دوشنبه 24 اردیبهشت 1403

این موشک بالستیک رعب آور ایرانی قاتل ناو‌های هواپیمابر است، مشخصات موشک هواپیمابَرکُشِ + ویدئو

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
این موشک بالستیک رعب آور ایرانی قاتل ناو‌های هواپیمابر است، مشخصات موشک هواپیمابَرکُشِ + ویدئو

موشک بالستیک ضدکشتی «خلیج فارس»، که برخی آن را «هواپیمابَرکُشِ» ایران [قاتل ناو‌های هواپیمابر] یاد می‌کنند، نقش مهمی در توانایی‌های دریایی ایران دارد. موشک بالستیک ضدکشتی «خلیج فارس»، که برخی آن را «هواپیمابَرکُشِ» ایران [قاتل ناو‌های هواپیمابر] یاد می‌کنند، نقش مهمی در توانایی‌های دریایی ایران دارد. این موشک شبه‌بالستیک تک‌مرحله‌ای سوخت جامد دارای بردی تقریباً 300 کیلومتری است و می‌تواند...

موشک بالستیک ضدکشتی «خلیج فارس»، که برخی آن را «هواپیمابَرکُشِ» ایران [قاتل ناو‌های هواپیمابر] یاد می‌کنند، نقش مهمی در توانایی‌های دریایی ایران دارد. این موشک شبه‌بالستیک تک‌مرحله‌ای سوخت جامد دارای بردی تقریباً 300 کیلومتری است و می‌تواند محموله‌ای 650 کیلوگرمی را با خود حمل کند. «خلیج فارس» که بر پایه موشک «فاتح -110» ساخته شده، به سامانه هدایت با قابلیت «گریز از رهگیری» مجهز است.

موشک خلیج فاس با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از سطح زمین شلیک می‌شود و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و یا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد. حدود 650 کیلوگرم مواد منفجره در کلاهک موشک خلیج فارس تعبیه شده و سوخت آن جامد است.

موشک خلیج فارس محصولی کاملاً ایرانی از نوع بالستیک و موشکی ما فوق صوت بوده و از قابلیت ضد کشتی و انواع ناو برخوردار است.

این محصول دفاعی بومی، 86/8 متر طول و 61/0 متر قطر دارد، اندازه کالیبر آن به 610 میلی‌متر می‌رسد و سوخت آن جامد است، شعاع برد عملیاتی موشک خلیج فارس 300 کیلومتر و برد نهایی آن 500 کیلومتراست.

موشک خلیج فاس با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از سطح زمین شلیک می‌شود و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و یا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد و حدود 650 کیلوگرم مواد منفجره در کلاهک موشک خلیج فارس تعبیه شده و سوخت آن جامد است.

سازمان اطلاعات نیروی دریایی آمریکا، طی گزارشی، دقت این موشک ضدکشتی را زیر 10 متر اعلام کرد و نوشت که موشک خلیج‌فارس قادر است تمام تجهیزات نظامی دریایی دشمنان ایران در خلیج فارس و دریای عمان را مورد هدف قرار دهد.

بدین ترتیب موشک خلیج فارس از اهمیت مضاعفی برای مقابله با تهدیدات دریایی در خلیج فارس و دریای عمان برخوردار است.

به گفته منابع مختلف به کار گیری این موشک از سال 2012 آغاز شده و تاکنون در چند رزمایش نیز شلیک موفق شده است.

در واقع تنها کشورهایی که از توانمندی ساخت و عملیاتی کردن موشک های بالستیک ضد کشتی برخوردارند چین و ایران هستند. چین موشک میانبرد «دانگ فنگ21» DF21)) و ایران با تغییر در گونه‌های زمینی موشک فاتح به این ظرفیت دست یافته اند.

نگاهی کلی

خلیج فارس یک موشک بالستیک ضد کشتی، سوخت جامد تک مرحله‌ای، مافوق صوت با برد 300 کیلومتر است که بر اساس موشک فاتح 110 طراحی و ساخته شده‌است.

موشک خلیج فارس به عنوان نسل چهارم موشک موفق، دقیق، پرطرفدار و کاملاً بومی فاتح110، به صورت انبوه، تولید می‌شود.

موشک با یک کلاهک انفجاری 650 کیلوگرمی تجهیز شده که از ترکیبی از سیستم‌های هدایت بهره می‌برد که از رهگیری آن جلوگیری می‌کند. تفاوت خلیج فارس با موشک‌های ضد کشتی کروز در این است که این موشک‌ها عمدتاً با سرعتی زیرصوت و به صورت پرواز افقی عمل می‌کنند، اما موشک خلیج فارس با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از سطح زمین شلیک شده و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و یا شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد.

این موشک همچنین در مرحله نهایی خود روی هدف قفل می‌کند، به این معنا که این موشک از سامانه شناسایی و تشخیص هدف برخوردار بوده که می‌تواند از هر یک از انواع اپتیکی، فروسرخ، راداری یا لیزری باشد که عدم اعلام این نوع هدایت، برای ناشناخته ماندن ماهیت عملکرد سامانه و سخت‌تر شدن مقابله با آن لازم به نظر می‌رسد.

علاوه بر این سامانه‌ای که قابلیت عمل قفل داشته و به پردازشگر هوشمند (دارای هوش مصنوعی) مجهز باشد قطعاً و یقیناً توان تعقیب اهداف متحرک را دارا است.

همچنین برد 300 کیلومتری موشک خلیج فارس، تقریباً تمام خلیج همیشه فارس و دریای عمان را پوشش می‌دهد.

با توجه به شکل طراحی دماغه موشک خلیج فارس می‌توان به تفاوت بین این موشک و موشک فاتح پی برد.

موشک خلیج فارس در نوک کلاهک خویش از یک سامانه الکترواپتیک پیشرفته برای کشف اهداف در هنگام بازگشت به جو بهره می‌جوید که این امکان را به موشک می‌دهد تا در زمان حمله مستقل بوده و خود اقدام به کشف هدف کرده و به سمت هدف هدایت شود. این موشک با سرعت بالای خود که حدود 3 برابر سرعت صوت اعلام شده (تقریباً 1020 متر بر ثانیه) دارای انرژی جنبشی بالایی است که با وجود حرکت شیرجه‌ای روی هدف در مرحله نهایی پرواز، که به این انرژی می‌افزاید، اثر تخریبی بسیار بالایی دارد و امکان واکنش را نیز از هدف خود سلب می‌کنند.

موشک خلیج فارس سرجنگی بسیار قدرتمندی داشته و مجهز به یک کلاهک انفجاری 650 کیلوگرمی است که از ترکیبی از سیستم‌های هدایت بهره می‌برد و از رهگیری آن جلوگیری می‌کند. این برای یک موشک بالستیک ضد کشتی میزان قابل توجهی در مقایسه با موشک های کروز ضد کشتی متعارف است.

برای مثال موشک کروز ضد کشتی نور، دارای کلاهکی به وزن 160 کیلوگرم است. اما کلاهک خلیج فارس معادل 7 بمب معمولی مارک 82 یا سه بمب مارک 83 خرج انفجاری در خود جای داده است. انفجار یک بمب معمولی سه حالت برخورد، شوک و موج و نیز اثر حرارتی بوجود می‌آورد و تفاوت عمده بین موشک و بمب، در برخورد با سرعت بالا در موشک‌ها است؛ لذا با سرعت برخورد بالایی که موشک خلیج فارس دارد، به مقدار نامعلومی بسته به نوع فیوز و نوع سرجنگی در سطح عرشه ناو نفوذ می‌کند. در حالت عمومی قدرت انفجاری ناشی از برخورد چنین بمبی حدود 1.2 تا 8 متر در عمق زمین نفوذ می‌کند و دایره‌ای به قطر 7 تا 18 متر بوجود می‌آورد.

