یک‌شنبه 8 مهر 1403

ایجاد غرفه در جوار قلعه ناصری ایرانشهر شرایط ثبت جهانی شدن این اثر را به خطر می‌اندازد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ایجاد غرفه در جوار قلعه ناصری ایرانشهر شرایط ثبت جهانی شدن این اثر را به خطر می‌اندازد

زاهدان - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد غرفه توسط شهرداری در جوار قلعه ناصری شرایط ثبت جهانی شدن این اثر ارزشمند تاریخی را به خطر می‌اندازد.

عبدالحمید خدایاری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ساخت غرفه برای دست فروشان ایرانشهری در اطراف قلعه تاریخی ناصری توسط شهرداری به شکل غیراصولی و بدون هماهنگی با میراث فرهنگی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی گفت: در حالیکه ساخت و ساز در حریم آثار باستانی غیرقانونی محسوب می‌شود شهرداری بدون مجوز کمیسیون ماده پنج و مکاتبه با میراث فرهنگی دست به این اقدام زده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر افزود: اقدامات بازدارنده از سوی این اداره صورت گرفته و با تمامی مسوولان شهر از جمله فرماندار، دفاتر ائمه جمعه تشیع و تسنن، دادستان، شورای شهر و دفتر مدیرکل راه و شهرسازی مکاتبه انجام تا جلوی این ساخت و سازها گرفته شود.

وی بیان کرد: اگرچه شهرداری مدعی شده این ساخت و سازها به صورت موقت انجام می‌شود و پس از ثبت جهانی غرفه‌ها جمع‌آوری خواهند شد اما ممکن است این امر ثبت جهانی قلعه ناصری را به خطر بیندازد.

خدایاری ادامه داد: این ساخت و سازها اواخر اردیبهشت سالجاری آغاز شده که در سومین روز انجام کار اخطاریه کتبی از سوی میراث فرهنگی ایرانشهر صادر شده و امیدواریم آسیبی به این اثر تاریخی و ارزشمند وارد نشود.

وی گفت: قلعه ناصری در سال 75 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و اقدامات لازم جهت ثبت جهانی این اثر تاریخی ارزشمند در حال انجام است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر افزود: ثبت جهانی این قلعه نیازمند تاییدیه کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و اگر طبق نظر آنها شرایط مناسب تشخیص داده شود گزارش به یونسکو ارسال سپس بازرسان ثبت جهانی در مکان مورد نظر حضور می‌یابند و پس از بازدید اقدام به ثبت جهانی می‌کنند.

به گزارش ایرنا قلعه ناصری ایرانشهر به عنوان یک از قلعه های مهم در جنوب سیستان و بلوچستان و پس از قلعه بمپور بزرگترین و مهمترین قلعه خشت و گلی در بلوچستان محسوب می شود.

با توجه به اسناد به جایی مانده ناصر الدوله فرمانفرما که در سال 1258 ه. ق حاکم کرمان و بلوچستان بود، پیشنهاد ساخت این دژ نظامی بزرگ را در فهرج یا پهره (نام قدیم ایرانشهر) به ناصر الدین شاه قاجار داد که در سال 1264هجری شمسی به دستور ناصرالدین شاه توسط استاد حسین معمارباشی کرمانی ساخته شد.

کار ساخت این قلعه هفت سال به طول انجامید و از آن پس بنام قلعه ناصری یا ناصریه مشهور شد و مقر حکمرانی بلوچستان که تا آن سال قلعه کهن و عظیم بمپور بود، به این قلعه انتقال یافت.

این بنای تاریخی با مساحت هفت هزار و 500 متر مربع شامل بخش های مختلف از جمله چهار حیاط مجزا و بیش از 150 اتاق، حال بند، حوض خانه، انبار، اصطبل، حمام، سربازخانه و منطقه حاکم نشین بود.

در سال 1308 هجری شمسی با تصرف شهر فهرج یا پهره توسط قوای رضاخان پهلوی این شهر به نام ایرانشهر تغییر نام یافت.

مصالح اصلی این قلعه از خشت و گل و آجر است و حصار آن مجموعا دارای 9 برج دیدبانی است که قطر دیوارهای حصار آن در روی سطح زمین به پنج متر و ارتفاع آن به حدود هفت متر می رسد.

ایرانشهر در 340 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در مسیر راه زاهدان - چابهار و کرمان - بم - چابهار قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*