دوشنبه 2 مهر 1403

ایرانمنش: قطره‌ای از اقیانوس دفاع مقدس را در سینما روایت کردیم / زود دیر می‌شود + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
ایرانمنش: قطره‌ای از اقیانوس دفاع مقدس را در سینما روایت کردیم / زود دیر می‌شود + فیلم

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با بیان اینکه آنچه تا به حال در مورد دفاع مقدس در سینما ساخته شده است، قطره‌ای از یک اقیانوس هم نیست، خاطرنشان کرد باید مسئولین هرچه سریع‌تر به این ژانر توجه کنند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، رضا ایرانمنش؛ بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر، تلویزیون و جانباز شیمیایی در گفت‌وگو با دانشجو اظهار داشت: با آغاز جنگ تحمیلی، یک ژانر تازه در سینمای کشور ما بوجود آمد به نام «سینمای جنگ» که بعدا به «سینمای دفاع مقدس» تغییر نام داد. این سینما در دهه‌های 60، 70 و اوایل دهه 80 پیشرفت خوبی داشت. اما پس از آن به فراموشی سپرده شد.

وی افزود: برخی از مسئولین می‌گویند به عنوان مثال ما سالی یک فیلم پیرامون دفاع مقدس داریم و آن را کافی می‌دانند؛ از نظر من آنچه که تا به حال ساخته شده است، قطره‌ای از یک اقیانوس هم نیست. این بازیگر با اشاره به اینکه جنگ ما با جنگ‌های معمول دنیا بسیار فرق می‌کند، خاطرنشان کرد: آن از خودگذشتگی و ایثاری که سربازان کشور ما در دفاع مقدس از خود به نمایش گذاشتند، در هیچ جای دنیا به این وسعت در تاریخ وجود نداشته است. اما اینکه این واقعه به فراموشی سپرده شد و ما نمی‌توانیم برای آیندگان خود، جزئیات آنچه را که به وقوع پیوسته است را بیان کنیم، جای تاسف دارد. ایرانمنش گفت: من معتقد هستم بهترین ابزاری که می‌توان به کمک آن این رویداد را زنده نگه داشت، فیلم و سینما است. امیدوارم مسئولین و متولیان هنر در ایران به این امر توجه کنند؛ چراکه دیگر کسانی که راویان هشت سال دفاع مقدس بودند، در سرازیری عمر خود قرار گرفته‌اند و بنظر من اگر آنچه را که در وجود آنها نهفته بوده و بر آنها گذشته است بازگو نکنیم و در مورد آن آثار سینمایی نسازیم، ما در این امر فرهنگی شکست خورده‌ایم. وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم هرچه سریع‌تر - حتی فردا هم دیر است - مسئولین ما به این موضوع توجه کنند و ان‌شاء الله شاهد این باشیم که آنچه که بر رزمندگان کشور در هشت سال جنگ گذشت را بتوانیم برای آیندگان ثبت کرده و به تصویر بکشیم.