جمعه 10 فروردین 1403

بازار کم حجم زیر نظر خریدارهای حقیقی

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
بازار کم حجم زیر نظر خریدارهای حقیقی

معامله گران بورس تهران در معاملات امروز نیز تحت تأثیر ریسک‌های سیستماتیک ترجیح می‌دادند با نگاهی کوتاه مدت نگر به معاملات، مطابق رفتارحاکم بر کلیت معاملات گام بردارند.

معامله گران بورس تهران در معاملات امروز نیز تحت تأثیر ریسک‌های سیستماتیک ترجیح می‌دادند با نگاهی کوتاه مدت نگر به معاملات، مطابق رفتارحاکم بر کلیت معاملات گام بردارند.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز یکشنبه اول خرداد ماه 1401 شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با افزایش 2 هزار و 456 واحدی به یک میلیون و 582 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با افزایش 1.333 واحدی عدد 441 هزار و 510 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول اما در حالی با 1.483 واحد افزایش به رقم یک میلیون و 221 هزار واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 5.923 واحد افزایش، به عدد 2 میلیون و 993 هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز 7 میلیارد و 746 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در 510 هزار و 583 نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر 4 هزار و 588 میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با 27 واحد افزایش به رقم 21 هزار و 565 واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری 2 میلیارد و 717 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از 2 هزار و 365 میلیارد تومان معامله شد.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر رشد امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای "حکشتی" با 480 واحد، "شپدیس" با 418 واحد و "پارس" با 365 واحد افزایش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی "جم پیلن" با 158 واحد، "اخابر" با 148 واحد و "ذوب" با 104 واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

به گزارش مهر، معامله گران بورس تهران در روزهایی که صندوق‌های حامی بازار از جمله صندوق توسعه و صندوق تثبیت سپر بلای شاخص شده اند؛ ترجیح می‌دهند تا با دنبال کردن اخبار جهانی و تحت تأثیر تصمیم‌های کلان اقتصاد داخلی، با گام‌های محتاطانه در بازار قدم بردارند. این نگاه همسو با مدل رفتاری بازیگران سهم‌های پر تراکنش باعث شده تا نگاه کوتاه مدت نگری مبتنی بر تحلیل تکنیکال بر کلیت معاملات بازار سهام احاطه داشته باشد.

در معاملات امروز اگرچه خریداران سهام در سهم‌های شاخص ساز پرتحرک تر از فروشندگان بودند اما حجم و ارزش معاملات تعریف چندانی نداشت.

در این بین گروه حمل و نقل به رهبری "حکشتی" و سیمانی در کنار تک سهم‌های گروه دارو، قطعه سازها و پلیمری ها در کنار رِنج شدن گروه پالایشی و خودروئی، بانکی و فلزات اساسی در محدوده صفر تابلو در کانون توجه معامله گران اغلب حقیقی بود.

در معاملات امروز در کنار تحلیل‌های برجامی و اخبار مربوط به چشم انداز آن، سفر رئیس جمهور به عمان و انتظار برای اعلام جزئیات آن همزمان با توئیت منتسب به وی مبنی بر لزوم تصمیم‌های سخت برای اقتصاد برای بازار سهام محل تأمل و اهمیت بود.