چهارشنبه 18 مهر 1403

بداخلاقی‌های انتخاباتی، پتکی بر پیکره روابط اجتماعی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بداخلاقی‌های انتخاباتی، پتکی بر پیکره روابط اجتماعی

قزوین - ایرنا - نامزدها و اصحاب سیاست که به عنوان الگوی مرجع در جامعه مطرح هستند اگر برای کسب رای به بداخلاقی‌های انتخاباتی گرفتار شوند، ضمن عادی سازی بی اخلاقی، صدمات زیادی را بر پیکره روابط اجتماعی وارد می‌کنند.

به گزارش ایرنا، انتخابات، بزرگترین نماد مردم سالاری دینی و اصل مهم در ساختار سیاسی کشور برای تقویت اعتماد مردم به نظام است ولی بداخلاقی های انتخاباتی و زیر پا گذاشتن ارزش ها موجب دلسردی مردم نسبت به نظام می‌شود. نظام جمهوری اسلامی در سال جاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا را به عنوان مهمترین رخداد سیاسی کشور در پیش دارد که دارای ابعاد داخلی و بین المللی زیادی است و واکنش های سیاسی و اجتماعی بسیار زیادی را در پیش خواهد داشت. در این انتخابات با تاثیرگذاری داخلی و خارجی، رعایت اخلاق اسلامی بسیار مهم و حائز اهمیت است و همه دست اندرکاران، برگزارکنندگان، ناظران و داوطلبان انتخابات و هواداران آنها باید در کنار وظایف قانونی خود به موضوع اخلاق در انتخابات توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بی اخلاقی‌های انتخاباتی سطح اعتماد جامعه را به نظام کاهش می‌دهد

یک استاد دانشگاه و جامعه شناس قزوینی گفت: بی اخلاقی های انتخاباتی سطح اعتماد جامعه را به نظام کاهش می دهد و آسیب های اجتماعی متعددی را در پی دارد. لیلی حاجی آقایی افزود: با نزدیک شدن به آستانه انتخابات و گرم شدن تنور آن، برخی نامزدها و جریان‌های سیاسی برای دستیابی به کرسی‌های مد نظر به اخلاق، منافع ملی و عقلانیت سیاسی بی توجه می‌شوند که به هیچ وجه مطلوب نیست. این استاد دانشگاه اضافه کرد: در این میان برخی کنشگران سیاسی در فرایند تبلیغات انتخاباتی، در یک چهارچوب و رفتاری که خوشایند خاستگاه فلسفی سیاسی نیست اخلاق را به قربانگاه می برند و برای حذف رقبا دست به حاشیه‌سازی، افشاگری‌های خصوصی و سازمانی و در کل بداخلاقی‌های سیاسی می زنند و به طرز غیر موجهی در اقدام های غیرقانونی، عملکرد خصوصی نامزدها را در معرض دید و قضاوت افکار عمومی قرار می‌دهند.

حاجی آقایی ادامه داد: یک مورد رفتار حاد انتخاباتی نا به هنجار، سوء استفاده نامزدها از امکانات عمومی و بیت المال است که به نوعی تخطی از شرع و قانون به حساب می آید. وی اضافه کرد: از آنجایی که اصحاب سیاست به عنوان الگوی مرجع در جامعه معرفی می شوند، این نوع نقض رفتارهای اصولی برای آحاد جامعه انگاره عادی سازی بی اخلاقی را به دنبال داشته و صدمات زیادی را بر پیکره اخلاق جامعه وارد می سازد. این جامعه شناس قزوینی خاطر نشان کرد: آشکار است که اتهام زنی های سیاسی و اقتصادی به رقبای انتخاباتی نیز خود مصداقی از بداخلاقی‌های سیاسی به حساب می آید مانند اینکه برخی از چهره ها و گروه ها رقیبان خود را غرب گرا و غرب زده بنامند که تخریبی ناجوانمردانه است. وی افزود: مثال دیگر بداخلاقی های انتخاباتی، خشونت های کلامی و فیزیکی است که گاهی بین هواداران رقبای انتخاباتی صورت می گیرد و می تواند دلیلی بر بی نظمی سیاسی باشد. حاجی آقایی ادامه داد: از طرفی دیگر، انتشار اخبار دروغین به نقل از نامزدها و چهره‌های سیاسی و انتشار شایعات در رسانه‌های نامتعارف و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های مجازی نیز باعث سقوط اخلاق انتخاباتی و سیاسی می شود، رخدادهای غیرمنطقی را در متن جامعه به وجود می آورد و تعارض واقعیات رفتاری برخی از دولتمردان در زمان انتخابات و مسوولیت آنها را آشکار می کند. وی تاکید کرد: در جامعه شناسی سیاسی، عنوان "لمپنیزم در تبلیغات انتخاباتی" حکایت از این گونه رفتارهای شگفت‌آور انتخاباتی می دهد، رفتارهایی چون توزیع سیم کارت، غذا و سکه بین مردم و هواداران که به منظور جمع کردن رای صورت می گیرد. این استاد دانشگاه گفت: در خاستگاه فلسفه سیاسی، رفتار سالم انتخاباتی وقتی تحقق می یابد که دولتمردان بدون تعارضات برای کسب قدرت به رقابت بپردازند و به تبع، تفسیری درباره غایات حکومت، بهترین شکل دولت و ضرورت آزادی حقوق مدنی به نمایش بگذارند.

زیر سوال بردن اخلاق برای تصاحب یک کرسی و جایگاه زیبنده نیست

دبیر هیات بازرسی انتخابات استان قزوین با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری مبنی بر پرهیز از بداخلاقی های سیاسی، تصریح کرد: ما در اخلاق سیاسی به خصوص انتخابات، باید افراد را با قانون به رعایت آن ملزم کنیم، به گونه ای که اگر فردی از نامزدها به رقیب خود تهمتی زد، باید پیگرد قانونی داشته باشد. حجت الاسلام علی نعمت اللهی افزود: نکته اساسی و کلیدی در بحث انتخابات و اخلاق انتخاباتی این است که ما به عنوان یک پیش فرض باید قبول کنیم در یک جامعه دینی و توحیدی زندگی می کنیم و رعایت اخلاق به عنوان یک اصل شناخته شده است. وی گفت: ما در جامعه اسلامی باید حداقل ها را رعایت کنیم که یکی از آنها مباحث اخلاقی است و در انتخابات پیش رو باید مباحث اخلاقی به عنوان مهمترین شاخص رفتار انتخاباتی مد نظر قرار گیرد.

دبیر هیات بازرسی انتخابات استان قزوین اضافه کرد: کاندیداها در شرایط فعلی باید براساس آموزه های دینی و اخلاقی برای رسیدن به جایگاه خود از تخریب دیگران برحذر باشند و توانمندی‌ها، برنامه ها و اهداف خود را به مردم ارایه کنند و این اصل برای هواداران نیز باید یک خط مشی باشد. نعمت اللهی افزود: یکی از بداخلاقی هایی که طی چند دوره گذشته شاهد آن بودیم ایجاد فضای التهاب و تفرقه افکنی در جامعه بوده، در حالی که اصل انتخابات فراخوان مردم به سمت آرامش بخشی به جامعه است. این مسوول گفت: متاسفانه گاهی در رفتارهای انتخاباتی شاهد هستیم که رای آوردن به هر قیمت مورد توجه قرار می گیرد درحالیکه زیبنده نیست برای تصاحب یک کرسی و جایگاه اخلاقیات زیر سوال برود. وی تاکید کرد: از دیدگاه بازرسی طبق قوانین و مقررات اگر بی اخلاقی و رفتارهای غیر قانونی کاندیداها مشاهده شود و شکایتی به دست ما برسد براساس معیارها و ضوابط با آن برخورد خواهیم کرد. تبلیغات زودهنگام کاندیداها جرم محسوب می شود دبیر هیات بازرسی انتخابات استان قزوین گفت: با تبلیغات زودهنگام و خارج از زمان قانونی آن و سایر رفتارهایی که در شان جامعه اسلامی نیست به عنوان رفتارهای نادرست مطابق ضوابط و مقررات برخورد می شود و هیات های بازرسی قبل، بعد و حین انتخابات بر رفتار نامزدها نظارت کامل دارند. حجت السلام نعمت اللهی با بیان اینکه سیاست نظام، حضور حداکثری مردم در انتخابات است، افزود: تمام کسانی که برای برگزاری انتخابات تلاش می‌کنند از جمله هیات‌های بازرسی باید اصل بی‌طرفی را رعایت کنند. دبیر هیات بازرسی انتخابات استان قزوین مهم‌ترین وظیفه این هیأت را کنترل و بازرسی جریان انتخابات عنوان کرد و افزود: تذکر به عوامل اجرایی انتخابات در صورت مشاهده موارد نقض قانون، پایش تخلفات انتخاباتی و گزارش آنها به مراجع ذی‌صلاح و تعیین بازرسان و سربازرسان و آموزش آنها از دیگر وظایف این هیأت است. وی یادآور شد: تخلفات احتمالی از سوی کاندیداها و دستگاه‌های اجرایی به دقت رصد شده و گزارش‌های مربوط به هیات‌های اجرایی، نظارت و هیات مرکزی بازرسی و ستاد پیشگیری ارسال می‌شود.

