دوشنبه 16 مهر 1403

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن پای کار باشند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن پای کار باشند

عباس صوفی نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درباره علت عدم تمکین بانک ها به اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن به مردم گفت: وزارت مسکن نتوانسته به خوبی ارگان های مختلف را پای کار اجرای جهش ملی مسکن بیاورد و قوانین مصوب در این حوزه را پیگیری و اجرا کند.

صوفی در ادامه بیان کرد: وزارت مسکن فرماندهی قرارگاه مسکن را در کشور بر عهده دارد و باید با توجه به مصوباتی که شورای عالی مسکن و مجلس و دولت برای جهش تولید و ساخت مسکن در کشور داشته اند فعالیت کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته یک مشکل جدی تر در کشور ما این است که بانک ها خیلی به مصوبات مجلس برای اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن گوش نمی دهند به این دلیل که ساختار خاصی دارد و بیشتر اعتبارات خود را در حوزه های بنگاه داری و دلالی هزینه می کنند که آورده بیشتری برای آنها دارد.

صوفی در ادامه بیان کرد: مجلس در قانون جهش تولید مسکن مصوب کرد که بانک ها سالانه 20 درصد از اعتبارات خود را در حوزه ساخت و خرید مسکن هزینه کنند ولی بانک ها زیر بار این قانون نرفتند و در این حوزه وامی پرداخت نکردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در روند اجرای قوانین در کشور همیشه با مشکلاتی رو به رو هستیم ادامه داد: وزارت مسکن در این حوزه باید جدی تر به پیگیری امور می پرداخت تا بانک ها تسهیلات ساخت و خرید مسکن که بر اساس قانون به این امر ملزم شده اند را پرداخت می کردند.

صوفی افزود: در دولت آینده باید شاهد این باشیم که وزارت مسکن در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشد و نگرانی های مردم بابت مسکن را حل کند. بانک ها اعلام می کنند که ما تجاری هستیم و وام ساخت مسکنی که مقرر است پرداخت شود باید سوبسید داشته باشد و اعلام می کنند که نمی توانند روی وام مسکن سوبسید بگیرند و به همین دلیل هم تمایلی به پرداخت وام ساخت مسکن ندارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در دولت بعد باید اولویت تسهیل در پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن باشد و وزارت مسکن باید به عنوان متولی این امر پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن را با جدیت دنبال کند و شرایط اضطراری مسکن را در کشور درک کند.

صوفی افزود: در حال حاضر گویا این شرایط اضطراری در حوزه مسکن در کشور ما درک نشده است و به حل این مشکل نپرداخته اند. یکی از نگرانی های مردم در روستاها و شهرها مشکل مسکن است و باید با پرداخت تسهیلات شرایط آسان تری را برای مردم به وجود بیاوریم که بتوانند مشکل مسکن خود را حل کنند.

نماینده همدان و فامنین افزود: در مباحث داخلی مهمترین اولویت دولت بعد باید حل معضل مسکن مردم باشد که بانک ها رکنی اساسی برای حل این مشکل هستند و در اولویت های بعد اشتغال و معیشت مردم هستند که هر سه مورد وابسته به هم نیز هستند.

خبرنگار: محبوبه کباری

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی