یک‌شنبه 15 مهر 1403

برداشت محصول کلزا از مزارع استان اردبیل آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برداشت محصول کلزا از مزارع استان اردبیل آغاز شد

اردبیل - ایرنا - برداشت محصول کلزا از سطح هشت هزار و 160 هزار هکتار از مزارع دیم و آبی منطقه مغان در شمال استان اردبیل آغاز شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به آغاز برداشت محصول دانه روغنی کلزا در 2 شهرستان بیله‌سوار و اصلاندوز اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال 18 هزار تن محصول کلزا در استان اردبیل تولید شود.

احمد شهریار روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، متوسط تولید کلزا در استان اردبیل را 2.5 تن در هر هکتار اعلام کرد و گفت: امسال هفت هزار و 200 هکتار از اراضی آبی و 960 هکتار از اراضی دیم این استان به کشت کلزا اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: برای خرید محصول کلزا چهار مرکز در شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار در شمال استان اردبیل پیش‌بینی شده و این مراکز خرید هر کیلوگرم از محصول کلزای برداشت شده را به قیمت تضمینی 46 هزار و 662 ریال آغاز کرده‌اند.

شهریار با اشاره به خرید 2 هزار و 500 تن محصول کلزای برداشت شده دو شهرستان بیله‌سوار و اصلاندوز افزود: کلزا محصولی مفید به خصوص برای تناوب کشت گندم و جو به شمار می‌رود به علت عملکرد مناسب خاک، موجب افزایش 20 درصدی محصول گندم و جو در سال بعد می‌شود.

وی عمده ارقام کشت شده کلزا در استان اردبیل را نپتون، ناتالی، الویس فرانسه، مارتن، روحان آلمان، گارو و هایولا اعلام کرد و گفت: کشت دانه روغنی کلزا با تقویت خاک زراعی، بستر زراعت را برای کاشت سویا، بادام زمینی، پنبه و ذرت علوفه‌ای به عنوان کشت دوم در منطقه آماده می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: پس از برداشت کلزا، به تدریج تا دو هفته آینده، کاشت سویا در همان مزارع کلزای دشت مغان به عنوان محصول جایگزین و کشت دوم آغاز می‌شود.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه 4.5 میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از 600 هزار تن گندم، 750 هزار تن سیب زمینی و 450 هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به مصحولات کشاورزی کشور را دارد.

750 هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که 270 هزار هکتار آن اراضی آبی و 480 هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با 295 هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

*س_برچسب‌ها_س*