دوشنبه 16 مهر 1403

بدهی 2 هزارو 370 میلیارد ریالی به پیمانکاران سدهای استان زنجان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بدهی 2 هزارو 370 میلیارد ریالی به پیمانکاران سدهای استان زنجان

زنجان - ایرنا - شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان به دلیل کمبود اعتبارات در احداث پروژه‌های سد مشمپا، مراش و بلوبین 2 هزارو 370 میلیارد ریال به پیمانکاران بدهکار اما کارگاه‌های این پروژه‌ها همچنان فعال است.

انسان در گذشته برای تامین نیاز آبی خود به کندن چاه روی آورده و روستاها و شهرها را در کنار منابع آب و رودخانه ها بنا و برای نگهداری و ذخیره آب سدها را به وجود آورده است.

در گذشته از سدها با هدف تامین آب آشامیدنی و آبیاری مزارع کشاورزی استفاده می شد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رشد جمعیت، نیازها به آب سدها بیشتر شده است. امروز به دلیل نیاز به انرژی برق آبی و اهداف دیگر توسعه و نقش آب در صنعت، سدها نقش بیشتری را در کشورها پیدا کرده و به نوعی به یکی از مقوله های امنیت ملی تبدیل شده و حفاظت از آن حائز اهمیت است. توسعه شبکه آبیاری و کشاورزی زمین های پایین دست یکی دیگر از اهداف مهم سد سازی به شمار می رود. در استانی که پراکندگی زمانی و مکانی بارندگی ها نامناسب است و ریزش های جوی در فصولی صورت می گیرد که شاید نیاز کمتری به آب باشد و یا قسمت بیشتر نزولات در برخی مناطق متمرکز است تنها راه چاره و مقابله با این مساله ایجاد مخازنی برای ذخیره آب باران است که این مهم در استان زنجان که متکی به کشاورزی بوده حائز اهمیت است. ایجاد مخازن، کار و کسب درآمد ملی به همراه دارد چرا که در زمان حاضر شبکه های آبیاری و تامین آب کشاورزی موجب توسعه، بهبود و رونق اقتصادی می شود.

رقم سنگینی را به پیمانکاران بدهکاریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: سدهای مراش، بلوبین، مشمپا و تالوار از پروژه‌های در دست احداث این شرکت در استان است. اسماعیل افشاری تاکید کرد: طرح آب رسانی از سدهای مراش، تالوار و بلوبین انجام می‌شود. وی با بیان اینکه سد مشمپا در حال حاضر نزدیک 37 درصد، پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: سد بلوبین 62,5 درصد، مراش بیش از 65 درصد و تالوار نیز بیش از 99 درصد پیشرفت دارند. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: به دلیل کمبود اعتبارات رقم سنگینی برای پیمانکاران بدهکاریم به رغم این مهم و با مشکلات موجود کارگاه‌های سدسازی در استان زنجان فعال است. افشاری یادآوری کرد: با این وضعیت اعتباری و قانون بودجه 99 تمهیداتی اندیشیده می شود که با اخذ تسهیلات بانکی و تهاتر بتوانیم چرخه فعالیت سدها را فعال نگهداریم. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: تاکنون برای سد مشمپا یک‌هزار و 580 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و در ساخت این سد تاکنون یک‌هزارو 200 میلیارد ریال به پیمانکار بدهکاریم. افشاری، تکمیل سد مشمپا را نیازمند هفت هزارو 800 میلیارد ریال بیان کرد که این رقم در سال های آینده با نرخ تورم در نوسان خواهد بود. وی ادامه داد: بهره برداری از این سدآب آشامیدنی شهر زنجان، روستاها و صنایع در مسیر را در افق طرح سال 1420 تامین خواهد شد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: 500 میلیارد ریال برای ادامه ساخت سد مشمپا تخصیص یافته که از این میزان بیش از 230 میلیارد ریال برای آب آشامیدنی و بیش از 170 میلیارد ریال نیز مربوط به صنعت است. مطالعات سد مشمپا در سال 83 آغاز و کلنگ ساخت این سد سال 88 به زمین زده شد و در سال 92 قرارداد آن به مبلغ چهار هزارو 170 میلیارد ریال به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده است.

سد مراش آب آشامیدنی 122 روستا را تامین خواهد کرد افشاری به پروژه سد مراش اشاره کرد و افزود: 6 و نیم میلیون مترمکعب آب این سد برای شرب و صنعت پیش بینی شده اما تاکنون این میزان با قطعیت اعلام نشده است. به گفته وی، اعتبار هزینه شده برای سد مراش یک‌هزار و 880 میلیارد ریال بوده که تکمیل این پروژه نیازمند سه هزار و 250 میلیارد ریال است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: بابت این پروژه 600 میلیارد ریال به پیمانکاران بدهکاریم. افشاری با بیان اینکه سد مراش آب آشامیدنی شهرهای دندی و ماهنشان و 122 روستا و صنایع منطقه را تامین خواهد کرد، افزود: چهار میلیون مترمکعب از آب این سد برای شرب و 2 میلیون مترمکعب نیز برای صنعت تخصیص خواهد یافت. مطالعات این سد در سال 89 آغاز شده است و این پروژه در 125 کیلومتری جنوب غربی زنجان و چهار کیلومتری شهر دندی قرار دارد.

سد بلوبین برای تکمیل نیازمند 1900 میلیارد ریال اعتبار است مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان به وضعیت سد بلوبین اشاره کرد و گفت: تاکنون یک‌هزارو 310 میلیارد ریال برای احداث این سد هزینه شده که تکمیل آن نیازمند یک‌هزار و 900 میلیارد ریال است. افشاری اظهار داشت: تاکنون در ساخت این سد برای پیمانکاران 570 میلیارد ریال بدهکاری داریم. به گفته وی، سد بلوبین پس از بهره برداری، آب آشامیدنی شهرهای زرین آباد، حلب و 92 روستای شهرستان ایجرود را تامین خواهد کرد. مطالعات این سد سال 70 و عملیات اجرایی آن در سال 82 شروع و قرارداد تعیین شده برای ساخت این سد 556 میلیارد ریال است. بر اساس پیش بینی های انجام شده سد بلوبین در سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

سدتالوار سهم استان‌های زنجان، همدان و کردستان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان گفت: مجوز احداث سد تالوار در سفر مقام معظم رهبری به استان زنجان داده شده است. افشاری یادآوری کرد: بخشی از آب این سد برای آب شرب همدان، حقابه های استان زنجان است که باید سهمی هم برای آب آشامیدنی و آب مورد نیاز صنعت شهرستان خدابنده تخصیص یابد که در حال مکاتبه و رایزنی برای اخذ این مجوزها هستیم. به گفته وی، بخشی از آب سد تالوار نیز برای حقابه های حدود 2 تا سه هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان کردستان پیش بینی شده است.

*س_برچسب‌ها_س*