جمعه 28 اردیبهشت 1403

امید بانوی دوچرخه سوار ایرانی به وایلدکارت المپیک / برق طلایی برنز فرانک پرتوآذر در آفریقای جنوبی

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
امید بانوی دوچرخه سوار ایرانی به وایلدکارت المپیک / برق طلایی برنز فرانک پرتوآذر در آفریقای جنوبی

فرانک پرتوآذر دختر شیرازی دوچرخه سواری ایران مدال ارزشمند برنز SA کاپ آفریقای جنوبی را به گردن آویخت.

به گزارش "ورزش سه"، دارنده اولین مدال انفرادی تاریخ دوچرخه سواری دختران ایران در قهرمانی آسیا و بازیهای آسیایی، موفق شد مدال برنز ارزشمند رقابتهای معتبر بین المللی ماده کراس کانتری را در رشته کوهستان به گردن آویزد.

این رقابتها در منطقه ای نزدیک کیپ تاون پایتخت آفریقای جنوبی با حضور نامدارترین و برجسته ترین دوچرخه سواران زن جهان که در تلاش هستند امتیازات خود را در رنکینگ رسمی اتحادیه جهانی این رشته المپیکی به مسافت 25 کیلومتر در شش دور مسیر ناهموار و با موانع طبیعی ارتقاء دهند، برگزار شد.

در پایان این رقابت سخت و طاقت فرسا که قهرمان سی امتیاز، برنده مدال نقره بیست امتیاز و نفر سوم پانزده امتیاز رنکینگ جهانی را به خود اختصاص می دادند، بانوی دوچرخه سواری ایران مدال برنز و سکوی سوم را از آن خود کرد.

دوچرخه سوارانی که قبل از فرانک پرتوآذر به خط پایان رسیدند "دنیله استریدوم" از کشور میزبان به عنوان برنده مدال نقره و قهرمان سرشناس و دو دوره رقابتهای قهرمانی جهان "مونا میته وانر" اتریشی به عنوان برنده مدال طلا، بودند.

میته وانر اتریشی در ماههای پایانی سال 2023 نیز موفق شده بود دو کاپ بین المللی جهانی UCI یعنی اتحادیه جهانی دوچرخه سواری را با قهرمانی پشت سر بگذارد.

فرانک پرتوآذر که مهندسی ارشد عمران دارد بدون احتساب امتیازهای این مسابقه مهم در رده 163 رنکینگ جهانی کراس کانتری دوچرخه سواری کوهستان دنیا قرار دارد و امیدوار است با توجه به درخشش در رقابتهای بین المللی مختلف، اتحادیه جهانی را مجاب کند که برای حضور در المپیک 2024 پاریس یکی از معدود "وایلد کارت های" موجود به عنوان سهمیه ماده کراس کانتری به کشور ایران اهدا شود.

اهدای وایلد کارت المپیک یا همان مجوزهای رسمی که به دعوتنامه مشهور است، رسم رایج و راهکاری برای توسعه ورزش در کشورهایی به حساب می آید که قهرمانان بزرگی دارند و این نفرات در سطح بین المللی درخشیده اند اما نتوانسته اند سهمیه حضور در بازیهای المپیک را به هر دلیلی کسب کنند.

کمیته ملی المپیک ایران و فدراسیون دوچرخه سواری باید با ادامه نامه نگاری با اتحادیه جهانی این رشته ورزشی در پی درخشش فرانک پرتوآذر در رقابتهای این چنینی و تلاشهای مضاعف فردی او در افتخارآفرینی های مختلف با حضور در مسابقه های متعدد شرایطی را فراهم آورد تا در ماده کراس کانتری و رشته کوهستان، وایلد کارت المپیک به دوچرخه سواری کشورمان اهدا شود.

اتفاقی که دور از دسترس نیست و با تلاشهای این دوچرخه سوار در سطح بین المللی به شرط حمایت مدیریت ورزش کشور احتمال بالای برای تحقق آن وجود دارد.

فرانک پرتوآذر که اردیبهشت ماه 1403 باید در مالزی و رقابتهای قهرمانی آسیا حضور یابد، هفته آینده برای حفظ آمادگی در کنار بالا بردن توان جسمانی و فنی خود در مسابقه جاده آفریقای جنوبی که تخصص او نیست نیز شرکت خواهد کرد.

بانوی دوچرخه سواری کوهستان کشورمان که برای سومین سال سه متوالی عضو باشگاه حرفه ای "پامپ فور پیس" سوئیس است بعد از تمرینی حرفه ای در تک مسابقه جاده آفریقای جنوبی به اروپا باز خواهد گشت تا رقابتهای معتبر امتیازدار در رنکینگ جهانی مازه کراس کانتری را برای رسیدن به وایلد کارت یا دعوتنامه المپیک پاریس ادامه دهد.

فرانک پرتوآذر که یک دهه پیراهن تیم ملی را بر تن دارد، اولین بانوی دوچرخه سوار کشورمان محسوب می شود که مدالهای تیمی و انفرادی قهرمانی آسیا و بازیهای آسیایی را برای ورزش ایران به ارمغان آورده است.

اهمیت بالای رنکینگ اتحادیه جهانی دوچرخه سواری در رشته کوهستان و رقابتهای کرانس کانتری در قرار گرفتن ورزشکاران در خط استارت مسابقه ها است.

مدالهای فرانک پرتوآذر به عنوان پرافتخارترین دختر دوچرخه سوار ایران:

تیمی قهرمانی 2017 آسیا در چین انفرادی قهرمانی 2018 آسیا در فیلیپین تیمی قهرمانی 2019 آسیا در لبنان انفرادی قهرمانی 2020 آسیا در تایلند انفرادی بازیهای آسیایی 2022 هانگژو

پوریا تابان

امید بانوی دوچرخه سوار ایرانی به وایلدکارت المپیک / برق طلایی برنز فرانک پرتوآذر در آفریقای جنوبی 2
امید بانوی دوچرخه سوار ایرانی به وایلدکارت المپیک / برق طلایی برنز فرانک پرتوآذر در آفریقای جنوبی 3