کلاهک بارانی دیگر ویژگی موشک خلیج فارس است که می‌تواند تا 3هزار قطعه انفجاری با سرعت متغیر بین 600 تا 2000 متر بر ثانیه به اطراف خود پرتاب کند که شوک ناشی از انفجار با سرعت متغیر از 500 تا 800 متر بر ثانیه از محدوده انفجار به بیرون خارج می‌شود و جریانی برابر با 1.8 تا 2.5 برابر صوت بوجود می‌آورد. موج انفجار تولید شده در نوع بارانی به تنهایی قادر است سطح کل ناو را از هر جسم متحرکی تخلیه کند. می توان گفت که مجهز بودن موشک خلیج فارس به یک کلاهک 650 کیلوگرمی که تنها 65 کیلوگرم کمتر از کل جرم یک موشک کروز ضدکشتی نور است، قدرت تخریبی باورنکردنی برای این سلاح ضد کشتی ایجاد می‌کند و شاید تنها اصابت یک فروند از این موشک برای آسیب رسانی بسیار جدی به یک ناوشکن و یا خارج کردن یک ناوهواپیمابر از رده عملیاتی کافی باشد.

همچنین برد 300 کیلومتری موشک خلیج فارس، تقریباً تمام خلیج همیشه فارس و دریای عمان را پوشش می‌دهد.

اقتدار دریایی در سایه موشک خلیج فارس

موشک خلیج فارس در کنار طیفی از دیگر تسلیحات ضد کشتی ساخت ایران قادر به پوشش سخت ترین شرایط درگیری های دریایی هستند و می توان با استفاده ترکیبی و هوشمندانه از تکنیک ها و ابزار های تولید داخل و توان ملی مدت طولانی نبرد های دریایی را بدون داشتن پشتیبانی هوایی و دریایی مدیریت و ضربات سختی به دشمن متجاوز وارد کرد.

ناوگان متجاوز مجبور است تا شناورهای سنگین و ناوهای هواپیمابر خود را بجای درگیری از منطقه خطر دور کند که این امر نیز به نوبه خود باعث بوجود آمدن مشکلات بسیار بر سر راه حملات هوایی از طریق دریا با ایران می شود.

بعنوان نمونه ساده ترین راه ممکن قرار گیری ناو هواپیمابر دشمن در فاصله امن در محدوده فرضی 350 کیلومتری سبب می شود تا هواپیماهای ضربتی دشمن مجبور باشند 700 کیلومتر مسیر اضافی را برای رسیدن به آسمان ایران طی کنند.

این امر به معنای لزوم نصب مخازن سوخت خارجی برای این هواپیماه خواهد بود که آنها را سنگین تر کرده و امکان حمل تسلیحات و انجام مانورهای سریع را از آنان می گیرد و از سوی دیگر برای هر ماموریت نیاز به تعداد بیشتری جنگنده بوجود می آورد که این امر کار را برای سامانه های پدافندی هوایی ایران ساده تر کرده و ریسک عملیات هوایی را برای دشمن بسیار بالاتر می برد.

نشریه تخصصی آمریکایی نشنال اینترست می‌نویسد: «موشک‌های بالستیک ضدکشتی خلیج فارس یکی دیگر از مولفه‌های ارزشمند توانمندی‌های نامتقارن ایران در زمینه دریایی است.» این موشک بالستیک مافوق صوت، با برد 300 کیلومتر هنگام حمل کلاهک 650 کیلوگرمی اغلب «قاتل حامل» (منظور ناوهای هواپیمابر و بالگردبر است) لقب گرفته و موشک سوخت جامد و تک‌مرحله‌ای است.

ویژگی‌ها

  • طول 8.86 متر
  • قطر 0.61 متر
  • موتور سوخت جامد تک مرحله‌ای
  • عملکرد سیستم هدایت و کنترل چندگانه
  • سرعت سیر دهانه 2100 متر بر ثانیه در هنگام فرود
  • برد موثر 300 کیلومتر
  • برد نهایی 500 کیلومتر
  • کلاهک تک کلاهک
  • وزن کلاهک 650 کیلوگرم
  • برد عملیاتی 300 کیلومتر
  • سقف پرواز 2000 کیلومتر
  • سرعت 3 ماخ
  • سامانه هدایت نهایی : الکترواپتیک
  • دقت (میزان خطای دایره ای) کمتر از 5 متر
  • سکوی پرتاب: متحرک

خلیج فارس بر اساس موشک فاتح 110 طراحی و ساخته شده است.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

این موشک بالستیک رعب آور ایرانی قاتل ناو‌های هواپیمابر است، مشخصات موشک هواپیمابَرکُشِ + ویدئو 2