چهارشنبه 4 مهر 1403

المپیک چین و باشگاه‌های فوتبال سفارش ثبت کردند / معجزه فناوری: با ایربگ دیگر رباط صلیبی پاره نمی‌شود

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
المپیک چین و باشگاه‌های فوتبال سفارش ثبت کردند / معجزه فناوری: با ایربگ دیگر رباط صلیبی پاره نمی‌شود

یک ابزار پیشرفته با استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از مصدومیت زانو در فوتبال طراحی شده که می‌تواند پایان قطعی این نوع مصدومیت باشد.

به گزارش "ورزش سه"، روزنامه دیلی‌میل در خبری اختصاصی از طراحی یک ابزار پزشکی - ورزشی خبر داد که می‌تواند در دنیای فوتبال انقلابی بزرگ به وجود بیاورد. وسیله‌ای که از آن به عنوان نوعی ایربگ برای پایان دادن به مصدومیت زانو نام برده شده است. مصدومیتی که در روزهای اخیر رودری به آن دچار شد و از بدترین نوع آسیب‌ها در فوتبال است.

این فناوری آنقدر جذاب و پیشرفته است که از لیگ برتر انگلیس گرفته تا دانشگاه‌های آمریکا و کمیته المپیک چین نسبت به آن ابراز علاقه کرده‌اند. کمپانی استارت‌آپی هیپوس اکسواسکلتون که توسط دو سرمایه‌گذار بیست ساله انگلیسی تاسیس شده این ابزار را توسعه داده است. بریسی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا زمانی که یک مفصل به پاره شدن یا شکستن نزدیک می‌شود را تشخیص بدهد. در این زمان یک ایربگ، تا حد زیادی شبیه به ایربگ‌های ماشین، به سرعت برق و باد فعال می‌شود تا مانع از پاره شدن تاندون بشود.

شاو و متاکر، سرمایه‌گذاران شرکت هیپوس اکسواسکلتون در روزهای اخیر که مصدومیت رودری توجه‌ها را به مصدومیت زانو در فوتبال جلب کرده می‌گویند ابزارشان می‌تواند مانع از 80 درصد مصدومیت‌های زانو در فوتبال بشود.

فصل گذشته تنها در لیگ برتر انگلیس 10 بازیکن با آسیب پاره شدن تاندون زانو مواجه شدند. این ادعا که یک ابزار جدید می‌تواند جلوی مصدومیت زانو را بگیرد واکنشهای زیادی داشته است. با اینحال خیلی‌ها کنجکاو شده و قصد دارند این دستگاه را امتحان کنند.

باشگاه کریستال پالاس امسال تابستان نمونه اولیه این ابزار را در آکادمی خود تست کرد. اما یکی از بنیانگذاران شرکت تولیدکننده می‌گوید کمیته المپیک چین سفارش اولیه بزرگی برای خرید این ایربگ‌ها داده است. یکی از متخصصان شناخته شده پزشکی ورزشی در انگلیس در گفتگو با دیلی‌میل گفت این وسیله می‌تواند دنیای فوتبال و ورزش را برای همیشه تغییر بدهد.

* این وسیله چطور کار می‌کند؟ در طراحی این ابزار یک جفت سنسور در بالا و پایین سازه‌ای 107 گرمی قرار می‌گیرد. یک سنسور الگوهای حرکتی قسمت بالای پا و یک سنسور الگوهای حرکتی قسمت پایین پا را رصد می‌کند.

طراح اصلی این وسیله می‌گوید: "دو سنسور ما یک شبکه درست می‌کنند. ما یک برد چاپی با قابلیت انحنا روی کشکک زانو کار می‌گذاریم که با استفاده از هوش مصنوعی هزاران حرکت زانوی شما را متوجه شده و زمانی که زانوی شما حرکتی به جز روال روتین انجام بدهد سیگنالی ارسال می‌کند. اگر میزان چرخش یا انبساط زانو از حد مشخصی فراتر برود که بتواند باعث مصدومتی شود سیگنال خطر ارسال خواهد شد".

وقتی سیگنال خطر ارسال می‌شود، ایربگ درون ابزار در عرض 25 میلی‌ثانیه با گازی ویژه پر می‌شود. این ایربگ اطراف زانو را در بر گرفته و آن را محافظت می‌کند. روی کاغذ این طرح کافی است تا مانع آسیب‌دیدن زانو بشود.

طراح این ابزار در ادامه گفت: تحقیقات نشان می‌دهد پاره شدن رباط صلیبی 60 میلی‌ثانیه طول می‌کشد. ایربگ ما در 20 تا 25 میلی‌ثانیه باد می‌شود و در نتیجه می‌تواند جلوی پارگی رباط صلیبی را بگیرد.

* خطر باد شدن ناخواسته می‌تواند به ضرر تیم فوتبال تمام شود؟ طراحان این را رد می‌کنند. به گفته آنها تا کنون بیش از 4 هزار تست روی ابزارشان انجام شده و تنها 6 بار شاهد فعال شدن ناخواسته آن بوده‌ند. در ضمن آنها مدعی هستند که حتی در این صورت هم طراحی ایربگ به نحوی است که مانع از حرکت عادی زانوی ورزشکار نخواهد شد.

آنها می‌گویند چهار هزار تست روی ابزارشان انجام داده‌اند و چند ورزشکار نخبه از جمله الکس شلوبی، قهرمان اسکی آمریکا به صورت داوطبانه در تستها شرکت داشتند.

* آقا قانون فوتبال اجازه استفاده از این دستگاه را می‌دهد؟ فعلا باید منتظر گذشت زمان باشیم تا در نهایت مشخص شود که آیا این ابزار را می‌توان در ورزش‌ها به صورت رسمی مورد اسفاده قرار داد.

طبق قانون شماره 4 برد بین‌المللی فوتبال فعلا نمی‌توان حکم به مجاز بودن یا غیرمجاز بودن این دستگاه داد چرا که ادبیات این ماده صراحت ندارد. در این ماده می‌خوانیم: "تجهیزات محافظتی غیر خطرناک، برای مثال دستکش، کلاه‌های محافظ، ماسک صورت، و محافظ زانو یا بازو اگر از جنس نرم ساخته شده باشند مجاز هستند".

المپیک چین و باشگاه‌های فوتبال سفارش ثبت کردند / معجزه فناوری: با ایربگ دیگر رباط صلیبی پاره نمی‌شود 2
المپیک چین و باشگاه‌های فوتبال سفارش ثبت کردند / معجزه فناوری: با ایربگ دیگر رباط صلیبی پاره نمی‌شود 3