چهارشنبه 4 مهر 1403

برنامه جامع هوش مصنوعی ایران تا پایان هفته رونمایی می‌شود

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
برنامه جامع هوش مصنوعی ایران تا پایان هفته رونمایی می‌شود

معاون علمی رییس جمهور در جلسه فوق‌العاده کاربردپذیری هوش‌مصنوعی با اعلام تدوین برنامه جامع اقدام مشترک ملی هوش‌مصنوعی تا آخر هفته آینده بر ضرورت حرکت سنجیده و هماهنگ بخش خصوصی و دولت در حوزه هوش مصنوعی با نگاه به تجارب گذشته تأکید کرد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین افشین؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در جلسه فوق‌العاده کاربردپذیری هوش‌مصنوعی با اعلام تدوین برنامه جامع اقدام مشترک ملی هوش‌مصنوعی تا آخر هفته آینده بر ضرورت حرکت سنجیده و هماهنگ بخش خصوصی و دولت در حوزه هوش مصنوعی با نگاه به تجارب گذشته تأکید کرد.

جلسه فوق‌العاده کاربردپذیری هوش‌مصنوعی ذیل برنامه جامع اقدام مشترک هوش‌مصنوعی روز چهارشنبه چهارم مهرماه با حضور فعالان بخش خصوصی و با هدف توسعه زیست‌بوم داده، هوش‌مصنوعی و پاسخگویی به نیاز‌های اساسی کشور از طریق این فناوری با استفاده از تجارب بخش خصوصی برگزار شد.

ذینفعان و صاحب‌نظران این حوزه در ابتدای جلسه به گفت‌وگو درخصوص انتظارات و زیرساخت‌های لازم در مسیر کاربردپذیری هوش‌مصنوعی پرداختند که تعامل مشترک بخش خصوصی با حاکمیت از جمله خواسته‌های آنان در این جلسه بود.

حسین افشین، معاون علمی رئیس جمهور نیزحضور در میان بازیگران این حوزه را فرصتی مغتنم شمرد و به مسیر طی شده هوش‌مصنوعی در معاونت علمی و فناوری از گذشته تا به امروز اشاره و عنوان کرد: برنامه جامع اقدام مشترک هوش‌مصنوعی دارای چندین بعد است؛ بعد اخلاقی، امنیتی، نظری، فلسفی، فقهی و حقوقی، تکنولوژی و کاربردی که بازیگران آن، «بخش خصوصی» هستند که با بازیگران هر قسمت این اکوسیستم، جلسات جداگانه‌ای را برگزار کردیم.

آیا ایران نیازمند وزارتخانه هوش مصنوعی است؟

وی هوش‌مصنوعی را یک دایره بزرگ مفروض کرد که قسمت اعظم دایره را بخش کاربردی آن تشکیل داده است.

تشکیل کارگروه نظری، فلسفی، فقهی و حقوقی هوش‌مصنوعی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور همچنین از تشکیل کارگروه ویژه مرتبط با بعد نظری، فلسفی، فقهی و حقوقی هوش‌مصنوعی در استان قم خبر داد و گفت: در سفر یکروزه‌ای که به استان قم داشتیم، بخش اعظم جلسات به تعیین تکلیف نقشه راه هوش مصنوعی در کشور اختصاص داشت.

تصدی‌گری معاونت علمی در پیشبرد مسیر نقشه راه کلان هوش‌مصنوعی

افشین، در ادامه معاونت علمی را یک پل ارتباطی مابین دولت، دانشگاه و بخش خصوصی خواند و گفت: هدف اصلی ما در بعد کاربرد‌پذیری هوش‌مصنوعی، ایجاد زیرساخت‌های متمرکز و هدفمند در کشور است.

وی افزود: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در این مسیر، نقش تنظیم‌گری را ایفا خواهد کرد و حامی توسعه‌گران که بازیگران بخش‌خصوصی هستند خواهد بود.

جایگاه هوش مصنوعی در گرو تعامل فعالان اکوسیستم با معاونت علمی است

افشین درپاسخ به پرسش یکی از فعالان این اکوسیستم مبنی بر اینکه در دو دوره گذشته اولویت هوش‌مصنوعی برای معاونان علمی چندان قابل توجه نبود و آیا اکنون می‌توان به اولویت یافتن این حوزه‌امید بست؛ گفت: نوع رویکرد معاونت علمی و فناوری در دوره کنونی، منوط به نوع تعامل بازیگران این عرصه با معاونت است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور به تدوین درس هوش‌مصنوعی اشاره و تصریح کرد: با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از مهرماه سال جاری، تدریس درس هوش‌مصنوعی در دانشگاه‌ها را در پیش داریم؛ مستنداتی نیز به زبان فارسی در خصوص بحث هوش‌مصنوعی آماده شده است که روی اینترنت قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: فناوری اطلاعات، دریچه فرصتی بود که کره جنوبی انتخاب کرد و پرش اقتصادی عظیمی را تجربه کرد؛ من حس می‌کنم دریچه فرصت هوش‌مصنوعی برای ایران می‌تواند سبب پرش عظیم اقتصادی شود.

افشین، ایجاد فهم مشترک از بحث هوش مصنوعی را اولویتی مهم خواند و اظهار کرد: امروز در تمام دانشکده‌ها از جمله مکانیک، برق، مواد و... نیاز به درس هوش مصنوعی داریم و باید در جامعه ابعاد و مشکلات آن درک و علاقه‌مندی به این درس ایجاد شود.

وی افزود: در این مسیر معاونت علمی از اساتیدی که در این حوزه فعالیت می‌کنند حمایت کرده و درنتیجه سرریز این مسیر، به بخش خصوصی وارد خواهد شد.

افشین ضمن اشاره به اینکه به‌زودی با انبوهی از نیروی انسانی متخصص این حوزه، مواجه خواهیم بود؛ تأکید کرد: از همین امروز باید به فکر این باشیم که به‌چه‌صورت می‌توان این نیرو‌ها را جذب کرد، نگه‌داشت و به توسعه AI در کشور کمک کرد.

خبر خوش افشین؛ حمایت از رفع نیاز‌های بخش‌خصوصی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، در بخش دیگری از صحبت‌های خود، از جعبه ابزار معاونت علمی در راستای رفع نیاز‌های بخش‌خصوصی خبر داد و گفت: درصورتیکه شرکت‌های خصوصی نیاز‌های واقعی خود را مشخص کنند؛ معاونت علمی در راستای رفع نیاز‌های آن‌ها، آماده حمایت 50 درصدی روی طرح‌های مشخص شده، است

تدوین برنامه جامع اقدام مشترک هوش‌مصنوعی تا آخر هفته آینده

افشین درپایان از تدوین برنامه جامع اقدام مشترک هوش‌مصنوعی تا آخر هفته آینده خبر داد و گفت: صاحب‌نظران و ذینفعان این حوزه می‌توانند تا عصر روز شنبه، طرح‌ها، پیشنهاد‌ها و مشکلات خود را برای ما ارسال کنند و ما نیز تا روز چهارشنبه، پیشنهاد مکتوب را اعلام خواهیم کرد.