جمعه 13 مهر 1403

امام جمعه شاهرود: از فرصت فضای مجازی برای روشنگری استفاده شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
امام جمعه شاهرود: از فرصت فضای مجازی برای روشنگری استفاده شود

شاهرود - ایرنا - امام جمعه شاهرود با بیان این که شبکه های اجتماعی در دوران شیوع ویروس کرونا عملکرد خوبی داشتند، گفت: باید برای روشنگری افکار عمومی در همه زمینه‌ها از فرصت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی استفاده بهینه شود.

حجت الاسلام عباس امینی روز سه شنبه در نشست با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، ساماندهی شبکه های اجتماعی را ضروری خواند و ابراز داشت: با ساماندهی شبکه های اجتماعی به ساماندهی فرهنگ و هنر کمک شایانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این نهاد می تواند پایه گذار سنت هایی باشد که آثار ارزنده فرهنگی و معنوی به یادگار گذارد، افزود: نظارت بر عملکرد مسجد، سینما، هنرمندان، مسایل فرهنگی، کتاب و کتاب خوانی و شبکه های اجتماعی که از وظایف این اداره است و هر کدام از این موضوعات دارای اهمیت ویژه ای بوده و مسوولیت سنگینی بر عهده این نهاد گذاشته شده است.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه ایجاد هر زیر ساختی مستلزم قانون است، افزود: برای ساماندهی این شبکه ها باید یک نقشه مهندسی شده کشوری داشت و بر مبنای آن آغاز و خاتمه فعالیت ها، پیگیری آسیب ها و تشویق موفقیت ها در آن دیده شود.

امینی با تاکید بر اینکه زبان هنر، زبان گیرایی است، تصریح کرد: گاهی ممکن است یک سخنران برای رساندن مطلب و یا نقدی به مخاطب ساعتی صحبت کند اما با زبان شعر، طنز محترمانه و یا سرودن یک رباعی این کار با سرعت و نفوذ بیشتری انجام می شود.

وی با اشاره به تعدد زبان و گویش‌ها در استان سمنان، گفت: هنرمندان استان از داشته های فرهنگی که از اجدادشان به ارث بردند در ترویج مسایل فرهنگی استفاده کرده و نباید این یادگاری ها را به آسانی از دست دهیم.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی باید سیاستگذار همه امور فرهنگی باشد، افزود: باید از هزینه کرد سلیقه ای بودجه های فرهنگی در ادارات جلوگیری شده و با ریل گذاری در شورای فرهنگ عمومی هزینه کردها هدفمند شده و ادارات به اجرای آنها اهتمام ورزند.

امینی با بیان اینکه برای شورای فرهنگ عمومی در کشور برنامه و ساختاری که با چشم انداز یک یا چند ساله ای داشته باشد وجود ندارد، اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی کشور از استان و شهرستان پشتیبانی لازم را ندارد.

وی ادامه داد: باید مصوبات نشست های این شورا با جدیت پیگیری شده و خروجی محکمی هم از لحاظ اجرا، عمل و نظر داشته باشد تا تاثیرات این نشست ها ملموس تر در خانواده ها دیده شود.

امام جمعه شاهرود با اشاره به نامگذاری رهبرمعظم انقلاب اسلامی به سال"جهش تولید"، تاکید کرد: تمامی کارهای اقتصادی هم باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

وی با بیان اینکه روخوانی روزانه یک صفحه قرآن در مساجد طرح ارزنده ای است، افزود: باید خواندن هر روزه قرآن به همراه ترجمه ادامه پیدا کند و علاوه بر آن تفسیر هم اضافه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان هم در این نشست با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ستاد هماهنگی و پیگیری است و یک دستگاه اجرایی نیست، افزود: در سالیان اخیر این اداره علاوه بر نظارت به مطبوعات و رسانه های مکتوب سر فصل کاری جدید بر اساس فعالیت شبکه های اجتماعی در دستور کار قرار داده است.

فرشید فلاح لاله زاری یک ماه نیم پیش جایگزین حجت الاسلام علی اصغر فضیلت شده و مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان را برعهده گرفته است.

وی با بیان اینکه در حوزه های گوناگون فرهنگی استان دچار عقب افتادگی هستیم، اظهار داشت: باید با تلاش، وقت گذاری و کار مضاعف و جهادی این کم توجهی به بخش فرهنگ را جبران کرد.

فلاح از توسعه و گسترش فعالیت های اداره فرهنگ و ارشاد شاهرود خبر داد و تصریح کرد: اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان بهترین عملکرد را در استان داشته است که این امر جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه این اداره کل نیازمند همراهی علما و امامان جمعه در مسایل فرهنگی است، اظهار داشت: باید برنامه ها و فعالیت های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زیر نظر بزرگان دینی و ارزشی طراحی و اجرا شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از برگزاری نشست های منظم شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود قدردانی کرد.

فلاح از برگزاری همایش شورای فرهنگ عمومی استان خبر داد و افزود: این نشست که با حضور شورای هشت شهرستان، فرمانداران، روسای ادارات و همچنین دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار و دستاوردهای استان و دیگر استانها برای ارتقای فرهنگ عمومی بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی استان منویات رهبری در حوزه های فرهنگی را در 16 بسته دسته بندی کرده است، اظهار داشت: سر فصل های کاری شورای استان بر اساس این منویات طراحی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ادامه داد: برای هر فصل مولفه هایی نوشته شده که در اختیار نماینده های دستگاه های اجرایی و اعضای شورا قرار داده تا برنامه ریزی لازم برای آموزش انجام دهند.

وی گفت: نشست های آموزشی ادارات برای کارمندان، کارخانه ها برای کارگران، مدارس برای اولیاء و مربیان در این باره در نظر گرفته شده است.

*س_برچسب‌ها_س*