دوشنبه 2 مهر 1403

بازیابی زمین و لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
بازیابی زمین و لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

معاون پایش اداره کل محیط زیست و توسه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه یکی از محورهای روز جهانی زمین در سال 2021، به‌کارگیری فناوری‌های بهبود وضعیت اقلیمی است بر بازیابی زمین و لزوم استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، سعید احمری گفت: هدف از بهبود وضعیت اقلیمی، رساندن میزان گاز دی اکسید کربن موجود در جو به اندازه استاندارد است. هم اکنون غلظت این گاز در اتمسفر حدود PPM 415 اندازه گیری شده و هدف از بهبود وضعیت اقلیمی، رساندن این میزان به 300PPM تا سال 2050 است. دستیابی به این هدف عمده طی برنامه ریزی بلندمدت و با در نظر گرفتن مسائل محیط زیست در کلیه فعالیت‌های انسانی ممکن خواهد بود. این موضوع مهم به عنوان یکی از محورهای گفت وگو در روز جهانی زمین در روز 22 آوریل 2021 اعلام شده است.

وی با بیان اینکه شهرها مسئول تولید 70 تا 75 درصد آلودگی گاز دی اکسید کربن و 40 تا 45 درصد از گازهای گلخانه ای (GHG) هستند، تصریح کرد: از آنجایی‌که روند توسعه شهرها و افزایش شهرنشینی با سرعت به پیش می‌رود، جوامع مختلف در پی آن هستند تا ثابت کنند که تأمین کامل انرژی مورد نیازشان از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر کاملا عملی و ممکن است.

به گفته معاون پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار، شهر تهران از پتانسیل قابل توجهی جهت بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص انرژی خورشیدی برخوردار است و به کارگیری این نوع انرژی‌ها، راهکار مناسبی برای غلبه بر معضلات محیط زیستی است.

احمری در ادامه اظهارکرد: شهرداری تهران به عنوان متولی اصلی در مدیریت شهر تهران، دارای زیرساخت‌های مناسبی برای بسترسازی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است همچنین با عنایت به در اختیار داشتن بیشترین فضاهای عمومی و نیمه عمومی شهر، منابع مختلف شهری، سیستم حمل و نقل عمومی و سیستم نظارت بر ساخت و ساز در پهنه‌های مختلف شهر می‌تواند در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در شهر تهران مهمترین نقش را ایفا کند.

وی در ادامه به اقدامات مدیریت شهری در این حوزه و ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس خورشیدی اشاره کرد و گفت: نیروگاه‌های نصب شده در شهرداری تهران با ظرفیت حدود 600 کیلووات قابلیت تولید 900 مگاوات ساعت برق در سال دارند که این مقدار تولید، از انتشار حدود 700 تن دی اکسید کربن جلوگیری می‌کند که معادل کاشت 3500 اصله درخت در شهر تهران است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، احمری در پایان اظهارکرد: حدود 935 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در اماکن عمومی شهرداری مناطق 22گانه شهرداری تهران نصب شده است که این مقدار از انتشار تقریبا 320 تن گاز دی اکسید کربن سالانه جلوگیری خواهد کرد. نصب 7760 پایه چراغ خورشیدی، تامین روشنایی 1057 ایستگاه اتوبوس از طریق مدول‌های خورشیدی، تجهیز 4200 چراغ ترافیک به سولار، تجهیز 24 غرفه بازیافت و 5 پل عابر پیاده به انرژی خورشیدی از دیگر اقدامات شهرداری تهران در راستای کاهش انتشار دی اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای است.

انتهای پیام