دوشنبه 16 مهر 1403

بازگشت سرمایه در آزادراه شیراز - اصفهان 18 ساله است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
بازگشت سرمایه در آزادراه شیراز - اصفهان 18 ساله است

حسین مینایی رئیس هئیت مدیره شرکت احداث و نگهداری آزاد راه شیراز - اصفهان در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه دغدغه بسیاری از پیمانکاران بخش خصوصی در ساخت آزادراه بازگشت طولانی مدت سرمایه در پروژه ها است گفت: سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بسیاری از پروژه‌ها با سختی انجام می‌شود این در حالی است که در بسیاری از پروژه‌های مسکونی و عمرانی بازگشت سرمایه با سرعت بسیار خوبی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در ساخت آزاد راه بازگشت سرمایه با تاخیر است و بازگشت سرمایه در آزاد راه شیراز - اصفهان 18 سال است. بازگشت سرمایه در صورتی است که مبلغ عوارض به خوبی پرداخت شود که در بسیاری از مواقع این امر صورت نمی گیرد و بخش خصوصی چندان راغب نیست‌.

او تاکید کرد: این پروژه نقش مهمی در تکمیل کریدور شمال - جنوب و حوزه ترانزیت کشور دارد بنابراین حداقل در راستای سیاست‌های دولت باید اجرایی شود.

او بیان کرد: در حال حاضر ماهانه بین 2 تا 2 و نیم میلیارد تومان ماهانه هزینه نگهداری آزاد راه شیراز - اصفهان است و در 7 سال آینده هم باید کل مسیر بازسازی و آسفالت شود که این اقدام هم خود نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد‌.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی و دولت باید هرچه سریعتر میزان عوارض این مسیر را اعلام کند چرا که در غیر این صورت پروژه آزادراهی کشور با شکست مواجه می‌شود و دیگر بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ورود نخواهد کرد‌.

او گفت: در قطعه 8 آزاد راه شیراز - اصفهان که حدفاصل شیراز - بوشهر است وزارت راه و شهرسازی 50 درصد و سهم ما 25 درصد است با توجه به بازگشت طولانی مدت سرمایه برای 25 درصدی بعدی هیچ کس فعلا قبول نکرده است.

وی افزود: حمل و نقل و ساخت آزاد راه ستون توسعه و ترانزیت است و با توجه به آنکه آزادراه شیراز - اصفهان تکمیل ترین پروژه آزاد راهی کشور است باید سرمایه گذاری و توجه بیشتر صورت گیرد.

وی افزود: 1میلیون و 400 هزار تردد از 29 اسفند تا 20 اردیبهشت پلاک خودرو ثبت شده و تا به امروز سازمان راهداری هنوز دوربین های کنترل سرعت و تخلف را در این پروژه نصب نکرده است چراکه هزینه برآورده شده برای آن 60 میلیارد تومان است‌.

خبرنگار: محبوبه کباری

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی