جمعه 30 شهریور 1403

اولویت اول سیاست خارجه دولت چهاردهم توسعه همکاری با کشور‌های همسایه است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
اولویت اول سیاست خارجه دولت چهاردهم توسعه همکاری با کشور‌های همسایه است

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با اولویت اول سیاست خارجه دولت چهاردهم اظهار کرد: تفاوت سیاست خارجه دولت چهاردهم با دولت قبلی شاید رویکرد تعاملی و جدید آن باشد.

وی ادامه داد: دولت آقای رئیسی رویکرد و سیاست تعامل و تقابل را در کنار هم قرار داده بود و عنوان می‌کرد که دنبال تعامل با همسایگان و کشور‌های اسلامی و دوست است و با کشور‌هایی که با ایران دشمنی می‌کنند تقابل می‌کند.

وی افزود: این سیاست در دوره آقای پزشکیان تقریبا به همان شکل ادامه پیدا می‌کند، اما بخش تعاملش را به نوعی تقویت کرده است، یعنی با رویکرد تعاملی کار را جلو می‌برد؛ اگر چه از تقابل هم غفلت نمی‌کند و اینکه بگوید همه کشور‌ها برادر ما هستند، اینگونه نیست؛ بنابراین باید تعامل و تقابل را مدنظر داشته باشیم.

بهشتی پور اظهار کرد: تفاوت پزشکیان این است که در بحث تعامل اصرار دارد و اکنون هم موقعیت خوبی است که در نیویورک نشان دهند که این بخش تعامل تا چه اندازه اجرایی است. گفتنش آسان، اما اجرا کردن آن کاری مشکل است.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اولویت اول دولت آقای پزشکیان تا آن جایی که وزیرخارجه و خودشان گفتند؛ توسعه همکاری با کشور‌های همسایه است و اولویت دوم ارتباط با کشور‌هایی است که با ایران رابطه خوبی دارند مانند چین و روسیه و اولویت سوم هم مدیریت تنش با کشور‌های اروپایی و آمریکایی‌ها است.

بهشتی‌پور تاکید کرد: آقای عراقچی جمله دقیقی را عنوان کرد و خوب بود در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شد. وی بحث عادی سازی روابط ایران و آمریکا را نکرد، چون می‌دانست در این موضوع بسیار راه طی نکرده وجود دارد و بنابراین اصطلاح مدیریت رفع تنش را مطرح کرد و گفت که استراتژی دولت ما این است که تنش موجود در روابط را کاهش دهیم و مدیریت کنیم.

وی در انتها گفت: این اقدامی بسیار مناسب برای اهداف اول امنیت ملی ما است و خیلی از کشور‌ها مانند رژیم اسرائیل در منطقه به دنبال دامن زدن جنگ بین ایران و آمریکا هستند که این سیاست موجب می‌شود که هدف آنها به نتیجه نرسد و ما باید مراقب رفتار‌های صهیونیست‌ها باشیم.