سه‌شنبه 3 مهر 1403

بانک‌ها و سازمان‌های خصوصی بیشترین خانه‌های خالی را در اختیار دارند + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
بانک‌ها و سازمان‌های خصوصی بیشترین خانه‌های خالی را در اختیار دارند + فیلم

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: بانک‌ها و سازمان‌های حقوقی جزء بیشترین دستگاه‌هایی هستند که خانه‌های خالی را در اختیار دارند و درحال سوداگری هستند.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به اقدامات دولت در زمینه شناسایی خانه‌های خالی اظهارکرد: ما در حال حاضر شاهد احتکار خانه‌های خالی در کشور هستیم لذا هر اقدامی انجام دهیم که خانه‌های خالی به چرخه عرضه در بازار مسکن بازگردد، موجب تحرک در این بازار و کم شدن فاصله عرضه و تقاضا می‌شود.

وی افزود: البته یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، ناهماهنگی در جمع‌آوری و تبادل اطلاعات خانه‌های خالی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی است. لذا باید از ابزار و فناوری‌هایی استفاده شود که اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی، به صورت دقیق در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد و قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی شود.

شاکری ادامه داد: برای حل این مشکل می‌توانیم از ظرفیت شهرداری‌ها استفاده کنیم چراکه خودشان نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند اطلاعات میدانی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. البته باتوجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارد که این اطلاعات را به سازمان امور مالیاتی بدهد، باید خودش در زمینه جمع‌آوری اطلاعات تلاش بیشتری داشته باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اقداماتی که اخیرا وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار داده است، گشت میدانی برای جمع آوری میدانی اطلاعات خانه‌های خالی است می‌تواند اقدام موثری در این زمینه باشد. در این بین بانک‌ها و سازمان‌های حقوقی جزء بیشترین دستگاه‌هایی هستند که خانه‌های خالی را در اختیار دارند و درحال سوداگری هستند. لذا وزارت راه هرچقدر که اطلاعات خود را در این زمینه دقیق‌تر کند، ما از آن استقبال می‌کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اگر فرآیند شناسایی خانه‌های خالی و بازگشت آن‌ها به چرخه عرضه در بازار مسکن به درستی انجام شود، می‌توانیم شاهد تاثیر 15 تا 25 درصدی در کاهش فاصله عرضه و تقاضا در بازار مسکن باشیم.

فیلم کامل مصاحبه: