یک‌شنبه 17 تیر 1403

اهالی قلم در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی از دغدغه‌های خود گفتند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اهالی قلم در دیدار با تولیت آستان قدس رضوی از دغدغه‌های خود گفتند

نشست صمیمی جمعی از نویسندگان کشور با حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در موزه ملک تهران برگزار شد.

در ابتدای برنامه رضا خورکیان مدیر موزه ملک طی سخنانی ضمن خیر مقدم به اهالی قلم و اندیشه گفت: دو نکته کوتاه عرض می‌کنم: کتابخانه و موزه ملی ملک نمادی از وقف فرهنگی از یک شخصیتی است که دغدغه فرهنگ، هنر و تاریخ داشته و این موقوفه ماندگار را شکل داده است.

وی ادامه داد: اینجا در موزه ملک حدود 19 هزار نسخه نفیس و 160 هزار کتاب چاپی و هزاران قطعه نفیس و ارزشمند از سکه و فرش و پارچه و... داریم. این سرمایه سبب شده دریایی از امکانات را در این مجموعه داشته باشیم‌.

خوراکیان گفت: در تلاشم همان طور که به صیانت از این آثار موظفیم، به همین شکل خود را موظف به روایت تاریخ این اشیاء و نفایس می‌دانیم و به همین دلیل دست یاری به سوی اهالی قلم دراز کرده‌ایم که با قلم خود به معرفی این آثار می‌پردازند تا همه نسل‌ها از این سرمایه بهره‌مند شوند، از این رو در خدمت همه شما اهالی قلم هستیم.

در ادامه مجتبی فرزانه مدیر انتشارات به نشر طی سخنانی گفت: برای ما در به نشر این جلسه فرصتی است برای ترسیم نقطه هدف، این انتشارات در سه سال آینده برای ترویج و گسترش معارف دینی برنامه‌ریزی دارد، به نشر خانه شماست و این جلسه آغازی است برای همکاری با شما بزرگواران.

محمد میرکیانی نویسنده قصه‌های اصیل ایرانی در ادامه گفت: 20 سال قبل همکاری با به نشر را آغاز کردم و برایم قابل تصور نبود تا این حد مورد استقبال وارد شود و در این سال‌ها به نشر پرچمدار ادبیات کودک و نوجوان بوده و هست و هیچ مجموعه‌ای تا این حد توجه به تولید این آثار نداشته است.

وی ادامه داد: به نشر منبع آثار بومی کودک و نوجوان است و امیدوارم دوستان در آستان قدس این مجموعه آثار را نگهداری کنند. بخش قابل توجهی از فضای آثار کودک و نوجوان خارجی است اما به نشر به تولید روی آورده است و آثار چاپی این ناشر همه بومی است.

میرکیانی گفت: اخیراً مجموعه‌ای از من را به نشر منتشر کرد که آنچه دغدغه مقام معظم رهبری در حوزه کودک دارند در این مجموعه بیان شده است و این مجموعه مورد توجه ایشان قرار گرفته است.

در ادامه الهام امین نویسنده کتاب عقیله با اشاره به چند پیشنهاد گفت: در مشهد کتابفروشی مادر و کودک نداریم و خوب هست که یک کتابفروشی تراز ویژه مادر و کودک در مشهد داشته باشیم. دوم مسأله حمایت از نو قلمان حوزه ادبیات دینی است و اگر به نشر جایگاه ویژه‌ای برای انتشار آثار آنها قرار دهد بسیار موثر است.

وی ادامه داد: من چون در حوزه اهل بیت می‌نویسم مجبور هستم از کتابخانه‌های مختلف استفاده کنم. در حرم کتابخانه‌ای است ویژه اهل بیت که برای آقایان است و ما نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. لطفاً فرصت استفاده بانوان را فراهم کنید. نکته بعد بحث تقریض است که عمدتاً به ادبیات پایداری اختصاص دارد اما به لحاظ تأثیر تقریض بر انتشار و دیده شدن کتاب اگر این نظر منتقل شود که به ادبیات دینی هم توجه شود اتفاق خوبی است. این را بدانیم که ادبیات دینی مبنای ادبیات پایداری است.

در ادامه حجت‌الاسلام محدثی نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام رضا (ع) می‌فرمایند: اگر مردم حرف‌های زیبای ما اهل بیت را بدانند، از ما تبعیت می‌کنند، البته منظور زیبایی‌های کلام اهل بیت است که باید برجسته شود.

وی ادامه داد: بیشتر کسانی درباره اهل بیت (ع) کار می‌کنند که در حوزه قصه‌نویسی فعال هستند، اما بخشی از معارف اهل بیت (ع) در سخنان آنهاست و باید کلام آنها را هم معرفی کنیم. این هنر باید جلوه خاصی پیدا کند، با کوتاه‌نویسی و گاهی با تحلیل و سوژهای خوب.