مردم به نامزدها با معیار رعایت اخلاق انتخاباتی رای بدهند رییس ستاد انتخابات استان قزوین با اشاره به اهمیت رعایت اخلاق در انتخابات، گفت: توجه هر چه بیشتر نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها به اخلاق و قانون ضروری است. منوچهر حبیی افزود: رعایت اخلاق انتخاباتی به عنوان یکی از اصلی ترین معیارها برای انتخاب نامزدها باید از سوی مردم مد نظر قرار گیرد تا هر داوطلب که خود را در عرصه رقابت انتخاباتی قرار داده است بداند با بداخلاقی نمی‌تواند نظر مردم را جلب کند. معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین تاکید کرد:2 انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا نوسازی بدنه اجرایی کشور را به دنبال دارد و در عرصه بین المللی قطعا بازخوردهای فراوانی خواهد داشت. وی با بیان اینکه انتخابات عرصه رقابت است، افزود: شور و حرکت های منطقی در ذات انتخابات وجود دارد و مهم این است که منشور اخلاقی انتخابات توسط داوطلبان و هواداران در تمام مراحل رعایت شود.

حبیبی ادامه داد: احترام به اصول و ارزش های قانون اساسی جزو منشور اخلاقی انتخابات است و منافع شخصی نباید بر مصالح ملی ترجیح داده شود. این مسوول گفت: رعایت مصالح کشور، خط قرمز نظام است و نباید کسی به خود اجازه دهد که قانون را دور زده و مصالح و منافع عمومی را زیر سوال ببرد. وی اضافه کرد: حفظ صبر و شکیبایی و دوری از جنجال آفرینی، رعایت انصاف و ادب با رقبا جزو اصول انتخابات است و احترام به قوانین اخلاقی در رقابت و تبلیغات انتخاباتی و رعایت اعتدال و پرهیز از اسراف و زیاده روی در هزینه های تبلیغاتی باید مورد نظر داوطلبان قرار گیرد. رئیس ستاد انتخابات استان قزوین با اشاره به تخریب سیمای شهر و روستا بعد از برگزاری انتخابات، افزود: متاسفانه در هر دوره انتخابات مشاهده کرده ایم که شهرها و روستاها بعد از انتخابات مملو از پوسترها و ضایعات تبلیغاتی می شوند و آلودگی محیط زیستی را در پی دارد که باید مورد توجه نامزدهای انتخاباتی باشد. حبیبی خاطر نشان کرد: ارزش گذاری و دین محوری در تمام مراحل انتخابات، رعایت انصاف در تبلیغات، زیر سوال نبردن خدمات نظام، تعهد کاندیداها به برنامه های ارایه شده، پرهیز از کلی گویی، داشتن حسن خلق و رعایت برخورد اسلامی در تبلیغات، احترام همه جانبه به منافع ملی و مصالح منطقه ای و در نهایت حسن ظن داوطلبان به مجریان و دست اندرکاران مورد تاکید ما است. رئیس ستاد انتخابات استان قزوین با بیان اینکه مجریان انتخابات باید بی طرفی کامل داشته باشند، افزود: در هر شعبه و صندوق اخذ رای 15 تا 20 نفر مجری، ناظر و عوامل برگزاری انتخابات حضور دارند و به جرات به عنوان مسوول انتخابات اعلام می کنم که هیچ گونه امکان تخلف در صندوق اخذ رای وجود نخواهد داشت. حبیبی یادآور شد: احتمال دارد در خارج از شعبه اخذ رای اتفاقاتی رخ دهد و باید به جد مراقبت شود ولی در شعبه های اخذ رای با وجود ناظران، مجریان و نماینده داوطلبان امنیت برقرار است و باید اعتماد وجود داشته باشد.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی، مهمترین رویداد سیاسی و اجتماعی پیش روی کشور است و قطعا سرمنشا روزهای خوبی برای کشور خواهد بود.

این انتخابات که تاثیر زیادی بر زندگی و جامعه دارد اگر با بداخلاقی های انتخاباتی مواجه شود قطعا تاثیرات سوء و نامطلوبی را بر جامعه خواهد گذاشت و زمینه سوء استفاده شبکه های معاند و دشمنان نظام و انقلاب را در پی خواهد داشت.

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: "اخلاق نخ تسبیح روابط افراد اجتماع با یکدیگر است و رعایت نکردن آداب از طرف دیگران و در سطوح کلان اجتماع می‌تواند به شدت بر روی زندگی اخلاقی ما تاثیر بگذارد" بنابراین باید رعایت اخلاق انتخاباتی در دستور کار نامزدها و تمامی دست اندرکاران انتخابات پیش رو قرار گیرد.

در ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر استان قزوین 952 داوطلب در سطح 28 شهر استان به رقابت خواهند پرداخت که 86 درصد داوطلبان مرد و 14 درصد آنها زن هستند.

استان قزوین دارای 679 روستای واجد شرایط برگزاری انتخابات شوراهای روستایی است که در این دوره چهار هزار و 633 نفر داوطلب ثبت نام کردند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
بداخلاقی‌های انتخاباتی، پتکی بر پیکره روابط اجتماعی 2
بداخلاقی‌های انتخاباتی، پتکی بر پیکره روابط اجتماعی 3
بداخلاقی‌های انتخاباتی، پتکی بر پیکره روابط اجتماعی 4