دوشنبه 2 مهر 1403

بازداشتگاه‌های مهاجران اتیوپیایی در عربستان همچنان قربانی می‌گیرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بازداشتگاه‌های مهاجران اتیوپیایی در عربستان همچنان قربانی می‌گیرد

تهران - ایرنا - سازمان عفو بین الملل امروز (جمعه) با انتشار گزارشی اعلام کرد که دستکم سه مهاجر اتیوپیایی در مراکز بازداشت مهاجران اتیوپیایی در عربستان جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از گزارش مزبور افزود: هزاران مهاجر اتیوپیایی در مراکز یاد شده در شرایط " دشوار غیرقابل تصور " بسر می برند به ویژه با توجه به اینکه بیماری کرونا در این کشور در حال انتشار یافتن است.

سازمان عفو بین الملل به عنوان یک سازمان غیر دولتی از ریاض خواست تا مهاجران را آزاد کرده و با هماهنگی مقامات اتیوپیایی زمینه بازگشت آنها را به کشورشان فراهم آورد.

«ماری فوریستیر» پژوهشگر و مشاور در زمینه امور پناهجویان و مهاجران در سازمان عفو بین الملل گفت: هزاران مهاجر اتیوپیایی که به منظور یافتن زندگی بهتر خانه های خود را ترک کرده اند با وضعیت دشواری فراتر از تصور مواجه شده اند.

فوریستیر مقامات سعودی را تشویق کرد تا " فورا تمامی مهاجرانی که خودسرانه بازداشت شده اند را آزاد کند یا شرایط بازداشت شان را بهبود بخشد تا قبل از اینکه شمار بیشتری از آنها جان خود را از دست دهند."

به گفته سازمان بین المللی مهاجرت قبل از آنکه عربستان در سال 2017 حمله خود را علیه مهاجران آغاز کند، نیم میلیون اتیوپیایی در عربستان بسر می بردند.

بر اساس این گزارش، عربستان از آن سال به بعد ماهانه تقریبا 10 هزار اتیوپیایی را از این کشور اخراج کرد تا اینکه اتیوپی در سال جاری میلادی با توجه به شیوع ویروس کرونا از ریاض خواست تا عملیات اخراج مهاجران اتیوپیایی را به حال تعلیق درآورد.

روزنامه انگلیسی تلگراف در اوت گذشته مصاحبه هایی با مهاجران در عربستان همراه با تصاویر و کلیپ های ویدیویی منتشر کرد که نشان می داد مراکز بازداشت آنان نیازمند شرایط بهداشتی است.

سازمان عفو بین الملل در گزارش خود همچنین " برخورد خشونت آمیز مقامات سعودی با مهاجران " را محکوم کرده و نوشت: به عنوان مثال مقامات سعودی به مهاجران دو به دو با هم دستبند می زنند و آنها را وادار می کنند تا از کف سلول های خود به عنوان دستشویی استفاده کنند و آنها را به مدت 24 ساعت در سلول های شلوغ در شرایط غیر قابل تحمل نگه می دارد.

بر اساس این گزارش، دو تن از بازداشت شدگان گفتند که با چشمان خود جنازه سه تبعه اتیوپیایی، یمنی و سومالیایی را در مرکز بازداشت " الدایر " واقع در استان جازان را دیده اند.

همه کسانی که سازمان عفو بین الملل با آنها مصاحبه انجام داده، گفتند که در جریان مرگ و میر افرادی در بازداشت گاه ها قرار دارند.

به گفته مقامات اتیوپی طی سال جاری 16 هزار اتیوپیایی در مراکز یاد شده در بازداشت بسر می بردند اما تعدادشان هم اکنون کاهش یافته است.

اتیوپی در نظر دارد دو هزار مهاجر بازداشت شده را در اواسط اکتبر به کشورشان انتقال دهد اما آدیس آبابا سعی دارد باعث نارضایتی ریاض به عنوان یکی از سرمایه گذاران اصلی در اتیوپی نشود.

یک مهاجر اتیوپیایی در ماه گذشته میلادی در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه توسط تلفن همراه قاچاق شده به درون مرکز بازداشت در عربستان ابراز داشت که بازداشت شدگان با شرایط بسیار سختی همچون زندان های شلوغ و پر از بیماری و کمبود غذا و افزایش یافتن آمار خودکشی مواجه هستند.

سه مهاجر به خبرگزاری فرانسه گفتند که دیپلمات های اتیوپیایی با آنها دیدار کردند و از ایشان خواستند تا از اعتراض های خود نسبت به شرایط بازداشت دست بردارند.

1487

*س_برچسب‌ها_س*