چهارشنبه 13 تیر 1403

برخی در کاشان خطر کرونا را جدی نگرفتند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برخی در کاشان خطر کرونا را جدی نگرفتند

کاشان - ایرنا - رئیس مرکز بهداشت کاشان گفت: اگرچه استقبال مردم این شهرستان برای استفاده از ماسک نسبت به روزهای گذشته بیشتر شده است، اما برخی هنوز خطر مبتلا شدن به این ویروس را جدی نگرفتند.

مسعود دهقانی عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: اگر بیش از 90 درصد مردم هنگام خروج از خانه تا هنگام برگشت به خانه از ماسک به روش درست بهره‌گیری و فاصله‌گذاری و محدودیت‌های اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا را نیز رعایت کنند، در هفته‌های آینده حجم ورودی بیمارستان‌ها کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به افزایش شمار مبتلایان به کرونا افزود: افرادی که کرونا را جدی می‌گیرند، در محیط‌های تجمعی آلوده می‌شوند و هنگامی که به منزل می‌روند، از آنجایی که رعایت دستورالعمل‌ها در خانه کم می‌شود و سخت نیست، دیگران را هم مبتلا می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشت کاشان تشریح کرد: این نکته به ویژه در بین نوجوانان و جوانانی که نشانه‌های ابتلا به بیماری کووید - 19 را ندارند اما حامل انتقال ویروس کرونا هستند، بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا این افراد به عنوان عامل انتقال ویروس در محیط خانه یا مهمانی و تجمع‌های بیش از پنج نفر سایر افراد را مبتلا می‌توانند آلوده کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه به علت بسته بودن درب و پنجره خانه‌ها در نتیجه سردی هوا، خانواده‌ها از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنند که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود شرایط سخت‌تر و انتقال بیماری افراد بیشتر باشد؛ زیرا سرایت این ویروس در مکان‌های سرپوشیده و محیط بسته بیشتر است و یک نفر مبتلا بدون تردید پس از چهار ساعت سایر افراد نیز مبتلا می‌کند.

دهقانی ادامه داد: با توجه به سودجویی برخی افراد که سلامت مردم را تهدید می‌کنند، از مردم درخواست می‌شود که ماسک را از داروخانه‌ها یا مرکزهای مورد تائید سازمان غذا و دارو تهیه کنند.

وی از ماسک سه لایه به عنوان بهترین ماسک نام برد و اظهار داشت: ماسک‌های دولایه نه اینکه اثربخش نباشد، بلکه نسبت به سه لایحه‌ها در مقابل جلوگیری از ورود ویروس از محافظت کمتری برخوردار است.

دهقانی همچنین به مردم توصیه کرد، از ماسک به روش درست استفاده کنند زیرا ماسک‌های سه لایحه در مرکزهای بهداشتی درمانی بیش از چهار ساعت و در محیط‌های غیرآلوده تا نصف روز بیشتر تاثیرگذار نیست.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از انتقال و شیوع بیشتر این ویروس، مردم نباید ماسک‌های آلوده را در محیط رها کنند؛ بلکه باید آنها را به روش درست در سطل‌های زباله بیاندازند.

ویروس کرونا 2019 (COVID-19) که نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به بیشتر کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

مجموع بیماران مبتلا به کووید - 19 در کشور تا کنون به 762 هزار و 68 نفر و شمار متوفیان به 41 هزار و 493 نفر رسیده است و 27 استان از جمله اصفهان در وضعیت قرمز از شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر 368 هزار نفر، در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*