یک‌شنبه 8 مهر 1403

انجام مبارزه بیولوژیک با آفات در 2700 هکتار اراضی گیلان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
انجام مبارزه بیولوژیک با آفات در 2700 هکتار اراضی گیلان

رشت - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی کشاورزی گیلان گفت: تاکنون 2 هزار و 700 هکتار اراضی شالیزاری استان تحت پوشش مبارزه بیولوژیک با آفات "تریکو کارت" قرار گرفت که انتظارست بین هشت تا 10 هزار هکتار از اراضی شالیزاری تحت پوشش قرار گیرد.

مسعود الماسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نسل اول آفت ساقه خوار برنج در شالیزارهای استان مشاهده و گزارش شده به همین دلیل 2 روش مبارزه برای کنترل جمعیت آفت پیشنهاد می کنیم که مرحله اول به صورت مبارزه بیولوژیک است.

وی افزود: تریکوکارت هایی برای این کار، در مراکز تولید شده که کشاورزان می توانند در هر هکتار 100 تریکوکارت را مورد استفاده قرار دهند در صورتی که آفت ساقه خوار برنج به نسل دوم کشیده شود، در مراحل بعدی نیز از تریکوکارت استفاده می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان خاطر نشان کرد: توزیع تریکوکارت برای مبارزه بیولوژیک با آفات از هفته گذشته از سوی جهاد کشاورزی آغاز شده و تا پایان هفته جاری ادامه دارد که کشاورزان می توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

وی بیان داشت: 100 عدد تریوکوکارت برای استفاده در یک مرحله 35 هزار تومان است و در صورت استفاده در 2 مرحله بعدی به 105 هزار تومان می رسد.

زنبور تریکوگراما، از کوچکترین زنبورهای پارازیت است که با قراردادن تخم خود در داخل بدن میزبان یا تخم آفت، در طول مراحل تکاملی زندگی خود، با استفاده از محتویات بدن میزبان، سبب مرگ آفت می شود. برای کنترل بیولوژیک جمعیت آفات، امروزه گونه‌های مختلف زنبور تریکو گراما از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

این امر برای پرورش، تکثیر انبوه و رهاسازی این عوامل کنترل کننده زمینه مساعدی را در سطح جهان و ایران فراهم نموده است طبق آمارهای اعلام شده بین المللی سطح زیر پوشش جهانی زنبور تریکوگراما سالانه با نوسان بین 70-20 میلیون هکتار مزرعه، باغ، جنگل و مرتع است و کشورهای روسیه و چین با بیش از 10 میلیون هکتار کاربرد تریکوگراما در جهان، مقام اول را به خود اختصاص می‌دهند.

زنبور تریکوگراما برای یافتن تخم میزبان در مزرعه، پروازهای کوتاهی انجام می‌دهد. زنبور تریکوگراما با ایجاد سوراخ در پوسته تخم آفت در داخل آن 2-1 عدد تخم قرار می‌دهد، بعد از 12-8 روز (در دمای 28-25 درجه سانتی‌گراد) زنبور از داخل تخم، خارج می‌شود، هر زنبور ماده در حدود 70-40 عدد تخم میزبان "آفت" را پارازیت "آلوده" می کند.

استان گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برداشتی حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

*س_برچسب‌ها_س*