتقامی حزب‌الله باشد.

رویترز در گزارش خود به نقل از چندین منبع آورده است که به نظر می رسد این عملیات از ماه‌ها پیش طراحی شده بود.

بنا به این گزارش، حزب‌الله پیش‌تر برای 5 هزار پیجر نزد شرکت تایوانی سفارش خرید داده بود که اوایل سال جاری میلادی وارد لبنان شدند.

دو منبع آگاه به رویترز گفتند که شبه‌نظامیان حزب‌الله از این پیجرها که تنها پیام‌های متنی ارسال می‌کند به عنوان یک وسیله ارتباطی با فناوری پایین استفاده می‌کردند تا از ردیابی موقعیت مکانی خود توسط اسرائیل جلوگیری کنند.

منبع بلند‌پایه لبنانی نیز مدعی شده است که سرویس جاسوسی اسرائیل دستگاه‌های پیجر را در مرحله تولید دستکاری کرده است.

بنا به ادعای این منبع «موساد یک برد غیرقابل ردیابی حاوی مواد منفجره را که با ارسال کد فعال می‌شود و حتی با اسکنرها هم به سختی قابل تشخیص هستند از پیش داخل این دستگاه‌ها کار گذاشته است.»

این منبع افزود که 3 هزار دستگاه از این پیجرها با ارسال پیام کدگذاری شده به صورت همزمان منفجر شدند.

یک منبع امنیتی دیگر به رویترز گفت که حداکثر سه گرم مواد منفجره در پیجرهای جدید خریداری شده کارگذاشته شده بود.

یکی از مقامات حزب‌الله که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که این انفجار‌ها «بزرگترین نقص امنیتی» این گروه از زمان آغاز درگیری‌های غزه میان اسرائیل و حماس در 7 اکتبر گذشته بوده است که دامنه آن به مرزهای جنوبی لبنان نیز کشیده شده است.

جاناتان پانیکوف، معاون سابق اطلاعات ملی ایالات متحده در امور خاورمیانه نیز در گفتگو با رویترز این انفجارها را «بزرگترین شکست اطلاعاتی و ضد جاسوسی حزب‌الله در دهه‌های اخیر» توصیف کرده است.

افشاگری یک رسانه عبری در مورد انفجار پیجرها در لبنان 2