دوشنبه 16 مهر 1403

انواع پلاک خودرو‌ها کدامند؟ / پلاک ملی چه ویژگی دارد؟

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
انواع پلاک خودرو‌ها کدامند؟ / پلاک ملی چه ویژگی دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرهنگ فیروز کشیر صبح امروز در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت که از شبکه پنج سیما پخش می‌شد حضور یافت و در خصوص بررسی انواع پلاک ملی خودرو‌ها در ایران توضیح داد. سرهنگ کشیر گفت: پلاک یک قطعه فلزی در ابعاد و اندازه‌های مشخص است که هر خودرو در قسمت جلو و پشت وسیله نقلیه و در محل مشخص شده باید نصب داشته باشد. این پلاک باید کاملا خوانا...

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سرهنگ فیروز کشیر صبح امروز در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت که از شبکه پنج سیما پخش می‌شد حضور یافت و در خصوص بررسی انواع پلاک ملی خودرو‌ها در ایران توضیح داد.

سرهنگ کشیر گفت: پلاک یک قطعه فلزی در ابعاد و اندازه‌های مشخص است که هر خودرو در قسمت جلو و پشت وسیله نقلیه و در محل مشخص شده باید نصب داشته باشد. این پلاک باید کاملا خوانا و بدون پوشش بوده تا پلیس و دیگر شهروندان بتوانند آنرا به راحتی ببینند.

وی افزود: انواع پلاک‌هایی که در سطح کشور وجود دارند شامل، پلاک‌های خودرو‌های انتظامی فراجا، پلاک خودرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پلاک‌های خودرو‌های تشریفات که برای مهمانان و تشریفات بکارگیری می‌شود و پلاک‌های خودرو‌های دولتی که با رنگ قرمز و نوشتار سفید تردد می‌کنند وجود دارد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: همچنین پلاک خودرو‌های ادوات کشاورزی، صنعتی و عمرانی باحرف "ک" مشخص شده اند، خودرو‌های تاکسی که روزانه آن‌ها را مشاهده می‌کنیم و با حرف "ت" مشخص شده اند وخودرو‌های سیاسی با پلاک دیپلماتیک، پلاک سرویس، پلاک گذر موقت و پلاک فرماندهی که مختص ستاد کل نیرو‌های مسلح و پلاک خودرو‌های وزارت دفاع که با رنگ پس زمینه آبی و نوشتار سفید و پلاک خودرو‌های ارتش هم وجود دارند که تمامی این‌ها جزء پلاک‌های ملی محسوب می‌شوند.

سرهنگ کشیر افزود: در گذشته این پلاک‌ها به صورت‌های مختلفی بوده اند که البته الان به صورت یک شکل وملی بر روی خودرو‌های مختلف و در محل خود نصب می‌شوند.

وی گفت: تاریخ پلاک به دوران صدارت وثوق الدوله در سال 1298 ه. ش باز می‌گردد که این پلاک‌ها در آن دوره در ابتدا بر روی گاری و درشکه نصب و در سال 1305 که خودرو وارد ایران شد بر روی خودرو نصب گردیدند.

سرهنگ کشیر بیان داشت: البته پلاک ملی برای موتورسیکلت هم وجود دارد که بر روی انواع موتورسیکلت‌ها نصب می‌شوند و به صورت پلاک‌های شخصی و دولتی (با پس زمینه قرمز) مشخص است. همچنین پلاک موتورسیکلت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انظامی و ارتش (بارنگ خاکی) نیز وجود دارد.