شنبه 31 شهریور 1403

بازدارندگی، نکته اصلی است...

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
بازدارندگی، نکته اصلی است...

رئیس قوه‌قضائیه در اظهارات اخیر خود بر مسئله پیگیری اقدامات مجرمانه افرادی که پس از حادثه تروریستی کرمان به هم‌صدایی با تروریست‌ها پرداخته‌اند، اشاره کرده و به دادستان کل کشور توصیه‌هایی را برای تعقیب و مجازات این افراد داشته است. این اقدام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نوع خود قابل تقدیر بوده و علاوه بر این، اظهارات دادستان کل کشور هم حاکی از اراده دستگاه قضا برای مجازات کسانی است که به همراهی با تروریست‌ها پرداخته و از ریخته‌شدن خون هموطنان‌مان اظهار شادمانی و خوشحالی کردند.

اما نکته اصلی برای به‌ثمر نشستن این پیگرد و مجازات افراد خاطی، قدرت بازدارندگی احکام صادره است. در زمان پس از وقوع حادثه کرمان و حرمت‌شکنی عده‌ای در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، دیدیم که برخی دستگاه‌های امنیتی افرادی را بازداشت کرده که آنان در مقابل دوربین یا در صفحات خود اظهار ندامت و از عدم تکرار چنین رفتارهایی سخن گفتند؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسد چندان کارآمد نبوده و دوباره بازتولید خواهد شد. چون همین افرادی که هنجارشکنی کرده‌اند، با علم و اطمینان از عدم برخورد جدی و نهایتاً حل موضوع با یک اظهار ندامت و عذرخواهی ساده، دوباره به اقدامات شنیع خود دست زده و از بسیاری مسائل قبح‌زدایی می‌کنند که فرجام آن عادی‌سازی توهین به ارزش‌هاست.

بروز این قبیل رفتارها هم چندان جای تعجب ندارد چون برخوردهای موجود از بازدارندگی مناسب برخوردار نبوده و واقعیت آن است که عنصر بازدارندگی مهم‌ترین مسئله در مقابله با بروز ناهنجاری‌های اجتماعی است. ترس از برخورد و عقوبت سخت است که در این موارد موجب می‌شود این خرده ناهنجاری‌های مخفی درون جامعه امکان ظهور و بروز نداشته باشد؛ مسئله‌ای که همواره از آن چشم‌پوشی و این مماشات و نادیده‌انگاری موجب‌شده که امروزه بخشی از شبکه‌های اجتماعی محلی برای جولان تروریست‌های وطنی و جنایتکارانی باشد که برای تصویر کشته‌شدن کودکی سه‌ساله غریو شادمانی سر داده و خواستار تکرار چنین صحنه‌هایی هستند!

ما در وهله اول نیاز به اراده وافر و هماهنگی در نظام اجرایی، قضایی و تقنینی کشور برای برخورد با حامیان تروریسم در داخل کشور داریم و پس از آن، کیفیت و چگونگی این برخوردها محل بحث خواهد بود. در حال حاضر دستگاه قضا و همچنین برخی نهادهای امنیتی و انتظامی قدم اول را برداشته و در این چند روز نشان داده‌اند که دیگر فضای مجازی عرصه جولان حامیان ترور، و ناامنی و همچنین سمپات‌های دشمنان ایران نخواهد بود اما این کافی نیست و باید دیگر دستگاه‌ها هم همراهی داشته و علاوه بر این، برخورد و مجازات‌ها هم چشمگیر باشد. چه ایرادی باشد احکامی نظیر حبس‌های طویل‌المدت، مجازات‌های تعزیری سنگینی چون شلاق، محرومیت‌های اجتماعی و یا احکام سخت دیگری نصیب کسانی شود که این چنین عریان به یاری دشمنان ایران و تروریست‌ها می شتابند؟

برخورد شدید با این قسم افراد امری واجب به‌شمار می‌رود زیرا همین کسانی که برای خون‌ریزی داخل کشور فریاد شادی سر می‌دهند، در زمانه جنگ یار و یاور دشمن خواهند بود و یا در خوشبینانه‌ترین حالت، سربازان مخفی اسرائیل و آمریکا در خاک ایران‌اند که هر نوع خرابکاری از عهده آن‌ها بر می‌آید.