یک‌شنبه 22 مهر 1403

«افطار درایو» سفره اطعام مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن را تداوم بخشید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
«افطار درایو» سفره اطعام مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن را تداوم بخشید

نیویورک - ایرنا - سنت دیرینه و حسنه اطعام در ایام ماه مبارک رمضان در میان مسلمانان جایگاه ویژه‌ای دارد که امسال به دلیل شیوع کرونا شکل‌های مختلفی یافت؛ در مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن هم «افطار درایو» جایگزین سفره افطار شد.

در روزهایی که کرونا در ایالات متحده یکه‌تازی می‌کند، مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن که بزرگترین مرکز شیعی در این منطقه محسوب می‌شود را بر آن داشت تا برنامه‌های ویژه ماه مبارک رمضان را به صورت مجازی برگزار و هفته‌ای یک بار هم متوسط 900 پرس غذای گرم را که با همت خیرین طبخ می‌شود، به صورت «افطار درایو» توزیع کند.

در این خصوص با حجت الاسلام و المسلمین احمد بحرینی به گفت‌وگو نشستیم تا ضمن معرفی ای مرکز، فعالیت‌هایی که در این ایام داشته‌اند را تشریح کند.

وی که مدیریت این مرکز را برعهده دارد، گفت: مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن تقریبا یک مرکزیتی برای شیعیان آمریکا دارد. یعنی فراتر از منطقه واشنگتن دی سی، مریلند و ویرجینیا است و در مراسم آن، جمعیت چندهزاره نفری حضور می‌یابند.

مدیر مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن افزود: این مرکز تقریبا در این 15 سال اخیر، یک جامعه ایرانی را در بر گرفته است و یک جامعه غیر ایرانی شیعی هم به آن وصل هستند. علاوه بر این، ارتباط بسیار خوبی هم با ادیان مختلف دارد.

بحرینی به انجام کارهای خیریه همچون ویزیت بیماران و کمک به آنهایی که بیمه ندارند، ادامه داد: در کنار کلینیک پزشکی، سه مدرسه هم فعالیت دارد به گونه‌ای که یک مدرسه در روزهای هفته دایر است که تابع قوانین آموزشی ایالت مریلند است و هر سال دانش آموزان آن فارغ‌التحصیل می شوند. شاید بتوان آن را قدیمی‌ترین مرکز و مدرسه اسلامی در آمریکا دانست که هزینه مدرسه را خانواده‌ها می‌پردازند.

وی اضافه کرد: در این مدرسه که همچون مدارس دیگر آمریکا است، دانش‌آموزان درس می‌خوانند اما درس دینی و نماز جماعت هم دارند. مدرسه بسیار موفقی در منطقه است و خانواده‌ها هم اقبال خوبی به آن دارند. بسیاری از دانش‌آموزانی که در آن تحصیل داشته‌اند اکنون دارای مدارج علمی بالایی همچون متخصص پزشکی و وکالت هستند.

مدیر مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن یادآور شد: در این مدرسه از اهل سنت هم حضور دارند و در کنار شیعیان درس می‌خوانند. از سوی دیگر، مدرسه فارسی را در روز شنبه و مدرسه دینی را در روز یکشنبه داریم.

بحرینی همچنین به ارتباط مرکز با زندان‌های آمریکا برای تامین نیازهای دینی بازداشت‌شدگان گفت: متوسط 20 نامه در روز از تمام زندان‌های آمریکا واصل می‌شود که خواهان کتب دینی و پاسخ به برخی سوالات مربوطه هستند.

وی افزود: ما کتاب‌هایی داریم که تاریخ اسلام و ائمه اطهار (ع) را به زبان انگلیسی معرفی می‌کنند که برای متقاضیان ارسال می‌کنیم.

مدیر مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن به دیگر برنامه‌های این مرکز اشاره کرد که به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود و ادامه داد: برنامه‌های عمومی آن در کانال تلگرام به طور روزانه اعلام می‌شود. بیش از یکهزار و 300 نفر عضو این کانال هستند که البته این عدد نمایانگر تعداد افراد حاضر در برنامه نیست چرا که بسیاری به صورت خانوادگی از یک دستگاه برای ورود به برنامه استفاده می‌کنند.

بحرینی با بیان اینکه کمتر مرکز اسلامی در آمریکا می‌توان یافت که این تعداد کاربر داشته باشد، اضافه کرد: برنامه‌های ماه مبارک امسال به صورت مجازی برگزار شد که در برنامه زوم، اینستاگرام و یوتیوب منتشر شده است. برنامه شب 23 ماه مبارک رمضان بیش از یکهزار خانواده به صورت زنده حضور یافته بودند.

وی اظهار کرد: در هرهفته برنامه‌های 2 شب و سخنرانی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شد، متعلق به نوجوانان و جوانان بوده است. به طور کلی می‌توان گفت هر مرکزی در واشنگتن که متعلق به شیعیان باشد، اعم از ایرانی، پاکستانی یا افغان، از این مرکز نشات گرفته‌اند.

مدیر مرکز اسلامی با تاکید بر اینکه همه این فعالیت‌ها در سایه شرایط مناسب و اعتماد خوب مردم انجام شده است، گفت: مرکز در ایام ماه مبارک رمضان به توزیع غذای گرم برای افطار هم اقدام کرده است به گونه‌ای که افراد با ماشین به درب مرکز مراجعه می‌کردند و در آنجا به تعداد سرنشینان خودرو، غذا به آنها تقدیم می‌شد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند. فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

بحرینی افزود: این افطاری‌ها بانی دارد و این مرکز حتی یک دلار هم از جایی غیر از مردم دریافت نمی‌کند. این مرکز به خاطر بزرگی آن، هزینه‌های سرسام‌آوری دارد که با همت مردم اداره می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص گسترش کرونا، تمام نکات بهداشتی مطابق دستورالعمل‌ها رعایت می‌شود. یعنی پخت، بسته‌بندی و توزیع غذا با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

مدیر مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن با بیان اینکه تا کنون چهار بار بین 800 تا 1000 پرس غذای گرم برای افطار توزیع شده است، گفت: در روز یکشنبه که به احتمال زیاد عید است، نماز عید را با تعداد زیر 10 نفر با توجه به پروتکل در مرکز اقامه می‌کنیم اما خطبه‌ها و نماز به صورت زنده پخش می‌شود.

بحرینی یادآور شد: از ساعت 9 صبح هم برای چند هزار نفر، حلیم صبح عید توزیع می‌شود. پس از آن هم جشن و شادی از طریق حرکت ماشین‌ها تدارک دیده شده است و جشن و شادی هم برای بچه‌ها داریم که در این مدت به خاطر قرنطینه در منزل مانده بودند.

*س_برچسب‌ها_س*
«افطار درایو» سفره اطعام مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن را تداوم بخشید 2