پنج‌شنبه 19 مهر 1403

این خانم فمینیست آلمانی، فرمان را به سمت فشار علیه ایران می چرخاند؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
این خانم فمینیست آلمانی، فرمان را به سمت فشار علیه ایران می چرخاند؟

سخنگوی دولت آلمان با مطرح کردن اظهاراتی مداخله جویانه با اشاره به تحریم‌های اتحادیه اروپا، گفت این کشور اقدامات بیشتر علیه ایران را بررسی می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

در ادامه تنش ها بین تهران و بروکسل (پایتخت اتحادیه اروپا) بر سر ناآرامی ها در داخل ایران، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد: «ما و اتحادیه اروپا در حال بررسی معرفی سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی هستیم.»

همزمان با اظهارات وزیر خارجه آلمان، سخنگوی دولت آلمان نیز با مطرح کردن اظهاراتی مداخله جویانه با اشاره به تحریم‌های اتحادیه اروپا، گفت این کشور اقدامات بیشتر علیه ایران را بررسی می‌کند.

پیش‌تر وزیران خارجه اتحادیه اروپا 25 مهر ماه، تحریم‌هایی علیه پلیس امنیت اخلاقی ایران و سایر نهادها به بهانه نقض حقوق بشر در ارتباط با ناآرامی های اخیر تصویب کردند.

تنش در روابط تهران و برلین

در این بین باید توجه داشت این اظهارات و اقدامات احتمالی دولت آلمان دو وجه دارد؛ نخست اینکه این حرف ها از سوی آلمان مطرح شده و آنهایی که روابط ایران و آلمان را در چند سال اخیر پیگیری می‌کنند می دانند که این روابط یکی از بدترین دوران خود را طی ماه‌های گذشته سپری می‌کند.

تاجایی که در اردیبهشت سال‌جاری انریکه مورا، هماهنگ کننده گفت وگوهای وین در جریان بازگشت از تهران در فرودگاه «فرانکفورت» آلمان بازداشت موقت شد؛ اقدامی که نشان‌دهنده آن بود که آلمان برای تشدید تنش بین دو کشور پیشران شده و پس از آن نیز اتحادیه اروپا به این سمت و سو کشیده شد. البته بخشی از اقدامات امروز برلین به سیاست‌های خانم آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان برمی گردد که رویکردهای فمنیستی دارد و با اولویت های بیشتری به مسائلی مانند حقوق‌بشر می پردازد. حتی مشاهده کردیم که در اتفاق های اخیر ایران، وزیر خارجه آلمان واکنش شدیدی نشان داد. در این راستا برخی نیز با نگاه بدبینانه به موضوع می‌نگرند و معتقدند که آمریکا این نقش را به وزیر آلمانی داده است.

همچنین بخوانید