سه‌شنبه 17 مهر 1403

اول مهر، پایان ارزیابی‌های اقتصادی مجوزهای بی‌نام خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اول مهر، پایان ارزیابی‌های اقتصادی مجوزهای بی‌نام خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی گفت: ارزیابی اقتصادی مجوزهای بی‌نام استان تا اول مهر به پایان می رسد و پس از آن اطلاعات این مجوزها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بارگذاری خواهد شد.

مجید درخشانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 75 پروژه بی نام در کنار فرصت های سرمایه گذاری و با انجام مطالعات امکان سنجی و پیوست مالی طرح ها تا ابتدای مهرماه در سامانه سرمایه گذاری خراسان شمالی بارگذاری خواهد شد.

وی افزود: این مجوزها در بخش های مختلف اقتصادی مانند گردشگری، صنعت و کشاورزی است.

درخشانی با اشاره به آغاز پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم یا پالایشی یکم گفت: پذیره نویسی تا 19 شهریور ماه ادامه دارد و خرید برای هر فرد تا سقف 50 میلیون ریال امکان پذیر است و افراد دارای کد بورسی از طریق پرتفوی خود و سایر افراد نیز می‌توانند از سامانه‌های نرم‌افزاری بانک‌ها اقدام به خرید این سهام کنند.

گروهی از دارایی های مالی مثل سهام، اوراق مشارکت و اوراق قرضه و معادل‌های پول نقد نظیر سپرده های بانکی، همچنین سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق های قابل معامله، پرتفوی یا سبد دارایی ها (به فرانسوی: Portfolio) گفته می‌شود. پرتفوی به صورت مستقیم توسط سرمایه گذاران نگه‌داری شده و یا به وسیله حرفه‌ای‌های عرصه مالی مدیریت می‌شود.

وی نبود صرافی در استان را یکی از مشکلات سرمایه گذاری بیان کرد و افزود: با این وجود هنوز در خراسان شمالی سرمایه گذاران نتوانسته اند مجوز صرافی را به علت تضمین های سنگین که در حدود 100میلیارد ریال برآورد شده دریافت کنند و از دیگر سو سرمایه گذاری در این بخش باید صرفه اقتصادی نیزداشته باشد.

خراسان شمالی جزو 3 استان کشور است که صرافی ندارد

از سال گذشته به دلیل شرط بانک مرکزی مبنی بر تودیع سرمایه نقدی به مبلغ چهار و نیم تا شش میلیارد تومان بر حسب درجه صرافی و شهر محل آن، تنها صرافی خراسان شمالی تعطیل شد.

خراسان 863 هزار نفر جمعیت دارد.

بیش از 44درصد از مردم این استان در روستاها سکونت دارند.

سهم استان خراسان شمالی در تولید ناخالص ملی فقط 6 دهم درصد است که این نشانه جایگاه پایین استان در تولید است.

در سال گذشته نرخ مشارکت اقتصادی خراسان شمالی سه دهم درصد بالاتر از میانگین کشوری و نرخ بیکاری نیز یک و نیم درصد کمتر از میانگین کشوری اعلام شد.

حجم مبادلات بورس خراسان شمالی در سال گذشته هزار و 130 میلیارد ریال بود که امسال این رقم به هزار و 450 میلیارد ریال افزایش یافته است.

از ابتدای امسال 71 هزار نفر با ثبت نام در سامانه سجام نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کرده اند که این رقم در سال گذشته 27 هزار و 276 نفر و در سال ماقبل آن تنها 6 هزار نفر بود.

*س_برچسب‌ها_س*