پنج‌شنبه 12 مهر 1403

بازار طلا در انتظار ورود خریداران؛ قیمت سکه سرگردان شد / 2 پیش‌بینی قیمت سکه امروز 12 مهر 1403

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
بازار طلا در انتظار ورود خریداران؛ قیمت سکه سرگردان شد / 2 پیش‌بینی قیمت سکه امروز 12 مهر 1403

اقتصادنیوز: معامله‌گران معتقدند نوسانات بازار طلا و سکه ناشی از شرایط سیاسی داخلی و بین‌المللی است و عدم تمایل فعالان بازار به فروش، حاکی از این است که بسیاری از معامله‌گران منتظر فرصت‌های مناسب‌تری برای خرید هستند؛ فرصتی که باید دید در جریان معاملات امروز به دست خواهد آمد؟

عکس: اقتصادنیوز / دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه استارت آخرین روز کاری هفته را در حالی خواهد زد که نوسانات اونس طلا در جریان معاملات شامگاه گذشته مورد توجه قرار گرفت و بر روند قیمت‌ها اثر گذاشت. اونس طلا که معاملات روز چهارشنبه را با 2655 دلار آغاز کرده بود، پس از افزایش به محدوده 2666 دلار، به ناحیه 2655 دلار عقب نشست؛ روندی که به گفته تحلیلگران ناشی از افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران برای دارایی‌های امن مانند طلاست.

بازار طلا و سکه ایران هم متاثر از رفت و برگشت قیمت اونس طلا در بازار جهانی نوسان داد و قیمت هر گرم طلای 18 عیار در پایان معاملات روز چهارشنبه به چهار میلیون و 59 هزار تومان رسید. طلای آبشده هم که در ابتدای معاملات روز گذشته با قیمت 17 میلیون و 430 هزار تومان بازگشایی کرده بود، در نهایت به 17 میلیون و 550 هزار تومان معامله شد. در واقع این فلز گرانبها از روز گذشته تا سطح 17 میلیون و 800 هزار تومان حرکت کرد و سپس با اصلاح قوی به 17 میلیون و 400 هزار تومان بازگشت.

قیمت سکه امامی هم روز چهارشنبه را با 47 میلیون و 650 هزار تومان آغاز کرد و در ادامه معاملات به 48 میلیون تومان رسید. نیم‌سکه هم با قیمت 26 میلیون و 300 هزار تومان و ربع سکه با قیمت 17 میلیون و 400 هزار تومان معامله شدند. همچنین، قیمت سکه گرمی هشت میلیون و 100 هزار تومان بود. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، حباب سکه امامی در جریان معاملات روز گذشته به 19 درصد رسید که نشان می‌دهد قیمت بازاری حدود 9.5 میلیون تومان بالاتر از ارزش ذاتی سکه است. همچنین، حباب طلای آبشده به 2.5 درصد رسیده و نشان می‌دهد 500 هزار تومان از قیمت فعلی طلا حباب است.

معامله‌گران فنی معتقدند سکه امامی در روزهای آینده با توجه به نوسانات بازار ارز و اونس جهانی، در محدوده قیمتی حساس قرار گرفته است و روند قیمت‌ها نشانگر اثرپذیری بازار داخلی از نوسانات قیمت طلا و نرخ ارز است. همچنین گروهی از تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند در صورت کاهش تنش‌های سیاسی، امکان بازگشت قیمت سکه به مرز حمایتی وجود دارد، اما در صورت افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن مانند طلا، احتمال عبور قیمت از مرز مقاومتی و نوسان مثبت قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز، به عقیده این گروه از تحلیلگران، نوسانات بازار طلا و سکه ناشی از شرایط سیاسی داخلی و بین‌المللی است و عدم تمایل فعالان بازار به فروش، حاکی از این است که بسیاری از معامله‌گران منتظر فرصت‌های مناسب‌تری برای خرید هستند؛ در این شرایط برخی از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند در صورت کاهش ریسک‌های سیاسی، بازار شاهد ریزش قیمت‌ها خواهد بود.

با این همه، طی روزهای گذشته اخبار سیاسی از جمله عواملی بود که بر قیمت طلا و سکه اثر گذاشت و در پی آن معامله‌گران از دارایی‌های پرریسک مانند سهام فاصله گرفتند و به دارایی‌های کم‌ریسک مانند طلا و دلار روی آوردند. افزایش قیمت اونس طلا به مرز 2670 دلار هم در نتیجه این تحولات سیاسی صورت گرفت. اونس طلا در حال حاضر به محدوده 2655 دلار بازگشته است.

معامله‌گران فنی معتقدند قیمت سکه سطح حمایت مهم 46 میلیون و 800 هزار تومان را پیش روی خود دارد و اگر به این سطح نزدیک شود، فشار خرید افزایش یافته و مانع از کاهش بیشتر قیمت خواهد شد؛ چرا که سطح یاد شده زمینه ساز بازگشت قیمت سکه شده است و از آن به عنوان یک نقطه کلیدی یاد می‌شود. مرز مقاومت مهم سکه هم در محدوده 49 میلیون و 200 هزار تومان قرار گرفته است که این فلز گرانبهای داخلی برای تداوم نوسان مثبت نیازمند تثبیت روزانه بالای مرز یاد شده است. به عقیده معامله‌گران فنی، اگر سکه امامی نتواند از مرز مقاومت 49 میلیون و 200 هزار تومان عبور کند، بازار وارد فاز اصلاحی خواهد شد و قیمت به سمت مرز حمایتی حرکت خواهد کرد.

تحلیلگران تکنیکال همچنین معتقدند اولین سطح حمایت طلای آبشده در بازار 17 میلیون و 200 هزار تومان است و در صورت عقبگرد قیمت به این سطح، با ورود خریداران به بازار، از کاهش قیمت بیشتر جلوگیری خواهد شد. مرز حمایت یاد شده، به دلیل آنکه به عنوان یک نقطه بازگشتی قوی در گذشته عمل کرده است؛ از اهمیت بسیاری برخوردار است. همچنین مرز مقاومتی اصلی طلای آبشده محدوده 17 میلیون و 800 هزار تومان است و اگر طلای آبشده از مرز یاد شده عبور کند و بالای آن تثبیت دهد، احتمال رشد قیمت تا سطوح بالاتر وجود دارد. با این حال، عبور از این سطح نیازمند تقاضای قوی در بازار است و به سیگنال مثبت بازارهای جهانی و دلار بستگی دارد.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
بازار طلا در انتظار ورود خریداران؛ قیمت سکه سرگردان شد / 2 پیش‌بینی قیمت سکه امروز 12 مهر 1403 2