جمعه 14 اردیبهشت 1403

بررسی ساز و کار پرداخت پایدار درنشست آتی بریکس

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، وزارت خارجه روسیه به راشاتودی اعلام کرده است، کشورهای عضو بریکس در نشست ماه آینده خود در مورد ایجاد یک سازوکار پرداخت پایدار برای مبادلات تجاری دوجانبه بحث و گفتگو خواهند کرد.

این وزارتخانه با اشاره به نشست این گروه در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در 22 تا 24 ماه آگوست اعلام کرد: «باتوجه به وضعیت بین‌المللی کنونی، این موضوع در نشست آتی این رهبران این گروه مطرح خواهد شد.»

بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه، استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری دوجانبه به دلیل عواملی مانند تبدیل‌پذیری محدود و نوسانات بالاتر در مقایسه با دلار آمریکا پیچیده است.

این وزارتخانه همچنین اذعان کرد، امکان ایجاد یک ارز واحد جدید از سوی بریکس یک فرآیند «دقیق» خواهد بود.

کشورهای عضو بریکس تلاش می‌کنند تا در معاملات دوجانبه بیشتر دلار آمریکا را کنار بگذارند و این تلاش‌ها به دنبال تحریم‌های روسیه که به میزان موثری دسترسی این کشور به سازوکارهای مالی غرب را قطع کرد، شتاب بیشتری گرفت.

تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه نظیر کشورهای عضو بریکس مانند روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی در مبادلات تجاری به سوی ارزهای جایگزین حرکت کرده‌اند.

روسیه، سال گذشته ایده ارز بریکس را مطرح کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور، ژوئن گذشته گفت، این گروه در حال کار بر روی یک ارز ذخیره بر اساس سبدی از ارزهای ملی مورد استفاده 5 کشور عضو این بلوک هستند.