سه‌شنبه 10 مهر 1403

بازار رمزارزها، جنگ و فدرال رزرو

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
بازار رمزارزها، جنگ و فدرال رزرو

همه‌گیری کووید -19 زندگی عادی انسان و حیات طبیعی بازارها را دگرگون ساخت. ویروس ووهان دنیا را در بر گرفت و در کمترین زمان، همه نظم‌ها را بر هم زد. در این زمان بود که فدرال رزرو برای کنترل اوضاع در ابتدا با سیاست‌های انبساطی نرخ بهره را به نزدیک صفر رساند و سپس با استفاده از سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره، سعی در کنترل تورم پس از همه‌گیری کرد.

خروج نقدینگی از بازار، بسیاری از نظم‌های اقتصادی را به هم ریخت؛ از جمله رشد نرخ اشتغال در ایالات متحده که با سرعت چشمگیری در حال رشد بود، کندتر شد. در آن برهه کارشناسان بسیاری معتقد بودند زمان آن رسیده است که فدرال رزرو بازارها را به حال خود رها کند و همین اتفاق هم افتاد. در جلسه اخیر فدرال رزرو نرخ بهره نیم واحد درصد کاهش یافت؛ تصمیمی که تاثیر زیادی بر بازارها خواهد داشت.

از طرف دیگر دنیا درگیر جنگ‌هایی است که ریسک‌های ژئوپلیتیک را در بالاترین حد قرار داده است. جنگ روسیه و اوکراین از یک طرف و درگیری‌های مستمر اسرائیل و گروه‌های مقاومت از طرف دیگر، پیش‌بینی ثبات اقتصادی و بازارها را غیرممکن کرده است. «باشگاه اقتصاددانان» در این پرونده به وضعیت نوسانات بازارهای مالی، با تکیه بر تغییرات بازار رمزارزها در پی سیاست‌های فدرال رزرو، سایه جنگ‌های بین‌المللی و انتخابات آمریکا پرداخته است.

--> اخبار مرتبط